Álmatlan éjszakákat okoz, ha gyerekként nem szerettek

Ha gyerekként nem érezted, hogy a téged körülvevő felnőttek vigyáznak rád, az a későbbiekben is kihathat a biztonságérzetedre. A pszichofiziológiai izgalommal járó nyugtalanság pedig sérülékenyebbé tehet az alvászavarok kialakulására, ami a hangulatodra is hatással lesz.

A depresszió szomorúsággal, öröm- és szeretetképtelenséggel, öngyűlölettel jellemezhető állapot, amelynek során a személy érdeklődése lecsökken a világ dolgai iránt, inaktívvá, pesszimistává, reményvesztetté válik, gondolataiban felerősödnek a negatív tartalmak. A depresszió nemcsak a lelkünkben, hanem a testünkben is megjelenik: gyakori tünetek a fejfájás, az emésztési zavarok, a testsúlyváltozások és a fáradékonyság.

Azt is régóta tudjuk, hogy a depresszió egyik fontos tünete az alvászavarok kialakulása: nehezen tud elaludni az ember, vagy hajnalban felébred és nem tud visszaaludni. Egy kutatás – amelyről a PsyPost is beszámolt most arra hívja fel a figyelmet, hogy az alvászavar nemcsak tünete, hanem az egyik oka is lehet a hangulatzavarnak. Mint a legtöbb pszichés probléma esetében, a nehézség gyökere egészen a gyerekkorunkig nyúlik vissza.

Az érzelmi elhanyagolás rossz éjszakákhoz vezet

Hamilton és munkatársai 102 olyan fiatal felnőttet interjúvoltak meg 2018 végén megjelent tanulmányukban, akiket depresszióval diagnosztizáltak. Megkérdezték őket a gyerekkori traumáikról, a jelenlegi életükben tapasztalt stresszről és szorongásról. A résztvevők két héten keresztül alvásnaplót is vezettek, és naponta töltöttek ki a depressziós tüneteikre vonatkozó teszteket.  

Azt találták, hogy a gyerekkorukban a családjuktól kevés lelki törődést és figyelmet kapó embereknek felnőttkorukban több nehézségük volt az elalvással, illetve az alvás fenntartásával. A gyerekkori érzelmi elhanyagoltság és az inszomnia közötti kapcsolat akkor is jelentős maradt, amikor más tényezőket – például a naponta megjelenő depresszív tüneteket, a stressz és a szorongás szintjét, a rossz bánásmód más formáit, valamint a demográfiai adatokat – is számításba vettek. 

Nem alszik ilyen jól, akit gyerekkorában érzelmileg elhanyagoltak
Nem alszik ilyen jól, akit gyerekkorában érzelmileg elhanyagoltakFotó: LaylaBird / Getty Images

Ha nem vagy biztonságban, nem tudsz jól aludni

A szerzők szerint eredményük azért is fontos, mert az érzelmi elhanyagolás a gyerekekkel szembeni rossz bánásmód egyik leggyakoribb formája, amelyet nehezebb észrevenni, mint egyéb bántalmazástípusokat. Az érzelmi elhanyagolás azért is rendkívül káros, mert az alapvető biztonságérzettől fosztja meg a személyt. Mivel a felnőttek nem figyelnek rá, így a gyereknek kell folyamatosan monitoroznia a környezetét, hogy elkerülje a negatív külső és belső ingereket. Ez a készenléti állapot pedig nem kedvez a pihentető alvás létrejöttének. „Az alvászavar olyan kritikus mechanizmus lehet, amelyen keresztül az elhanyagolásnak kitett gyerekek sérülékennyé válnak a visszatérő depresszív epizódok szempontjából” – összegezték kutatásuk tanulságát a szerzők.

Az alvás szeparációs helyzet

Amikor kialszanak a fények és elnyúlsz az ágyadban, magadra maradsz. Még akkor is, ha valaki ott szuszog melletted. Ilyenkor teret kaphatnak azok a nyomasztó érzések és gondolatok, amiket a nap során megannyi figyelemelterelési manőverrel sikeresen elkerültél. Éjszaka azonban lesben állnak, hogy foglalkozz velük. A magány perceinek megélése akkor tud konstruktív élvezetté válni, ha gyerekként megtanultad felismerni, elfogadni és szabályozni az érzéseidet. Ha eszköztelennek érzed magad a téged elárasztó emóciókkal szemben, fontos, hogy felkeress egy pszichológust, aki segít neked abban, hogy a számodra legjobb módszereket alkalmazva tudj időnként megküzdeni, időnként pihenni – azaz egyensúlyban lenni.

Mustra