Futás: vegyél vissza néha a tempóból, jobban fog menni!

Nemcsak az egészséged, de a teljesítménynövelés szempontjából is fontos, hogy időnként visszavegyél a tempóból.

Mind a hobbifutók, mind a maratonisták profitálhatnak abból, ha nem minden egyes edzésük a legjobb teljesítmény felülmúlásáról szól. Már mondjuk is, miért. 

1. Fokozza a véráramlást és az oxigénfelhasználást

Aki fejlődni akar, annak arra kell törekednie, hogy egyre nagyobb távokat, illetve egyre jobb időt fusson, ahhoz azonban, hogy valóban kihozhassuk magunkból a maximumot az intenzív edzéseken, szükség van „laza” futónapokra is. „A könnyed futások elősegítik a sejtlégzésben és az energiatermelésben kulcsszerepet játszó mitokondriumok képződését, valamint a hajszálerek keringésének stimulálása révén több vért juttatnak az izmokba, minek következtében javul az izmok oxigénfelhasználása. Ha nem építünk be lazább napokat az edzéstervünkbe, akkor sokkal nehezebb lesz optimalizálni a komoly erőfeszítést igénylő edzésnapokat” – magyarázza Dan Bergland sportfiziológus.

Edzhetsz keményen minden második nap, ha a hét többi napján aktív pihenésként kocogsz vagy valamilyen kímélő keresztedzést végzel, például úszol vagy pilatesezel. A lényeg, hogy hetente legalább egy, de inkább két napot adj a testednek a felépülésre, vagyis arra, hogy izomzatod feltöltse az energiaraktárait, és a terhelés hatására keletkezett mikrosérülések kellőképpen regenerálódjanak. 

2. Tovább fogsz élni

Egészséges étrend, rendszeres testmozgás és elegendő, pihentető alvás – ez a három alappillére testi-lelki jóllétünk kialakításának és megőrzésének. Mint az a kutatásokból kiderül, a rendszeres futás – a mozgásszegény életmódhoz képest – 25–40 százalékkal csökkenti a korai halálozás kockázatát, egy 2015-ben, a Journal of the American College of Cardiology című szaklapban megjelent tanulmány szerint pedig a következetesen végzett lassú vagy mérsékelt tempójú futás ebben a tekintetben még ideálisabb, mint a megterhelő futás.

Bármi is a célunk a futással, a legfontosabb szempont az egészségünk megőrzése kell legyen
Bármi is a célunk a futással, a legfontosabb szempont az egészségünk megőrzése kell legyenPlume Creative / Getty Images Hungary

Nem kell tehát maratoni távokra gyúrni ahhoz, hogy élvezzük a mozgás jótékony hatásait, sőt a legfontosabb szempont az egészségünk kell legyen, azt pedig csak akkor tudjuk megőrizni, ha nem toljuk túl az edzést minden egyes nap. Abból ugyanis komoly bajok lehetnek. 

3. Elkerülöd a totális kimerülést és a túlhajszoltsággal járó egyéb panaszokat

Ahhoz, hogy megelőzd a kiégést és a kellemetlen sportsérüléseket, fegyelmezetten és következetesen kell edzened, ez azonban nem azt jelenti, hogy mindig adj bele apait-anyait. Ha ugyanis minden egyes edzés alkalmával százszázalékos vagy annál is jobb teljesítmény elérésére törekszel, és nem hagysz időt a szervezetednek a regenerálódásra, akkor előbb-utóbb teljesen le fogsz merülni, testileg és szellemileg is, és akkor vagy alulteljesítesz majd a nagy megmérettetésen, amire hónapokig készültél, vagy el se jutsz odáig, mert a túlhajszolásból adódó legyengülés vagy sérülés miatt leszel kénytelen hosszabb pihenőt tartani. Jobban teszed tehát, ha a nemcsak a rövid távú célokra fókuszálsz, hanem egy kicsit távolabbra tekintesz és alaposan átgondolod, hogy mit miért is teszel.

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

 

„Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás. Ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. 
Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.

Mentes Anyu szakácskönyve 2 ide kattintva már rendelhető!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra