Ennyit kellene futnia mindenkinek, hogy tovább éljen

A futás nagyon hasznos tevékenység, ami alaposan helyretesz testileg és lelkileg egyaránt. Nem kell azonban ultramaratonokat futni ahhoz, hogy javuljon az egészségünk, már egy kis kocogásnak is jelentős pozitív hatása van – állítják a kutatók.

A Medium Fitness hasábjain dr. Michael Hunter onkológus egy nemrég megjelent ausztrál tanulmányt szemlézett, melynek szerzői azt vizsgálták, milyen mennyiségű és mennyire rendszeres futásra van szükség ahhoz, hogy csökkenjen a daganatos megbetegedések és a korai halálozás kockázata. Az eredmények meglepően pozitív képet mutatnak.

Már a kocogás is nagyon hasznos

A szakemberek 14 korábbi kutatást vetettek egybe, melyekben összesen több mint 200 ezer alany egészségi állapotát követték nyomon hosszabb időn – minimum 5, maximum 35 éven – keresztül. A résztvevőkből 26 ezren meghaltak a vizsgálat időtartama alatt. Az így nyert adatokat összegezve a kutatók úgy találták, bármilyen mennyiségű futás egyharmadával csökkenti a korai elhalálozás előfordulásának valószínűségét, egynegyedével (23 százalékkal) pedig a rák kialakulásának kockázatát.

Mennyit kell futnod?
Mennyit kell futnod?Fotó: The Good Brigade / Getty Images Hungary

Akár már heti ötvenpercnyi lassú (9 km/h tempójú) futás is elegendő ahhoz, hogy tapasztald ezeket a pozitív hatásokat. A szerzők szerint a futás kiváló alternatíva azok számára, akik túlságosan elfoglaltak ahhoz, hogy órákat töltsenek a konditeremben vagy másfajta edzésekkel. A tanulmány nem ad pontos magyarázatot a vázolt összefüggésre, a vizsgált kutatások pedig kisszámúak, és eltérő módszerekkel dolgoztak. Ennek ellenére dr. Hunter úgy véli, levonható a tanulság: a legkisebb mennyiségű futás is sokkal jobb, mintha egyáltalán nem mozognánk.

Ennyire szuper a testnek a futás

Az ausztrál tudósok által vázolt eredmények összecsengenek több korábbi tanulmányban tapasztaltakkal. Egy 2012-es dán kutatás szerint a rendszeres kocogás 6,2 évvel növeli a férfiak és 5,6 évvel a nők várható élettartamát. Hetente 1-2,5 óra futás ideális, nem megerőltető tempóban tökéletesen elegendő ehhez. A legjobb az a sebesség, amikor szaporán veszed a levegőt, és egy kicsit kifulladsz.

A futás növeli az oxigénfelvételi képességet, az inzulinérzékenységet, továbbá növeli a jó (HDL) koleszterin szintjét, miközben csökkenti a vérerek elzáródását okozó trigliceridek mennyiségét. Vérnyomásproblémákra is kiváló, segíti a szív és az immunrendszer működését, csökkenti a gyulladások kialakulásának esélyét és az elhízás kockázatát. Nem utolsósorban a lélekre is remekül hat, hiszen a futás kiváló társas tevékenység. Egy tavalyi brit kutatás úgy találta, a mozgásszegény életmód jelentősen növeli a korai elhalálozás kockázatát – érdemes tehát felpattanni a kanapéról vagy az irodai székről, és tenni néhány kört a közelben.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.