Ez is eljött: magunk mögött hagytuk a 2010-es éveket, ezzel együtt rengeteg olyan fitneszőrületet, amelyek ideig-óráig nagyon menőnek számítottak, majd hamar a feledés homályába merültek. De vajon mit hoz a következő évtized, mire számíts, ha 2020-ban formába szeretnéd hozni magad?

Napjaink legfőbb újítása, hogy a digitális világ a fitneszuniverzumot is elérte. A bárki által ingyenesen hozzáférhető online oktatóvideóknak és letölthető telefonos alkalmazásoknak köszönhetően akár a saját nappalidban is ugyanolyan edzéseken vehetsz részt, mint a konditeremben. Egy másik jelentős trend a lelki és a testi egészséget egyaránt szolgáló hasznos módszerek összekapcsolása. A Prevention listázta azokat a fitneszdivatokat, amelyek a következő néhány évben valószínűleg meghatározók lesznek.

1. Polihisztor egészségszakértők

Hagyományosan többféle szakember – személyi edzők, táplálkozási tanácsadók és orvosok  segítségét szükséges kikérni, ha igazán ügyelni akarunk az egészségünkre. A jelenlegi trendek viszont azt mutatják, hogy ezek a foglalkozások egyre inkább összeolvadnak. A közeljövőben talán egyetlen személyben testesülnek majd meg a különböző szakterületek.

2. Egészség bármely pillanatban

Sokaknak nehézséget jelent, hogy az állandó napi rohanás közepette odafigyeljenek az egészségükre. Ebben segítenek azok a mobilalkalmazások és egyéb kütyük, amelyeket felcsapva bármelyik pillanatban, akár közlekedés közben vagy a munkahelyünkön életmódbeli tanácsokat, edzésmódszereket kapjunk kézhez. A közeljövőben ezek a megoldások egyre inkább elterjednek.

3. Közösségi fitnesz

A közös mozgás mindig sokkal jobb élmény, mint egyedül emelgetni a súlyokat. Ezt is igencsak megkönnyíti a digitális technológia. A különböző alkalmazásoknak, weboldalaknak köszönhetően sokkal könnyebb társaságot találni egy jó kis edzéshez, mint korábban. Az online kihívások, virtuális edzések, edzőtársakkal való csetelés és az internetes kihívások mindezt segítik.

Egyre népszerűbbek lesznek az online edzések
Egyre népszerűbbek lesznek az online edzésekFotó: valentinrussanov / Getty Images Hungary

4. Irányított edzés a nappalidban

A jövőben egyre népszerűbbek lesznek az online edzések is, amelyek során az edző virtuálisan tartja a kapcsolatot a tanítványokkal. Így nem szükséges konditerembe járni, akár a saját nappalinkban is szakszerű segítséggel végezhetjük a különböző kurzusokat. Ez ideális azoknak, akik munkájuk vagy éppen kisgyerekeik miatt nem érnek rá kimozdulni. A legtöbb hasonló kurzus egyelőre fizetős, de a jövőben az árak valószínűleg csökkennek, és az ingyenes online oktatás is jobban fellendül majd.

5. Nagy divat lesz az evezős edzés

Az úgynevezett evezős edzés – amelyben edzőgép segítségével az evezőlapátok húzását imitáljuk, elsősorban a felsőtestet megdolgoztatva – az egyik legfelkapottabb új módszer manapság, a jövőben pedig még inkább divatba jön. Kíméli az ízületeket, mégis intenzív és hasznos edzésforma.

6. High-tech edzés otthon és az edzőteremben

A technológia fejlődésével bárki számára egyre elérhetőbbé válnak az olyan különleges eszközök, amelyek korábban nem látott módokon segítik a testmozgást. Idetartoznak például az érzékelővel ellátott fitneszruhák, amelyek edzés közben stimulálják az izmokat, így sokkal gyorsabban és eredményesebben dolgozhatjuk meg testünk minden egyes pontját. Nemcsak a konditeremben, de otthon is könnyen a rendelkezésünkre áll majd a csúcstechnológia. A falból előcsúsztatott, házi fitneszrendszer segítségével képesek lehetünk számos különböző típusú edzést űzni, anélkül hogy kondibérletre vagy drága gépek garmadájára kéne költeni.

7. Népszerűbb lesz a kick-box

A hagyományos kardioedzés sokaknak egy idő után unalmas, ezért inkább átsétálnak az edzőteremmel szomszédos bokszterembe, és püfölni kezdik a zsákokat. Az ökölvívásnál még jobb módszer a kick-box, ami az egész testet átmozgatja.

8. A meditáció is az edzés része lesz

A folyamatos rohanásban fontos néha megállni egy pillanatra, és kikapcsolni az elmét, akár csak napi tizenöt perc erejéig. A meditáció nem véletlenül egyre népszerűbb, a jövőben pedig a személyi edzők is egyre jobban beveszik majd eszköztárukba.

9. Kapcsolj ki az edzőteremben

A csúcstechnológiának és a közösségi médiának azonban árnyoldalai is vannak: egyre több információ vesz körül, minden pillanatban, minden oldalról. Időnként szükséges elmenekülni az ingerek áradatából, és bezárkózni egy csendes, médiamentes helyre. Az edzőtermek pont efféle menedékként is szolgálhatnak majd a jövőben, ahol tévéképernyők, mobiltelefonok és hifirendszerek nélkül, „csupasz” falak között lehetünk.

10. HILIT-edzés

A nagy intenzitású intervallum edzés, vagyis a HIIT kifejezetten népszerű már, a jövő nagy trendje viszont a nagy intenzitású alacsony hatásfokú edzés, vagyis a HILIT (high-intensity low-impact training) lehet. A HIIT-edzés kiválóan égeti a kalóriákat, segíti a szív egészségét és az emésztést, de sokaknak túlságosan megterhelő lehet. A HILIT-módszer a HIIT pozitív hatásait ötvözi egy enyhébb intenzitású mozgásformával, ami nem terheli meg annyira az ízületeket, ezért többek számára lesz űzhető.

11. Egyre népszerűbbek lesznek a táncos edzések

Sokkal élvezetesebb az edzés, ha zenére mozoghatsz. Mindegy, hogy gyors, intenzív vagy lassú, érzékibb táncról van szó, bármely életkorban hasznos olykor felhúzni a tánccipőt. A táncos edzések most is népszerűek, de a ’20-as években még inkább előretörhetnek majd.

12. Személyre szabott fitnesz

A technológia fejlődése azt is egyre inkább lehetővé teszi, hogy az emberek saját magukhoz igazíthassák az edzésmódszereket és eszközöket – hiszen mindenkinek más a hasznos.

13. Kardio helyett erőedzés a nőknek

Manapság egyre több nő választja az erőfejlesztési gyakorlatokat a klasszikus kardiózás vagy a jóga helyett – ez a trend szintén további növekedést mutat majd a jövőben. Az erőedzés nem csak az izomépítésben hasznos: szellemileg és testileg is egészségesebbé tesz, és a pluszkilókat is távol tartja.

14. Az alapoknál kell kezdeni

Sokan abba a hibába esnek, hogy azonnal a megterhelő gyakorlatokkal kezdik, és elfelejtenek megfelelő alapot építeni. Az edzők egyre jobban felismerik ezt a hiányosságot, ezért sokan arra koncentrálnak, hogy enyhébb, alapozó gyakorlatokkal stabil alapot építsenek fel kuncsaftjaiknál.

Az okoskütyük már ma részei a mindennapjainknak
Az okoskütyük már ma részei a mindennapjainknakFotó: Henrik Sorensen / Getty Images Hungary

15. Az egészség és nem a muszklik lesznek a középpontban

Egyre nagyobb teret hódít az a holisztikus felfogás, miszerint a fitnesz lényege egy általános testi-lelki egészségi állapot fenntartása, és nem csupán az izomnövelés vagy a pluszkilók leadása. Ez a szellemiség a jövőben még inkább divatba jön, az érintettek pedig az edzésstratégiák mellett ugyanúgy odafigyelnek majd a helyes táplálkozásra, vércukor- és koleszterinszintjükre, és arra, mennyire jól alszanak.

16. Hordható technológia és okosruhák

Manapság is nagyon népszerűek a lépésszámlálók, okosórák és más fitneszkütyük, melyek segítségével edzés közben folyamatosan nyomon követhetjük a fejlődésünket és testi állapotunkat. A közeljövőben ezek az eszközök még inkább az edzés részévé válnak majd, csakúgy mint az úgynevezett okosruházat. Képzelj el például egy jóganadrágot, amely szenzorok segítségével jelez, ha nem megfelelő pózban végzed a gyakorlatokat.

17. Mennyiség helyett minőség

Sokan úgy vannak vele, hogy letudják a kellő edzésidőt, miközben egyáltalán nem érdekli őket, vajon tényleg hasznos-e számukra a mozgás, amit azalatt végeznek. Az edzők viszont egyre inkább ráébrednek, hogyan fejleszthetik hasznosan kuncsaftjaik mozgását, állóképességét, erejét, és ehhez megfelelő edzéstervet dolgoznak ki számukra. Az alibiedzések ideje lejárt – a jövő a valódi odafigyelésé és fejlődésé.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.