Hatalmába kerített a téli szomorúság? Így lesz több boldogsághormonod!

GettyImages-690697543
Sas Eszter Krisztina

Bár már a bőrünkön érezhetjük a tavasz előszelét, még mindig kifejezetten hűvösek, zordak a reggelek, valamint a téli esték, ilyenkor pedig a hangulatunk is komorabb lehet. Cikkünkben megmutatjuk, hogyan turbózhatjuk fel néhány egyszerű trükkel a legfontosabb boldogsághormonjaink szintjét!

Négy hormon található a szervezetünkben, amit a köznyelvben boldogsághormonként szokás emlegetni: ez a dopamin, a szerotonin, az endorfin és az oxitocin. A dopaminnak a jutalmazásban és a motiválásban van kiemelt szerepe, akkor aktiválódik, ha valamilyen pozitív hatás ér minket, például ha elérjük a célunkat. A szerotonin fontos szerepet játszik a hangulatunk és a nyugalomérzetünk fenntartásában. Alacsony szintje depresszióhoz is vezethet. Az endorfin lényegében testünk természetes fájdalomcsillapítója, hozzájárul a jó közérzetünkhöz, és fizikai terhelés esetén pluszenergiát is ad. Oxitocin akkor termelődik, ha számunkra fontos és szeretett személyekkel vagyunk együtt, ezért szeretethormonnak is nevezik. Hozzájárul tehát kapcsolataink erősítéséhez, de nyugtató és stresszcsökkentő hatása is van.

Boldogságkoktél receptre

Lényegében a boldogságérzetünk az előbb felsorolt hormonokhoz köthető biokémiai folyamatok eredménye. Hogyan segíthetjük elő a boldogságérzetet a hormonjaink meghekkelésével? Minden egyes boldogsághormonunk szintjét befolyásolni tudjuk különféle cselekvések révén. Megmutatjuk, hogyan lehetsz képes erre természetes módokon!

Dopamin:

  • Mozogj, végezz bármilyen fizikai aktivitást! Sétálj le egy megállót, lépcsőzz lift helyett!
  • Egyél valami igazán finomat! Ez lényegében mind a négy boldogsághormont serkenti a szervezetünkben, de ha kifejezetten a dopaminszintedet szeretnéd növelni, ajánlott joghurtot, babot, tojást vagy mandulát fogyasztanod.
  • Hallgasd meg a kedvenc zenéidet! Ha esetleg te magad zenélnél, akkor azzal nemcsak a dopamin-, de az endorfinszintedet is megemelheted.
  • Relaxálj, meditálj!
  • Tűzz ki magad elé kisebb-nagyobb célokat, és jutalmazd meg magad, ha elérted őket!

Szerotonin:

  • Irány ki a szabadba, és élvezd a napfényt! A napon töltött idő nemcsak a szerotonin-, de az endorfinszintedet is fokozni fogja.
  • Fogyassz fehérjében gazdag ételeket! Például csirkét, halat, sajtot, mogyorót vagy szójából készült termékeket.
  • Menj el egy masszázsra! Akár egy profi, akár a párod masszíroz meg, a végén garantáltan növekedni fog nemcsak a szerotoninszinted, de az endorfin és az oxitocin is a szervezetedben.
  • Idézz fel számodra kedves, pozitív emlékeket és élményeket! Nosztalgiázz régi képeket nézve például a kedvenc helyeidről, korábbi háziállatról, barátokról.
Boldogsághormonjaink szintjét számos természetes módon növelhetjük. A számunkra fontos emberekkel való örömteli pillanatok igazi boldogságfröccsként hatnak
Boldogsághormonjaink szintjét számos természetes módon növelhetjük. A számunkra fontos emberekkel való örömteli pillanatok igazi boldogságfröccsként hatnakMorsa Images / Getty Images Hungary

Endorfin:

  • Találkozz egy jóbaráttal!
  • Nevess: nézz/olvass valami szórakoztatót! Ha mindezt egy számodra fontos személlyel teszed, akkor egyszerre növelheted a dopamin-, endorfin- és oxitocinszintedet is.
  • Végezz magasabb intenzitású és hosszabb edzést!
  • Egyél étcsokoládét! Kutatások igazolják, hogy a legalább 70 százalékos kakaótartalmú csoki elfogyasztása hozzájárul az endorfinok (és a dopamin) felszabadulásához.

Oxitocin:

  • Menj el egy randira! Már önmagában azzal, ha egy olyan személlyel töltesz időt, akihez vonzódsz, növelheted az oxitocinszinted, de a csókolózással, öleléssel, szexszel még több szeretethormonhoz juthatsz.
  • Simogasd a házi kedvenced! Egy 2014-es kutatás szerint a gazdik sokkal boldogabbak, ha a kis kedvencüket ölelgetik vagy simogatják, többek között a megnövekedett oxitocinszint miatt.
  • Kedveskedj valakinek! Azzal, ha jobbá teszed valaki más napját, a saját hangulatodon is javíthatsz. Vegyél ajándékot valakinek, segíts a szomszédnak, beszélgess néhány szót a pénztárossal vagy a postással!

Bár ezek a praktikák mind hozzájárulhatnak a boldogságérzeted növeléséhez, ne feledd, hogy teljesen természetes, ha vannak olyan napjaid, amikor rosszabb a hangulatod. Ne ess a toxikus pozitivitás csapdájába, és ne próbáld mindenáron elnyomni őket! Ettől függetlenül pedig az év bármely napján (nem csak télen) érdemes lehet olyan tevékenységeket végezned, amik boldogabbá tesznek.

A cikk szerzőjéről

Sas Eszter Krisztina a Dívány pszichológus szakértője és a Mind Art kreatív pszichológiai műhely társalapítója.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra