Ne hagyd, hogy a család, a párkapcsolatod, a munkatársad vagy egy agresszívan politizáló ismerősöd kicsináljon lelkileg.

Csak bántani tudsz!  Annyira gyerekes vagy!  Soha nem figyelsz rám!

Komolyan bedőlsz ennek a kamupártnak? Azt hittem, ennél okosabb vagy.

Időnként mindenkiben felmehet a pumpa annyira, hogy olyanokat mond vagy tesz, amiket később megbán. És persze vannak, akik csak védekezni, hárítani és a másikra mutogatni tudnak annak érdekében, hogy megnyerjenek egy vitát. Márpedig ha hagyjuk, hogy az aktuális lelkiállapotunk és az érzelmeink vezéreljenek minket egy-egy nézeteltérés során, akkor nemhogy nem oldjuk meg a problémát, de csak rontunk a helyzeten.

Természetesen sok olyan párkapcsolati vagy munkahelyi konfliktus van, ami talán soha nem rendeződik, de attól még hatékonyan kezelhető – ennek sikeressége pedig csak néhány apróságon múlik. Ha megfogadod a Psychology Today alábbi jó tanácsait, azzal már sokat teszel annak érdekében, hogy ne mérgesedjen el még jobban egy konfliktushelyzet.

1. Ne hozz fel más problémákat

Az első számú szabály az, hogy lehetőleg az aktuális problémára fókuszálva próbáld megérteni a vitapartnered nézőpontját. Miközben végighallgatod, vizsgáld meg, hogy tudsz-e azonosulni az aggodalma vagy a panasza mögött rejlő érdeklődésével, vagyis keresd azt, ami összeköt, ami kiindulópont lehet, és amire építeni tudtok. Ezek általában olyan pozitív dolgok, mint a tisztelet, a szabadság, a biztonság, a tudás, az intimitás, a barátság vagy a pénz. Igyekezz a saját szempontjaidat, érzéseidet és gondolataidat is minél érthetőbben közölni a másikkal, majd keressétek együtt megoldást. Nem baj, ha nem sikerül közös nevezőre jutnotok, a lényeg az, hogy a passzív és/vagy agresszív viselkedés helyett nyíltan és higgadtan tudjatok a nehézségekről beszélni.

2. Ne a múltra, hanem a lehetséges megoldásokra fókuszálj

Nem a legjobb ötlet, és nincs is sok értelme egy vita során régi sérelmeket felhozni, már csak azért sem, mert a múltat úgysem lehet megváltoztatni. Arról nem is beszélve, hogy sokszor a fél órával korábban történtekről is teljesen más valóságkép él a vitapartnerek fejében.

Jobb, ha a inkább arra összpontosítotok, hogy mit tudtok tenni a probléma megoldása érdekében. Ha van konstruktív javaslatod, bátran vesd fel, és mindenképpen kérd ki a másik véleményét is.

Ahelyett például, hogy azt mondod: „Megígérted, hogy elmosogatsz lefekvés előtt, és már megint megfeledkeztél róla. Annyira felelőtlen vagy! Az egész családod ilyen!”, fogalmazz így: „Tiszta otthonban szeretnék élni, és örülnék, ha ennek érdekében ki tudnánk alakítani egy olyan rendszert, ami mindkettőnk számára működőképes. Van ötleted, hogyan csináljuk?” Az utóbbi verzióval nemcsak hamarabb éred el a célod, de azt éreztetheted a másikkal, hogy fontos számodra az ő jólléte is. 

3. Ne vonj be a vitába másokat – csak ha nagyon muszáj

Akár mérgünkben, akár elkeseredésünkben, előfordul, hogy olyanoknak is kipanaszkodjuk magunkat, akikre nem feltétlenül tartoznak a részletek, vagy éppen olyanoknak, akik ismerik a másik felet is, esetleg a konfliktusnak is tanúi voltak. Lehet, hogy nagyobb biztonságban érezzük magunkat néhány támogatóval a hátunk mögött, ám ezzel csak azt érjük el, hogy a másik fél azt higgye, másokat is ellene akarunk fordítani. Emiatt pedig sokkal ellenségesebb vagy defenzívebb lesz, és sokkal kevésbé nyitott arra, hogy egyáltalán meghallgassa, amit közölni akarunk vele.

4 tipp, hogy elkerüld a durva konfliktusokat
4 tipp, hogy elkerüld a durva konfliktusokatFotó: Thomas Northcut / Getty Images Hungary

Persze vannak helyzetek, amikor a személyes biztonságunk megőrzése érdekében muszáj beavatni másokat – például munkahelyi bántalmazás esetén a feletteseket –, de addig, amíg egyedül is meg tudunk birkózni a problémával, jobb, ha másokat kihagyunk belőle. 

4. Kerüld a mérgező embereket

A toxikus személyek rendesen megnehezítik embertársaik életét. Ők azok, akik mindig a hibákat keresik másokban, és a negatív dolgokon rugóznak ahelyett, hogy a jó dolgoknak örülnének. Biztosan neked is vannak olyan rokonaid, akik szeretnek provokálni vagy kioktatni másokat, és a konfliktushelyzetekben pont úgy viselkednek, aminek elkerülésére ez a cikk is figyelmeztet. Akármennyire is jólesne, nem sok értelme lenne visszavágni nekik, főleg nem az ő stílusukban. Érdemes inkább témát váltani, vagy egyszerűen kisétálni a kellemetlen helyzetből, mielőtt elszabadulna a pokol.

Mustra