Intuitív táplálkozás: fogyj úgy, hogy folyamatosan jól érzed magad!

Az intuitív táplálkozás hívei szerint sokkal fontosabb a saját testünkre hallgatnunk, mint rideg fogyókúrás szabályokat követnünk. Ismerkedjünk meg az ösztönös táplálkozás módszerével.

A különböző korlátozó diétáknak gyakran sok káros mellékhatása van a hiánytünetektől kezdve a kilók jojózásán át a levertségig. Erre kínál megoldást az intuitív táplálkozás, amelyik azt mondja, hogy ne az előírásokra, hanem a testünkre hallgassunk. A The Conversation cikke magyarázza el az itthon is egyre népszerűbb módszer lényegét.

Hallgass a testedre

Az intuitív táplálkozás ötlete két dietetikus, Evelyn Tribole és Elyse Resch fejében született meg, akik 1995-ben publikált, azóta többször újra kiadott könyvükben – Intuitive Eating –, illetve később a témával foglalkozó weboldalukon vázolták elméletüket. A szerzők munkájuk során gyakran tapasztalták, hogy a különböző fogyókúrás módszerek bár rövid távon hasznosak lehettek, később a visszájukra fordultak, és a fogyókúrázó visszaszedte a diéta idején leadott kilókat. Mindemellett a korlátozásra épülő étrendek pszichésen is gondokat okoznak, hiszen az állandó koplalás csak még jobban felerősíti az ételek iránti sóvárgást.

A két dietetikus ezzel szemben azt gondolja, hogy a megfelelő táplálkozáshoz nem kell rideg előírások mentén megválogatnunk, mit ehetünk és mit nem. Ők azt mondják, hallgassunk inkább a szervezetünkre, mert a testünk ösztönösen tudja, miből mennyire van szüksége, vagyis pontosan be tudja szabályozni a számunkra megfelelő táplálkozási szokásokat.

A legfontosabb egyrészt, hogy odafigyeljünk, mikor vagyunk valóban éhesek, mikor vagyunk tele, másrészt hogy tudatosan válasszuk meg azt, mit eszünk. Ebbe az is beletartozik – sőt az intuitív diétában ez az egyik legfontosabb –, hogy figyeljük meg, az egyes ételek milyen hatással vannak ránk testi és érzelmi szempontból is.

Diéta helyett táplálkozz ösztönösen
Diéta helyett táplálkozz ösztönösenFotó: YinYang / Getty Images Hungary

A legtöbb diétával szemben itt nincsenek tiltott ételek, bármit ehetünk, amit kívánunk. Az a legérdekesebb, hogy ennek ellenére az ösztönös diétázó nem tömi tele magát cukrokkal és rossz zsírokkal, hiszen a szervezetének nincs rá szüksége. Sőt, a diéta hívei szerint ha túl sok és túl szigorú megkötést teszünk, akkor nagyobb az esély arra, hogy később falási rohamok jönnek ránk, így viszont ezektől megmenekülünk.

Pszichésen hat a leginkább

Vannak kutatások, amelyek szerint azok, akik ezt a módszert követik, általában alacsonyabb testtömegindexszel rendelkeznek, mint azok, akik nem tudnak az ösztöneikre figyelni, más felmérések viszont azt mutatták, hogy kevesen vannak azok, akik az ösztönös táplálkozásnak köszönhetően szabadultak meg jelentősebb súlyfeleslegtől.

Itt fontos megjegyezni, hogy a kifejezett fogyókúrákkal szemben az intuitív étkezés legfőbb célja nem annyira a fogyás, mint inkább az egészséges táplálkozás és az ebből következő folyamatos jóllét. Ha nem is leszünk tőle szuper karcsúak, segíthet, hogy ne együk túl magunkat, azaz mindig tudjuk, miből és mennyit együnk, és valóban örömet okozzon az evés. Ha ezzel a módszerrel élünk, nem kell hogy bűntudatunk legyen, ha olyasmit eszünk, amit valamelyik szigorú diéta a tiltott kategóriába sorol, nem szükséges folyton a mérlegen állva szoronganunk, és a tükörbe is sokkal szívesebben nézünk bele, hiszen jóval pozitívabb színben fogjuk látni a testünket.

Az ösztönös étrend tehát inkább pszichés, mint testi hatásai révén segít – és ez nem elhanyagolható szempont. Ha hallgatunk a saját testünkre, számos olyan dologra fény derülhet az étkezésünkkel kapcsolatban, amire korábban esetleg nem is gondoltunk.

De a legfontosabb talán, hogy a környezetünk által sulykolt „ezt edd, azt edd!” helyett hallgassunk a saját, belső igényeinkre. Ne mások mondják meg, mikor és mit együnk, hanem saját szervezetünk legyen a főnök.

Mustra