Ezt idd az Alzheimer-kór megelőzésére

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Talán kevesen tudják, hogy a reggeli kávé nem csupán abban segít, hogy lendületesebben induljon a nap, hanem hozzájárul ahhoz is, hogy nagyobb eséllyel elkerüljük az időskorban jelentkező demenciát, és az ezzel járó betegséget, az Alzheimer-kórt.

Akár egy jókora energialöketért, akár a jellegzetes ízek élvezetéért fogyasztunk el egy forró koffeinben gazdag kávét, mindenképpen több előnyét élvezhetjük. A kutatók szerint elég csupán napi egy eszpresszó ahhoz, hogy megelőzzük a kor előrehaladtával gyakorivá váló kognitív hanyatlást.

A kávé lebontja a káros fehérjéket

Immár kutatás is igazolja, hogy a kávé jelentős hatással lehet a demencia, különösen az Alzheimer-kór kockázatának csökkentésére. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy napi egy eszpresszó is hatásos lehet a rettegett állapottal és betegséggel szemben.

A reggeli kávé nemcsak energiát ad, hanem csökkentheti az Alzheimer-kór kialakulásának esélyét is
Fotó: Nastasic / Getty Images Hungary

Kiderült ugyanis, hogy a kávé ellensúlyozza az agyban felhalmozódó, neurodegeneratív betegségek kialakulásáért felelős tau-fehérjék képződését, miután az eszpresszóban található vegyületek aktívan lebontják ezeket, segítve ezzel az idegsejtekben okozott károsodások és az azt követő kognitív hanyatlás megelőzését.

A tau-fehérjék a betegek agyában megzavarják az idegi működést
Fotó: Brian B. Bettencourt / Getty Images Hungary

A tau-fehérjék jelen vannak az egészségesen működő agyban és a neurodegeneratív betegségekben szenvedők agyában is. Míg a tau-fehérjék az előbb említett egyéneknél stabilizálják az agyi struktúrát, addig az idegek károsodásával járó folyamatot megélők agyában a fehérjék káros rostokká csomósodnak össze, melyek megzavarják az idegi működést, ez pedig a demenciára jellemző kognitív károsodásokhoz vezet. A tanulmány részeként végzett laboratóriumi kísérletek bebizonyították, hogy a kávé hatékonyan gátolja ezeknek a rostoknak a képződését. 

Egy csésze kávé bőven elegendő

A koffein mérsékelt fogyasztása tehát megvédheti az agyunkat a káros fehérjékkel szemben. A megfelelő mennyiségű stimuláns fogyasztása fokozza a figyelmet, az éberségünket, és javítja az agy teljesítményét. Vagyis napi egy, legfeljebb két csésze kávé valóban segíthet az Alzheimer-kór megelőzésében – állítják a kutatók, akik ugyanakkor azt is kiemelték, hogy kettőnél több csésze kávé akár odavezethet, hogy korábban jelentkeznek a memóriaproblémák, és a tünetek az Alzheimer-kór állapotába juttathatnak. 

Hasonló hatása lehet annak is, ha valaki egyáltalán nem iszik kávét, ugyanis a kávéban lévő koffein védi az agyat azokkal a fehérjékkel szemben, amelyek szétrombolják az idegsejtjeinket. 

A szétrombolt idegsejtek miatt pedig memóriavesztés következhet be.

Az olaszok különösen jól járnak

A kutatás földrajzi szempontból is figyelemre méltó. A tanulmány ugyanis kimutatta, hogy az olaszok körülbelül 96 százaléka fogyaszt napi rendszerességgel eszpresszót, így Olaszországnak vannak olyan régiói, ahol a demencia előfordulása jóval alacsonyabb.

Akár tejjel, akár feketén fogyasztjuk, a mértékkel fogyasztott kávé jótékonyan hat az agy működésére
Fotó: Alexander Spatari / Getty Images Hungary

További érdekességek derültek ki a kávéról azt követően is, hogy a kutatók mágneses magrezonancia-spektroszkópiát alkalmazva elmélyültek a boltban kapható szemes kávéból készült eszpresszók kémiai összetételében. A szakemberek megállapították, hogy akár önmagában, tisztán feketén, akár tejjel, akár koktélban fogyasztjuk a kávénkat, az eszpresszó rendkívül koncentrált koffeintartalma mindenképpen biztosított.

Fontos tudni, hogy ha csak kávét fogyasztunk reggelire, az semmiképpen nem biztosít délelőttre elegendő táplálékot. Ha tudni szeretnéd, melyek azok az ételek, amelyek szintén nem váltják ki a nap első étkezését, olvasd el az erről szóló cikkünket is.

Juhász Marianna
Juhász Marianna
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Így rombolja egészségedet a hanyag fogmosás: szívbetegséget is okozhat

Vagyonokat költünk vitaminokra, szuperegészséges ételekre és méregtelenítő kúrákra a hosszú élet reményében, miközben az egyik legnagyobb egészségügyi kockázatot figyelmen kívül hagyjuk . Egyre több tudományos kutatás bizonyítja, hogy a hanyag szájhigiénia és a fogágybetegségek szívbetegséget, cukorbetegséget, sőt Alzheimer-kórt és rákot is okozhatnak.

Offline

Csak a tollát próbálgatta Rubens, mestermű született a firkából

Ritka lap került elő Rubens egyik jegyzetfüzetéből: az egyik oldalán a mester pár zseniális vonással három alakot vázolt föl, a másikon pedig levelet írt patrónusa nevében, hogy érdeklődjön: hogy áll egy festmény készítése. A lap jóval többet árul el a flamand művészről, mint elsőre gondolnánk.

Offline

Kifosztották a magyar vasutat, ez maradt belőle

A magyar vasúti közlekedésnek is megvolt a maga Trianonja, az országhatárok módosítását követően a vasútvonalak kétharmada, a szerelvények háromnegyede elveszett. Pedig a századfordulón még Európa élvonalába tartozott a közlekedés ezen formája.

Világom

Ekkora az ebolajárvány veszélye a foci vb-n: megszólalt a WHO

A labdarúgó-világbajnokság közeledtével sokakat foglalkoztat, hogy jelenthet-e veszélyt a Kongói Demokratikus Köztársaságban zajló ebolajárvány a tornára érkező szurkolók számára. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint azonban nincs ok a pánikra, hiszen sem a rendező országokban, vagyis az Egyesült Államokban, Kanadában és Mexikóban, sem Európában nem regisztráltak jelenleg ebolás megbetegedéseket.

Offline

Híres duók villámkvíze: tudod, hogy ki volt Sherlock bajtársa?

A filmtörténet legemlékezetesebb pillanatai mögött szinte mindig egy elválaszthatatlan páros áll. De vajon fejből tudod, hogy a legnagyobb hősöknek, detektíveknek és bajkeverőknek ki volt a hűséges fegyverhordozója, jobbkeze vagy éppen egyenrangú partnere a bajban?