Ez az étel mentheti meg a világot, ha kitör a nukleáris háború

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Ha egyszer kitörne egy atomháború, az nemcsak a becsapódások helyén járna katasztrofális következményékkel, hanem nukleáris télbe taszíthatná bolygónkat, ami világszintű éhezéshez vezetne.

A legrosszabb forgatókönyv esetén az Egyesült Államok és Oroszország között kibontakozó nukleáris konfliktus (ez a két ország birtokolja a világ nukleáris fegyvereinek közel 90 százalékát) 165 millió tonna kormot juttathatna a Föld légterébe, amelynek hatására a felszíni hőmérséklet 9 Celsius-fokkal, a globális kalóriatermelés pedig 90 százalékkal eshetne vissza. Van azonban egy alternatív tápanyagforrás, ami reményt adhatna az emberiség számára a túlélésre.

A hínár lehet a megmentőnk, ha kitör az atomháború

Egy friss tanulmányban a tudósok arra a következtetésre jutottak, hogy egy atomháború folyamán az emberiség élelmezésére részben a Mexikói-öbölben és az Egyesült Államok keleti partvidékén létesített hínárfarmok jelenthetnék a megoldást.

A hínárfarmok az emberek által jelenleg fogyasztott élelmiszerek 15 százalékét pótolhatnák, illetve a bioüzemanyag-termelés 50 százalékét és az állati takarmány 10 százalékát is biztosítanák.

„Egy esetleges India és Pakisztán közötti nukleáris háború több mint 2 milliárd, míg egy, az Egyesült Államok és Oroszország közötti atomkonfliktus 5 milliárd embert fenyegetne éhezéssel, így nagy szükség van alternatív élelmiszer-források felkutatására” – vélekedett Cheryl Harrison, a Louisiana Állami Egyetem oceanográfiai és tengerparti tanszékének adjunktusa.

A hínárfarmok rengeteg embert menthetnének meg egy atomháború során
Fotó: TorriPhoto / Getty Images Hungary

Ezért az óceán a megoldás

Hogy egy atomcsapás milyen pusztítással járhat, azt Hirosima példája szemlélteti a legjobban. Bár az Egyesült Államok által 1945. augusztus 6-án bevetett „Little Boy” nevű atombomba ötször kisebb hatóerejű volt, mint a mai nukleáris arzenálban szereplő termonukleáris bombák, a japán város mintegy 90 ezer épületéből 60 ezret semmisített meg, vagy súlyosan megrongált, és 5 hónapon belül 140 ezer ember életét oltotta ki.

Egy nukleáris csapás potenciálisan legsúlyosabb következménye mégis a mezőgazdasággal függ össze. Annyi radioaktív por és füst kerülhet ugyanis a levegőbe, hogy képes lenne elzárni a napfényt, ami nagymértékű hőmérséklet-csökkenést okozna.

A nukleráis tél tönkretenné a mezőgazdaságot
Fotó: Bulgac / Getty Images Hungary

Ez tönkretenné a világ élelmiszer-termelésének jelentős részét, és valószínűleg globális éhínséghez vezetne, több milliárd ember halálát okozva.

Itt jönnek képbe az óceánok. Amikor a kutatók modellezték egy nukleáris háború apokaliptikus hatásait, azt is megvizsgálták, hogy mi történne az olyan környezetekben, ahol a hőmérséklet nem csökkenne le hirtelen. „Az óceánnak és általában a víznek nagyobb a fajhője, mint a szárazföldnek, így több hőt tárol el, és nehezebb felmelegíteni, illetve lehűteni. Ezért működnek hatékonyan a radiátorok: tárolják a hőt, és fokozatosan adják le azt” – emelte ki Harrison. Az óceán ezért remek alternatív megoldás lehet az élelmiszer-termelésre, szemben a szárazföldi üvegházakkal, melyeknek fenntartása több erőforrást igényel.

A hínárnak a hideg sem árt

A tudósok modellje azt is feltárta, hogy a hínárfarmok nemcsak egyszerűen túlélnék a felszíni hőmérséklet-csökkenést, hanem szabályosan virágoznának és tovább terjeszkednének. Ennek az az oka, hogy a hideg levegő hatására a felszíni vizek lesüllyednének, és beindulna egy keringési folyamat, ami tápanyagban gazdag vizet juttatna a felsőbb rétegekbe.

A hínár még jobban is fejlődhet alacsonyabb felszíni hőmérséklet esetén
Fotó: Abstract Aerial Art / Getty Images Hungary

Mivel a tengeri moszatban található jód nagy mennyiségben mérgező lehet az emberre nézve, elsősorban közvetett módon lehetne felhasználni. De ha csak önmagában takarmányozásra, vagyis állatok etetésére, továbbá bioüzemanyag előállítására hasznosítanák, felszabadulhatnának a szántóföldek más növények számára, ami önmagában is segíthetne az emberiségnek átvészelni a nukleáris telet, amíg az éghajlat évtizedekkel később helyreáll

Ez lehetne a megmentőnk más katasztrófák, például egy hatalmas aszteroida becsapódása vagy egy gigantikus vulkánkitörés esetén is.

Arról, hogy az algák fogyasztása milyen hatással lehet az egészségre, alábbi cikkünkben olvashatsz bővebben.

Kövess Péter
Kövess Péter
Vezető szerkesztő
Kövess Péter Balázs marketing- és reklámügyintéző képesítést szerzett, majd a Kodolányi János Főiskola kommunikáció és médiatudomány szakán végezte tanulmányait. A sajtóban már 20 éve dolgozik, pályafutása során újságíró-szerkesztőként több országos print lapnál is megfordult, ezt követően az online médiában helyezkedett el. A Dívány legrégebbi munkatársaként 2017 óta erősíti a csapatot, 2024-től vezető szerkesztőként is.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.

Testem

Ez történik a testeddel, ha minden nap zöld teát iszol

A zöld tea nemcsak a koffein miatt hasznos, hanem az antioxidánsai miatt is. A hatás maximalizálásához napi 3-4 csészényi tea kell, lehetőleg nem forrásban lévő vízzel leöntve, illetve számolni kell azzal is, hogy a zöld tea negatívan hat a vas hasznosulására.