Ezeket az ételeket edd, ha magas a vérnyomásod

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Vannak olyan ételek, amelyek nemcsak finomak, de a magas vérnyomásodat is lejjebb tudod velük tornázni.

Világszerte egymilliárd embernek magas a vérnyomása, itthon a népesség 15 százaléka bizonyítottan vérnyomásproblémákkal küzd, de valószínűleg sokaknál lappang a betegség, amely évente 5000 magyar haláláért felelős. A leggyakoribb kockázati tényezők között van a stressz, az elhízás, a dohányzás vagy éppen a mozgásszegény életmód. Az életmódváltással sokat tehetünk azért, hogy helyreálljon a vérnyomásunk, illetve ha olyan ételeket fogyasztunk, amelyek közül jó néhány káliumot és kalciumot tartalmaz. 

Citrusfélékkel a magas vérnyomás csökkentéséért

Hasznos, ha ismered azokat az ételeket, amelyekből érdemes fogyasztanod, ha szeretnéd, hogy lejjebb menjen a vérnyomásod. Ilyenek a citrusfélék, például a narancs, a citrom vagy a grépfrút. Tele vannak vitaminnal, ásványi anyagokkal és olyan növényi vegyületekkel, amelyek csökkentik a szívbetegségek kialakulásának kockázati tényezőit. 

Egy 2021-es tanulmány szerint a narancs jótékony hatással van a vérnyomásra, igaz, naponta 4 darabot írnak elő belőle.

A narancs- és a grépfrútlé is leviheti a vérnyomásodat, ám abban az esetben, ha a betegségre gyógyszert szedsz, mindenképpen konzultálj a kezelőorvosoddal, mert megzavarhatja a tabletta hatását. 

A narancs- vagy grépfrútlé akár meg is zavarhatja a vérnyomáscsökkentő szedését
Fotó: Liudmila Chernetska / Getty Images Hungary

Diófélék és magok a magas vérnyomás ellen

Amikor este, a tévé előtt elrágcsálsz egy maroknyi tökmagot vagy néhány szem diót, a vérnyomásod csökkentéséért is teszel. A lenmag, a chiamag, a pisztácia és a mandula is tartalmaznak arginint, amely szükséges egy olyan vegyület előállításához, amely a vérerekre és a vérnyomásra is jó hatással van. 

Bogyós gyümölcsök az egészségért

Az antioxidánsokban gazdag bogyós gyümölcsök élénk színét az antocianid nevű pigment adja, amely növelheti a nitrogén-monoxid szintjét a vérben, és ez csökkentheti a véráramlást korlátozó molekulák termelését. Ezek közé tartozik az áfonya, a málna és az eper is. Egy 2020-as vizsgálatban a kutatók azt állapították meg, hogy a különféle bogyós gyümölcsök – akár fagyasztva, szárított formában vagy léként – csökkenteni tudják a vérnyomást. A legerősebb hatást az áfonyalé váltotta ki. 

Tojás

A tojás nemcsak tápanyagdús, de része lehet a menüdnek is, ha szeretnéd lejjebb tornázni a vérnyomásodat. 2023-ban több mint 2000 felnőttet vizsgáltak, akiknek

Idézőjel ikon

heti öt vagy több tojás elfogyasztása után 2,5 Hgmm-mel csökkent a vérnyomásuk.

Ez szerény csökkenés ugyan, de azok, akik tojást fogyasztanak, hosszabb távon kisebb eséllyel küzdöttek a későbbiekben magas vérnyomással, mint akik nem fogyasztottak ebből az ételből. 

Érdemes a tojást is beillesztened a menüdbe
Fotó: Hispanolistic / Getty Images Hungary

Paradicsom és paradicsomból készült termékek

A paradicsom káliumban és likopinban gazdag, utóbbi jó hatást gyakorol a szív- és érrendszerre, illetve csökkenti a magas vérnyomást. A káliumnak pedig fontos szerepe van abban, hogy a szervezetünkben mennyi folyadék raktározódik, illetve mennyi távozik vizelet útján. Ha túl sok vizet tartunk vissza, az extra nyomást gyakorol az erek falára, és megemelkedik a vérnyomás. Ezért fontos, hogy káliumban gazdag paradicsomot fogyassz. 

Joghurt

A joghurt tele van ásványi anyagokkal, káliummal és kalciummal, ezek pedig bizonyítottan jó hatással vannak a vérnyomásra. Egy 2021-es tanulmány kimutatta, hogy a magas vérnyomástól szenvedők körében napi egy adag joghurt fogyasztása már csökkenést idézett elő. Ha pedig napi három adag tejterméket ettek, az 13 százalékkal csökkentette a magas vérnyomás értékét. 

Burgonya

A burgonya számos növényi alapú vegyületet tartalmaz, amelyek hasznosak lehetnek a vérnyomás szabályozásában. Egy közepes méretű, héjában sült burgonya 941 milligramm káliumot tartalmaz. Ez a napi szükséglet 20 százaléka, és több kálium van benne, mint egy közepes banánban. Egy 2021-es tanulmány 30, magas vérnyomás kockázatának kitett felnőttnek írt elő négyféle diétát. Akadt közöttük, akinek különböző módon elkészített burgonyát is tartalmazott a menü, 17 napon keresztül. A vizsgálat végén arra a megállapításra jutottak, hogy 

ha az egészséges étrend részeként káliumban gazdag burgonyát fogyasztunk, az csökkentheti a vérnyomást. 

A jól elkészített burgonyás étel nemcsak finom, de a magas vérnyomás ellen is védhet
Fotó: Alleko / Getty Images Hungary

Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy vérnyomásprobléma esetén mindenképpen fordulj orvoshoz, mivel önmagában az étkezésbe beillesztett, vérnyomáscsökkentő hatású ételek nem pótolhatják a szakszerű orvosi kezelést és – ha szükséges – a gyógyszereket. Ha kíváncsi vagy, hogyan tudod még karbantartani a vérnyomásod, olvasd el ezt a cikkünket is. 

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

Ványik Dóra
Ványik Dóra
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.