2034-re először a világtörténelem folyamán az idős emberek többen lesznek a földön, mint a gyerekek. Ez azt is jelenti, hogy fontosabbá válnak azok a kutatások, amelyek azt vizsgálják, hogy a várható élettartam kitolódásával járó plusz éveket miként tölthetnénk el a lehető legjobb állapotban. Az egészségmegőrzés persze sok összetevős kérdés, de azért vannak olyan apró életmódbeli változtatások is, amelyek szinte semmi kockázattal nem járnak, viszont úgy tűnik, nyereséggel annál inkább. Közéjük tartozhat a dióevés is.

A rendszeres diófogyasztás ugyanis nők esetében összefügg az egészséges öregedéssel – derül ki egy nemrég publikált amerikai epidemiológiai vizsgálatból, amelyről a Neuroscience News nevű neurológiai hírportál közölt összefoglalót. A kutatásba közel 34 ezer idősödő nőt vontak be, hogy megnézzék, miként hat az egészségükre az olajos magvak fogyasztása.

Amikor 65 felett is elkerülnek a betegségek

Dr. Francine Grodstein és kollégái az amerikai ápolók egészségi állapotát felmérő, ún. Nurses’ Health Study utánkövetéses kutatás női résztvevőinek adatait vették górcső alá. A vizsgálatsorozat 1976-ban indult, de csak 1998-tól fogva kérdeztek rá részletesebben az egészségügyi dolgozók étrendjére. Grodsteinék végül 33.931 nő 1998-ban, 2002-ben és 2012-ben adott válaszait elemezték. Azt nézték meg, hogy az 50-es éveik végén, illetve a 60-as éveik elején járó nők (1998-ban) milyen egészségi állapotban voltak 15 évvel később (2012-ben). Azokat sorolták az egészségesen öregedő kategóriába, akik 65 évnél idősebbek voltak, és nem rendelkeztek semmilyen memóriát érintő problémával, súlyos vagy krónikus testi betegséggel (daganatok, szívinfarktus, szívelégtelenség, stroke, 2-es típusú diabétesz, Parkinson), memóriazavarral, mentális nehézséggel vagy fizikai akadályozottsággal. Ez utóbbit olyan hétköznapi tevékenységek tekintetében is felmérték, mint hogy képes-e valaki körbesétálni a háztömböt, lépcsőzni, egyedül öltözködni, illetve kiporszívózni a szobát. 

Érdemes heti két marék dióbelet enni

A fenti kritériumok alapján a mintába bevont közel 34 ezer nő 16 százalékát kerülték el 65 éves koruk után is a komolyabb betegségek. Az egészséges öregedéssel azonban az is összefüggött, hogy középkorú felnőttként mennyi diót ettek. Azok ugyanis, akik heti 2 adag diót fogyasztottak (1 adag = 28 g = 5-6 db dióbél), nagyobb eséllyel mutattak egészséges öregedést, mint akik nem. Más olajos magvak a kutatás szerint nem bizonyultak ennyire hatékonynak. A diófogyasztás és az egészségesség közötti pozitív kapcsolat akkor is fennmaradt, amikor figyelembe vették az életkor, az iskolázottság vagy a fizikai aktivitás eredményekre gyakorolt potenciális hatását. 

Vajon a férfiaknál is működik?
Vajon a férfiaknál is működik?Fotó: Adam Gault / Getty Images Hungary

A kutatás korlátai

Bár a vizsgálat a Journal of Aging Research (Az öregedéskutatás folyóirata) nevű lektorált szaklapban jelent meg, így kiállta a tudományosság próbáját, érdemes megemlíteni, hogy a projektet a – csakugyan létező – Kaliforniai Dióbizottság (California Walnut Commission) szponzorálta. A társaság ugyanakkor kiemeli, hogy mennyire elkötelezett az ipar által támogatott kutatások tudományos integritása mellett, és hogy minden esetben független kutatókat kérnek fel a vizsgálatok megtervezésére, lebonyolítására, valamint az eredmények értelmezésére. Grodsteinék munkájának egyik módszertani nehézsége továbbá, hogy az adatok önbevalláson alapultak, amiben benne van a torzítás lehetősége, hiszen a tudósok nem tudják ellenőrizni a felvett adatok hitelességét. A felmérés segítségével ráadásul csak együttjárásokról nyerhetünk információkat, oksági kapcsolatokról nem. Mindezzel együtt talán nem vállal túl nagy rizikót az az olvasó, aki ezentúl rendszeresen eszik diót – ami ráadásul nemcsak egészséges, de finom is.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.