5 ok, hogy miért ne hagyja ki a Red Hot Chili Peppers koncertet

Holnap, június 17-én jelenik meg a legújabb, The Getaway című lemezük, és hosszas várakozás után, szeptember elsején és másodikán Budapesten fel is lép a Red Hot Chili Peppers. Ráadásul mivel az első meghirdetett dátumra gyakorlatilag percek alatt elfogytak a jegyek, a zenekar dupláz is, szeptember 2-án még egyet játszanak majd. 20 évnek kellett eltelnie, hogy újra megnézhessük őket élőben, de ezen senki ne bánkódjon, elmondjuk miért jár most jobban, mint azok, akik annak idején már látták. Főleg, mert megnéztük azt is, mit tudnak a mostani turnéjukon. 

Az alapvetésünk persze az, hogy annak a legjobb, aki húsz évvel ezelőtt is ott volt és most is ott lesz a koncerten, de azok se bánkódjanak, akik akkor kihagyták, az elmúlt húsz évben ugyanis rengeteg minden történt a zenekarral. Nézzük végig ezeket. 

1. Vége a drogos korszaknak

Húsz évvel ezelőtt ott tartott a zenekar, hogy elindultak a világhírnév felé, a Blood Sugar Sex Magik lemezükből több mint 12 millió példányt adtak el világszerte, és azóta is az egyik legmeghatározóbb lemezük. A Give It Away vagy az Under The Bridge meghozta nekik a sikert, a nevüket és dalaikat az egész világon ismerték. A rocksztárságot azonban nem vette az egész zenekar könnyedén, John Frusciante nem igazán élvezte az újonnan jött népszerűséget, emiatt pedig folyamatos volt a feszültség közte és Anthony Kiedis között abban az időszakban. Frusciante egyre jobban elszakadt a zenekartól, gyakran koncerteken is teljesen mást játszott, mint ahogy a dal eredetileg szólt. Ebben azért az is közrejátszott, hogy a drogproblémái eluralkodtak rajta, majd 1992 májusában, a Blood Sugar Sex Magik japán turnéja előtt néhány órával ki is lépett a zenekarból. Ekkor keresték meg Dave Navarrót, aki kilépett a Jane's Addictionból, de ő is éppen a drogos dolgait próbálta volna leküzdeni. Végül Arik Marshall vette át Frusciante szerepét egy időre. 1992 végén aztán a zenekar és Marshall útjai is elváltak. Jesse Tobias után aztán 1994-ben újra Dave Navarro lépett be a zenekarba és turnéra is indultak, mely során a Rolling Stones előzenekara lettek. Kiedis visszaemlékezései szerint ekkor már egyre rosszabb lett a viszony Navarro és a zenekar más tagjai között, főleg miután Navarro nem is tagadta, hogy neki nem igazán fekszik a funkys stílus és jammelgetés. Kiedis ebben az időszakban ezzel egyáltalán nem foglalkozott csak a saját elhatalmasodó heroinfüggőségével. A One Hot Minute lemezre az is rányomta a bélyegét, hogy ekkor szembesült mindenki azzal, hogy Frusciante nélkül, egy új gitárossal teljesen más a dalszerzés. Egy sokkal sötétebb és rockosabb lemez lett az eredmény, ahol a dalszövegek jelentős része a drogokról szólt és Kiedis (mint később elárulta) maga is megdöbbent azon, hogy a zenésztársainak ekkor sem esett le, hogy ő újra drogozik. 

1996 nagy részét amerikai és európai turnén töltötték, ekkor jártak nálunk is, de annyira nem élvezték, hogy 1997-ben több koncertet is lemondtak. Mindenki fáradt volt, Flea megcsömörlött attól, hogy minden este ugyanazokat a dalokat kellett játszania ugyanúgy, ezért ki akart szállni a zenekarból. Kiedis már túljutott volna a drogos problémáin, de egy motorbalesetben megsérült a keze és a fájdalomcsillapítókkal újra visszaesett, miközben Navarro is a drogozásba menekült, vagyis a zenekar gyakorlatilag romokban hevert. 1997-ben Navarro kiszállt a zenekarból és sokáig azon mentek a spekulációk, hogy fel is oszlik az egész, hiszen Kiedis azt mondta, csak úgy tudja elképzelni a folytatást ha Frusciante visszatér a zenekarba. Ám abban az időben Frusciante saját bevallása szerint is egy heroinfüggő roncs volt. 

2. Gigasztárok lettek

Ehhez képest mindenki meglepetésére 1999-ben, több mint egy éves alkotófolyamat és megannyi elvonó és rehabilitáció után Frusciante közreműködésével kijött a Californication. A zenekar történetének eddigi legsikeresebb lemeze, amit a megjelenése után a sajtó is sokkal pozitívabban fogadott, mint a One Hot Minute című elődjét. A rockos vonalból visszatértek a sokkal dallamosabb, kiforrottabb vonal felé és mindenki Frusciante visszatérését emelte ki, valamint hogy mennyit javult Kiedis énektudása a legutóbbi lemez óta. A siker folytatódott a By The Way lemezzel és a zenekar is önmagára talált, a korábbi megcsömörlésnek már nyoma sem volt még annak ellenére sem, hogy Flea szerette volna erősíteni a funkos zenei megoldásokat, míg Frusciante szerint már túlhasználták a funky zenét. Ők ketten végül rendezték a problémáikat.  

2002-ben megjelent a By The Way lemez, amiről négy kislemezdal is kijött és 18 hónapos turnéra indult vele a zenekar. Felléptek a Hyde Parkban egymást követő három este, amire több mint 258 ezer jegy fogyott  összesen több mint 17 millió dollár értékben, és akkor még a kiadott koncertlemez bevételeiről nem is beszéltünk. Jött a Greatest Hits lemez, majd a 2006-os Stadium Arcadium, ami 5 Grammy díjat is hozott a zenekarnak, első helyen nyitott a slágerlistákon, és az akkoriban már drasztikusan csökkenő lemezeladások ellenére is 7 millió példány fogyott belőle. A zenekar utána egy kis szünetet tartott, 2009 októberében tértek vissza, ekkora  újra kiszállt John Frusciante, akit Josh Klinghofer váltott. Frusciante azt nyilatkozta, hogy ez alkalommal semmi dráma nem volt közte és a többiek között, egyszerűen mást akartak zeneileg. Klinghofernek nem volt új a terep, már korábban is kisegítő gitáros volt turnékon. Ezzel az új felállással vonultak stúdióba, és  2011-ben jött ki  az I'm With You, ami bár Amerikában nem nyitott a lemezeladási listák élén, 18 országban igen. 2013-as turnéjuk már annyira nagyszabású volt, a zenekar külön erre a turnéra dedikált weboldalán minden koncertet online, MP3 verzióban is le lehetett tölteni, persze nem ingyen. Végül a turné bekerült a Billboard 2012-es Top 25 turnéjának listájába a 15. helyen. 

2014-ben a Super Bowl döntőjének műsorában Bruno Marshoz csatlakoztak, ami több rajongónál is kiverte a biztosítékot, viszont 115.3 millió ember látta a közvetítést. A Red Hot Chili Peppers ezek után már ha akarta se tudta volna lemosni magáról a gigasztár státuszt.

158850619
Fotó: Jesse Grant / Europress / Getty

3. Itt az új lemez

A sajtóban egyre többször szellőztette meg Anthony Kiedis az új lemezt, legelőször 2014 novemberében beszélt róla, hogy hamarosan stúdióba vonul a zenekar. Azt ígérte, 13 dal lesz rajta, de talán még hozzáadnak tízet. Az is kiderült, hogy 1989 óta ez lesz az első album, aminek nem a híres Rick Rubin lesz a producere, hanem Danger Mouse, aki  Gorillaz, Beck, Norah Jones, Adele és Asap Rocky lemezein is dolgozott. 2015 decemberében Flea arról beszélt, hogy már csak Kiedis éneksávjai vannak hátra a felvételekből, majd februárban arról szóltak a hírek, hogy már majdnem készen van a lemez. Aztán 2016 márciusában Chad Smith kirakott egy képet, mely szerint már keverik az albumot, majd másnap jött a sokk: Elton John is szerepel a lemezen. Május 5-én kiderült, hogy az új lemez címe Getaway lesz és 2016 június 17-én jelenik meg, vagyis szeptemberig meg tud barátkozni az új dalokkal, mire élőben hallja őket. Az első dal az albumról a Dark Necessities, ami a zenekar 25. első helyezett kislemeze lett a Billboard alternatív dalok listáján, ezzel pedig lekörözték a U2 rekordját, akiknek 23 elsőségük volt. Készült klip is hozzá, aminek egyik érdekessége, hogy Olivia Wilde rendezte. Igen, az az Olivia Wilde, akit a legtöbben a Dr. House sorozat Tizenhármasaként ismernek, ráadásul épp terhes volt, amikor forgattak, de a werkfotók alapján ez nem zavarta meg a laza hangulatot. Folyamatosan szivárognak az új dalok is, a Dark Necessities mellett már meghallgathatja a lemez címadó, Getaway című dalát is, és néhány napja itt a We Turn Red is. 

4. Nem kell fesztiválkörülményeket elviselnie

Ha eddig nem győztük meg, hogy tényleg érdemes elmenni a közeljövő legaktuálisabb sztárzenekarának gigakoncertjére, akkor még vegye számításba azt is, hogy szeptember elsején és másodikán nem fesztiválkörülmények között láthatja a kedvenceit. Az Arénát csak olyanok töltik majd meg, akiket tényleg érdekel ez a zenekar, és tényleg ez a zenekar érdekli őket, nem csak úgy odakeveredtek, vagy azért nézik meg, mert éppen nincs jobb program a többi színpadon. Nem kell számolni azzal sem, hogy esetleg az összes fesztivállátogató egy helyen tömörül majd és elviselhetetlen lesz a tömeg, és nem is kell 11 óra után lekapcsolni a színpadi hangosítást, vagyis a Red Hot Chili Peppers szeptemberben olyan színpadot épít magának az Arénába, amilyenhez csak kedve van, ahol addig játszik, amíg jól esik neki. 

5. Bár fesztiválon is zseniálisak

Az idei Novarock legnagyobb húzóneve kétségkívül a Red Hot Chili Peppers volt, ezért elmentünk megnézni mire lehet számítani szeptemberben. Ha rövidek és tömörek szeretnénk lenni: egy nagyon jó bulira. Kezdjük a legfontosabbal: Kiedis láthatóan jól van, legalábbis a színpadon semmi sem látszott abból, hogy nemrég még mindenki érte aggódott, bár nyilván színpadon mindenki a legjobb formáját mutatja. Ahogy az állatoknál az étvágy, úgy számomra Kiedisnél az az állapotmutató, hogy mennyire veszi elő a sajátos hadonászós táncstílusát és a Give It Away című dalnál mennyire pörög a nyelve. Jelenthetjük, mindkettő tökéletesen működött, végighadonászta a koncertet és az utolsó számnál úgy pörgette a nem létező r-betűket a Give It Away refrénjében, hogy elmúlt az összes kétségem. Flea továbbra is őrült, és még mindig úgy basszusgitározik, mintha egy másik bolygóról dobták volna ide, emellett simán keresztülsétált kézállásban az elég hatalmas színpadon. És hogy Chad Smith mennyire élvezi az egészet, arról inkább meséljen a dobfelszerelése, ami konkrétan az új lemez borítójának egészen zseniális újragondolása.

Aki pedig visszasírja a Frusciante időszakot, annak pedig mutatunk egy videót arról, hogy a novarockos koncert előtt az öltözőben berendezett kis  helyen, hogyan üti el az időt Klinghoffer.

A koncerten gyakorlatilag az összes slágert eljátszották, és ami külön öröm, hogy eddig csak nagyon kevés turnéállomáson hangzott el az Under The Bridge, a Novarockon viszont igen. És mivel úgy tűnik, a setlistet folyamatosan variálják, ha szerencséje van, Budapesten is hallhatja majd néhány másik ősdal mellett. Ha pedig még nagyobb szerencséje van, lesz itt is jammelgetés és feldolgozásdal is. Hogy azért a negatívumokról is szó essen, azt azért meg kell jegyezni, hogy a Red Hot Chili Peppers egy rockzenekar, ezért néhány olyan sláger, mint mondjuk a Scar Tissue, a Snow vagy akár a Californication hiába jó dalok, mégis langyosak élőben. A zenekaron is tökéletesen látszik, hogy sokkal jobban elemükben vannak, ha pöröghetnek. Ezt Flea vagy Josh Klinghoffer azzal oldja meg, hogy úgy mozognak, mintha egy teljesen más dal szólna a fejükben, és erre a teljesen másik dalra higanymozog Kiedis is, míg a közönség toporog. Összességében viszont a novarockos koncerten megjelent rengeteg magyar is valószínűleg ugyanazzal a tanulsággal hagyta el a fesztiválnak helyet adó pusztát mint mi: nagyon meg kéne ezt nézni Pesten is. 

Blogmustra