Ha kevesebbet eszel ebből a vitaminból, tovább élhetsz

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Elterjedt nézet, hogy ha sok vitamint szedünk, hosszabb életet élhetünk. Ez azonban nem minden esetben igaz. Erre jó példa a B9-vitamin, vagyis a folát.

Bár életünk kezdeti szakaszaiban nagy szükségünk lehet a folátra, később sokat változhat a vitaminnal szembeni igényünk. Egy új tanulmány legalábbis meglepő felfedezésre jutott öregedésre gyakorolt hatásával kapcsolatban. Ennek alapján úgy tűnik, jobban járunk, ha korunk előrehaladtával csökkentjük bevitelét.

Ezért van szükségünk B9-vitaminra

A folátot évtizedek óta a táplálkozás egyik alapkövének tekintik. Úgy tartják, hogy szerepet játszhat a veleszületett fogyatékosságok megelőzésében, továbbá a sejtnövekedés és a DNS-szintézis támogatásában, ezért a vitamin – jellemzően gabonaalapú termékekben – is megjelent (érdemes megjegyezni, hogy szintetikus változatát, amely tabletta formájában is elérhető, folsavnak nevezik).

A B9-vitamin, vagyis a folát számos élelmiszerben megtalálható
Fotó: Oksana_S / Getty Images Hungary

Az egészségügyi szakemberek régóta hangsúlyozzák azt is, hogy a folát pótlása fontos lehet az állapotos nők, illetve a gyermekvállalást tervezők számára. A fentiek tükrében szinte egyetemes ajánlások születtek a fokozott folátbevitelre a különböző életszakaszokban. A legújabb tudományos eredmények azonban

Idézőjel ikon

megkérdőjelezik azt az elképzelést, hogy a magasabb folsavbevitel mindenki számára előnyös lenne,

és azt sugallják, hogy a szervezet számára optimális mennyiség jelentősen változhat az életkortól, a genetikai felépítéstől és az általános egészségügyi állapottól függően.

Negatív hatása is lehet az élettartamra

A Texas A&M AgriLife Research tanulmánya, amely a Life Science Alliance című tudományos folyóiratban jelent meg, lényegében megingatta a folátbevitellel kapcsolatos általános nézeteket, ami különösen érvényes az öregedésre gyakorolt hatására. A vizsgálat során egerek segítségével modellezték, milyen egészségügyi következményei lehetnek a folát bevitelének középkorú vagy idősebb felnőtteknél. Az egyik csoport korlátozott mennyiségű folátot tartalmazó étrendet kapott, miközben a másik a táplálékokból normál mennyiséghez jutott.

Az eredmények szembetűnőek voltak: a korlátozott foláttartalmú étrendet folytató csoportban a sejtépítő folyamatok csökkentek, a metabolikus rugalmasság pedig jelentősen nőtt. Az utóbbi azért is lényeges, mert kritikus tényezőként játszhat szerepet az egészséges öregedésben.

Ha hosszú életre vágysz, érdemes jobban ügyelned a vitaminok optimális bevitelére
Fotó: Tim Robberts / Getty Images Hungary

Az életkor komoly befolyásoló tényező

A tanulmány mindezek alapján arra jutott, hogy az optimális folátbevitel jelentősen eltérhet a korunktól függően. Vezető szerzője, dr. Michael Polymenis hangsúlyozta, hogy ugyan a vitamin magasabb szintű bevitele a megfelelő fejlődés érdekében döntő fontosságú lehet a korai életszakaszokban, addig később érdemes lehet azt csökkenteni. Ez ugyanis javíthatja az anyagcserét, és hozzájárulhat a hosszabb élettartamhoz.

Kiderült az is, hogy a csökkent folátbevitel segíthet fenntartani az energiaszintet és a fizikai aktivitást az idősebb felnőtteknél, és egyáltalán nem befolyásolja negatívan az egészséget.

Idézőjel ikon

Annak ellenére, hogy a folát fontos a vörösvértest-termeléshez, a modellek nem mutattak vérszegénységre vagy egyéb káros hatásokra utaló jeleket.

Sőt, a korlátozott bevitelt folytató csoport megőrizte súlyát és ideális testzsír-arányát idősebb korában is. A kutatók ezért úgy gondolják, felfedezésük jelentősen befolyásolhatja a jövőbeli étrendi ajánlásokat. Nem szabad elfelejteni ugyanakkor, hogy egyes tanulmányok összefüggést találtak a folátbevitel és a csökkent halálozási kockázat között, mindenekelőtt a szív- és érrendszeri betegségek és a rák vonatkozásában. Arról tehát valószínűleg nincs szó, hogy a folátot a felnőtt éveink során teljesen kerülni kéne.

Tudtad, hogy a B-vitaminnál a túladagolás veszélye is fennáll? Erről itt olvashatsz bővebben.

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Kövess Péter
Kövess Péter
Vezető szerkesztő
Kövess Péter Balázs marketing- és reklámügyintéző képesítést szerzett, majd a Kodolányi János Főiskola kommunikáció és médiatudomány szakán végezte tanulmányait. A sajtóban már 20 éve dolgozik, pályafutása során újságíró-szerkesztőként több országos print lapnál is megfordult, ezt követően az online médiában helyezkedett el. A Dívány legrégebbi munkatársaként 2017 óta erősíti a csapatot, 2024-től vezető szerkesztőként is.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.