Jön a bikiniszezon, kezdj el ebédet csomagolni a munkába!

Elsőre macerásnak tűnhet, de remek megoldás a fogyásra és életmódváltásra, ha otthonról csomagolt menüvel éled túl a napot. Nincs ennél egészségesebb és célravezetőbb megoldás, ráadásul nem is olyan bonyolult kivitelezni!

A saját kezűleg készült fogásoknál nincs jobb! Pláne igaz ez azokra, akik épp életmódváltásban vannak, vagy egy diétát, fogyókúrát szeretnének tartani. Zsigmond Regina, a Steelfit szakértő személyi edzője segít abban, hogyan kezdj neki!  

Ha éhesek vagyunk, nagyon nehéz ellenállni a csábításnak napközben, hogy valamit bekapjunk, legyen az egy burrito vagy egy szendvics hazafelé. Pláne igaz ez, ha egyszemélyes háztartást vezetsz. Az otthon készült ételeknél nincs jobb, egészségesebb és gazdaságosabb! Egy kutatás során 100 ezer egészséges nő és férfi ebédelési és vacsorázási szokásait vizsgálták. Az eredmények alapján azok körében, akik heti tizenegyszer fogyasztottak házi kosztot, 13 százalékkal csökkent a diabétesz kialakulásának esélye azokhoz képest, akik csak hatszor vagy kevesebbszer étkeztek így.  

Miért jó otthon elkészíteni a menüdet? 

  • Tudod, milyen alapanyagokat használsz
  • Pontosan kimérheted a mennyiségeket – így nem fordul elő, hogy többet vagy kevesebbet eszel 
  • Gazdaságosabb, olcsóbb
  • Ha éhes vagy, étkezési idő van, egyből kéznél van, nem kell rendelni, keresgélni, egyúttal elkerülheted, hogy ha rád tör az éhség, gyorsan bekapj valamit, tehát a diétát is pontosan be tudod tartani.

Ahhoz, hogy minden napra tudj házi kosztot csomagolni magadnak a munkába, a legegyszerűbb, ha az eddiginél nagyobb mennyiséget főzöl. Így anélkül, hogy több időt töltenél a konyhában, el tudod készíteni a házon kívüli étkezéshez szükséges mennyiséget.

Nem kell, hogy te is üres dobozt vigyél, elég, ha figyelsz az étel minőségére
Nem kell, hogy te is üres dobozt vigyél, elég, ha figyelsz az étel minőségéreFotó: gpointstudio / Getty Images Hungary

Zsigmond Regina szerint első és legfontosabb a tudatosság! Ez egyben a legnehezebb is sokak számára: főleg azoknak, akik most vágnak bele az életmódváltásba. A lényeg, hogy működőképes legyen az elvitelre főzés, vagyis előző nap meg kell terveznünk a másnapi étkezéseinket. Ezután pedig megfőzni és bedobozolni a fogásokat.  

Akkor a legkönnyebb kísértésbe esni, bedobni valami egészségtelent, amikor nincs nálad az előkészített ételed.

Volt időm a hat versenyszezonom alatt kikísérletezni és tökélyre fejleszteni a módszert, ma már egyáltalán nem jelent gondot vagy terhet előregondolkodni, összeállítani egy-egy napi menüsort. Némi rutinnal nem plusz macera a napi túlélést biztosító ötszöri adag szállítmányozása sem. Ha nincs veled étel, akkor sokkal nagyobb eséllyel nassolsz vagy állsz meg egy gyorsétteremnél, hogy kivételesen bedobjál pár falatot, bármilyen szemetet. Ami szintén fontos, hogy soha ne várd meg, amíg rád tör a farkaséhség! Ez az egyik alapja, hogy a vércukorszint ne ingadozzon. Valószínűleg mindenki átélte és elérte a mélypontot, az érzést, amikor hirtelen lezuhant a vércukorszintje: ilyenkor képtelenek vagyunk koncentrálni, fáradtnak, levertnek érezzük magunkat.  

A másik fontos ok, amiért kell a napi öt étkezést – és igenis be kell iktatni a reggeli, ebéd és vacsora közötti köztes étkezéseket, ezzel szinten tartani a vércukorszintet –, az a testsúlyunk! Ha nem éheztetjük a szervezetünket, akkor nem fog raktározni, plusz jóval kisebb az esélye, hogy megkörnyékezzen egy alattomos falási roham. Ha tehát a vércukorszinted rendben van, energikusabb, koncentráltabb és fittebb is leszel. 

Munka közben sem kell, hogy éhezz!
Munka közben sem kell, hogy éhezz!Fotó: KatarzynaBialasiewicz / Getty Images Hungary

Mit főzz, hogyan porciózz? Tippek: 

Reggelire: 

A reggelit célszerű még otthon elfogyasztani, egy gyors fehérjés-zabos-gyümölcsös turmix a rohanós napokra ideális! Gyorsan elkészíthető, megadja a kezdő löketet a naphoz. De ha épp rohanásban vagy, magaddal is viheted, hogy útközben idd meg. 

Tízórai: 

A gyümölcsöknek helye van a diétában, de nem mindegy, hogy mit, mennyit és mikor fogyasztunk belőlük. Délelőttre két étkezés között például ideális a gyümölcs és néhány szem teljes kiőrlésű vagy zabos keksz.

Ebéd: 

Édesburgonya, jázmin rizs hússal, hallal, sok salátával, zöldséggel. Ez a menü a végtelenségig kombinálható, sőt tökéletes irodai ebéd. 

Uzsonna: 

Egy-két főtt tojás, vagy akár tonhal, csirkemellsonka zöldséggel. Kiporciózható, és egy kis dobozban szuperül szállítható!

Vacsora:

Válassz egy nagy adag salátát hallal és tojással. 

Extra tipp: 

Írj magadnak egy menüt, próbálj meg nagy mennyiségben főzni olyan ételeket, amik egy-egy kis csavarral változatossá tehetők! (A rizst például nagy mennyiségben főzheted, hozzá a csirkemellet többféleképpen is pácolhatod, és egyben ki tudod sütni. A salátát, főtt zöldséget pedig variálhatod hozzá!) Ha bevásárolni indulsz, mindig a menühöz készült listával menj – és ne éhesen, így elkerülheted, hogy mindent megvegyél, amit megkívánsz. Meglátod majd, mennyit tudsz spórolni vele. 

Mustra