Így eddz, hogy tovább élhess!

Nem a bicepszek mérete számít, sokkal inkább az, hogyan tudjuk használni az izmainkat. Legalábbis, ha a hosszú élet titkát keressük. Egy kutatócsoport vizsgálta, mennyire befolyásolják a különféle súlyzós edzések az emberek élettartamát.

Egy riói Sportorvosi Klinika (Clinimex) által végzett kutatásban azt vizsgálták, hogy milyen edzés az optimális, ha a hintaszék helyett az unokákkal focizva töltenénk nyugdíjas éveinket. Az eredményekről a Study Finds számolt be.

Figyeljünk az időre is! 

Az izomerő a külső erők és a mozgás közben fellépő erők, ellenállások legyőzésének képessége az izomzat aktív erőkifejtésének segítségével. Ha egységnyi idő alatt több munkát végez az izomzat, vagy ha az adott munkamenetet rövidebb idő alatt képes elvégezni, a teljesítmény nő. Claudio Gil Araújo, a tanulmány szerzője szerint a teljesítmény ilyen szintű növelésére külön figyelmet kell fordítani, hiszen a legtöbb erősítő edzés esetén a középpontban csupán a súlyok állnak, kevesen figyelnek oda arra, hogy növeljék a gyakorlatok sebességét is.

A professzor és csapata 3 878 olyan embert vizsgált, aki nem sportolt rendszeresen. A résztvevők 41 és 85 év közöttiek. Az állapotukat 2001–2016 között kísérték figyelemmel. Kézenfekvő volt a korosztály kiválasztása, hiszen az izomzat kb. 40 éves kor után kezd fokozatos csökkenésbe. Három kétkezes súlyzós edzést követően a kutatók rögzítették a résztvevők teljesítményét: a férfiak esetében 2,5 watt/kg, míg a nőknél 1,4 watt/kg volt az átlagérték.

Ha ő meg tudja csinálni, te is simán!
Ha ő meg tudja csinálni, te is simán!Fotó: Emmerich and Webb / Getty Images Hungary

Hétköznapi mozdulatok a konditeremben

A kísérletben részt vevő emberek állapotát hét évvel később megvizsgálták, ekkorra a férfiak 10, a nőknek pedig 6 százaléka halt meg. Az eredmények szerint azok, akiknek a teljesítménye meghaladta a résztvevők teljesítményének mediánját, tovább éltek, mint azok, akik teljesítménye az adott szint alá esett.

Araújo véleménye szerint a kétkezes súlyzók használata jobb hatással van az egészségünkre, mint a kézi súlyzós edzések, hiszen ebben az esetben a test a hétköznapi esetekhez – bevásárláshoz, unokák emeléséhez – hasonló, függőleges munkát végez. Érdemes tehát a súlyemelés fontosságát hangsúlyozni, szem előtt tartva a teljesítmény időbeli javulását is. És mint minden esetben, a mérték itt is érték, nem lesz belőlünk kétajtós szekrény, ha beiktatunk egy pár súlyemelést a heti rutinba – ellenben akár éveket is nyerhetünk vele.

Mustra