18% hús volt a virsliben, mi lehetett a többi?

Zanza!

40% helyett csak 18% húst tartalmazott a lengyel gyártású BARONI baromfivirsli, így jogellenesen nevezték virslinek – állapította meg a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) legújabb vizsgálata. A NÉBIH elrendelte az érintett termék és az azzal azonos jelölésű tételek forgalomból történő kivonását. Magyarországon a húskészítmények megnevezéseinek használatát a Magyar Élelmiszerkönyv (MÉ) előírásai védik.

shutterstock 357959921

A virsli minőségi jellemzőit is e dokumentum szabályozza. Virsli néven tehát csak azt a terméket lehet forgalomba hozni, ami megfelel az előírásban rögzített követelményeknek. A jelenlegi szabályok szerint a virslinek legalább 40% húst kell tartalmaznia. A LIDL Magyarország Bt. egyik élelmiszerüzletében megmintázott, 1 kg-os, vákuumcsomagolt BARONI termékben viszont csak 18% hús volt. A készítmény – fő összetevőként – 43% „csontokról mechanikusan lefejtett baromfihúst”, úgynevezett MSM-et tartalmazott.

Az Európai Uniós előírások alapján azonban az MSM nem tekinthető húsnak, így a hústartalomba sem számítható bele. A terméket tehát jogellenesen hozták „virsli” megnevezéssel forgalomba Magyarországon. A NÉBIH ezért elrendelte az érintett tétel (fogyaszthatósági ideje: 29.10.16., tételazonosítója: L:11732 0310280) továbbá az ezzel azonos összetételű és jelölésű BARONI baromfivirsli termékek forgalomból való kivonását.

A hatósági intézkedésen túl a forgalmazó felvette a kapcsolatot a gyártóval, hogy a továbbiakban csak a jogszabályoknak megfelelően jelölt termékek kerülhessenek az üzletekbe. 2017. augusztus 1-jétől tovább szigorodnak majd a MÉ húskészítményekre vonatkozó előírásai: a virslinél például még magasabb hústartalmat (min. 51%) ír elő és megszabja az MSM maximális mennyiségét is (max. 10 %).

A Lidl közleményben válaszol

A Lidl – nagyon helyesen – kiáll magáért, és teljes joggal állítja, hogy virslijeivel NEM minőségi probléma merült fel, hanem a címkézés csúszott el egy kicsit.

"Az 1 kg-os, vákuumcsomagolt BARONI termék NÉBIH általi visszahívása kapcsán a Lidl Magyarország kijelenti, hogy a szóban forgó terméket a NÉBIH nem minőségi kifogás okán hívta vissza, a termék minősége hatósági szempontból kifogástalan. Kizárólag a termék megnevezése nem felel meg a jelenlegi hazai jogszabályi előírásoknak, ezért a terméket a Lidl Magyarország a hatóság határozatának értelmében a mai nappal visszahívta az értékesítésből. A Lidl Magyarország által forgalmazott 14-féle virsli közül 8 termék 80% fölötti hústartalommal rendelkezik" – írja az áruházlánc.

Egyébként ha önnek van tapasztalata a virslivel, írjon ennek a szegény "Gyakori kérdések" posztolónak, mert eddig nem nagyon kapott arra választ, másnak bejött-e a Baroni virsli, vagy csak ő szereti?

Blogmustra