Milyen az, amikor a művészet keveredik a divat- és reklámfotózással? Vajon erre gondolnak a különböző celebek, amikor azt mondják, ők nem meztelenkednek, hanem a művészetnek áldoznak? Hogy képzelte el ezt a huszadik század egyik legnagyobb és legismertebb, természetesen meglehetősen vitatott életművű divatfotósa? Április negyedikén nyílik a Szépművészeti Múzeumban Helmut Newton öt évtizedet felölelő akt, divat- és reklámfotós kiállítása. A Helmut Newton Stiftung gyűjteményéből válogatott 250 képet július 14-ig lehet megtekinteni.
A legjobban fizetett aktfotós
Helmut Newton 1920-ban született Berlinben. Már gimnáziumi éveiben is leginkább a csajok és a fotózás érdekelte, úgyhogy csatlakozott is Yva Else Simonhoz, egy elismert berlini fotóshoz. Tanulmányait később megszakította, és 1938 végén elhagyta Németországot. Bejárta a világot, dolgozott Szingapúrban és Ausztráliában is, ahol egy időre le is telepedett. Végül 1956-tól kezdett az ausztrál Vogue-nak fotózni, és az évek során egyre több megbízást kapott a lap francia, olasz és egyéb kiadásaitól, illetve más divatmagazinoktól. Az 1970-es évektől a világ egyik legismertebb és legjobban fizetett divat-, reklám- és aktfotósává vált. 2004-ben halt meg autóbalesetben. A nőábrázolása miatt állandóan vitatták az életművét.
Heroikus szerepben mutatja
"Helmut Newtonnak az 1970-es, 80-as években volt a fénykora, amikor is az akt- és divatfényképezést, a reklámfényképezést valóban megújította" - magyarázta a Díványnak Baki Péter, a kiállítás kurátora. "Manapság persze sokkal vadabb képanyagokat produkálnak a divatfotósok. Akkoriban valóban formabontó egyéniség volt, aki rengeteg vitát kiváltott, mert nagyon sokan szexizmussal vádolták. Ő maga egyébként azt gondolta, hogy feminista, mivel heroikus szerepben mutatja be a nőket. Ezt mindenki eldöntheti persze a kiállításon."
A jelentősége, ahogy a Díványnak Baki Péter elmondta, többek között abban állt, hogy elmosta a határokat művészet és divatfotó között, így sikerült elmosnia a határokat a megrendelésre készült kép, és az egyéni látásmód között. Ezen felvételek legtöbbje bár megrendelésre készült, a megrendelő gyakran az utolsó pillanatig nem tudta, hogy mit fog kapni, Newtonnak pedig a végén mindig sikerült elfogadtatnia velük a képanyagot. Ennek ellenére nincsenek olyan képei, amik különösen kiverték volna a biztosítékot, magáról az egész életműről volt vita.
Mindenre és mindenkire
Nánási Pál, a magyar celebek és modellek egyik legismertebb és elismertebb fotósa elmondta, hogy Helmut Newton természetesen hatalmas hatással volt az ő pályájára is. "Egészen korán, az egyetemen művészettörténetből tanultuk, de a mai napig az van, hogy ha ötleteket keresgélünk, akkor csak felcsapjuk a teljes életművét felölelő albumát. Akkor is gyakran veszem elő, ha a szerkesztőket szeretném kicsit művészibb irányba tolni a sorozatokkal kapcsolatokban. Persze mindenre hatással van, egy csomó olyan aktja van, amit imádok.
Hogy Nánási szerint mitől volt igazán jelentős és nagy fotós Helmut Newton? "Az egyik legfontosabb vele kapcsolatban, hogy úgy tudta megjeleníteni a nőket, ahogy soha senki előtte: egy kemény, picit férfias karakterként, ami nagyon jót tett a piacnak" - mondta a Díványnak. "Nyilván a divatfotóin is elképesztően határozott kisugárzással bíró nők jelentek meg, és ez tényleg mindenre és mindenkire hatással volt a divat és a fotóművészet világában egyaránt" - magyarázta a fotós, hozzátéve, hogy nyilván mindenképpen meg fogja nézni a kiállítást.
Divatfotó vagy nem divatfotó?
A jelenlegi egyébként a második kiállítás a berlini születésű fényképész képeiből, és a negyedik fotós kiállítás a Szépművészeti Múzeumban. Ezúttal 250 képet hoztak el, amiket három részre osztottak fel. A bejárat után következnek a fotós magánképei, utána láthatóak a divatházak (például Chanel, Versace, Yves Saint Laurent) megrendelésére készült fotói, a harmadik részen pedig a különböző magazinokban publikált fotói, amik között akad olyan is, amit 2004-ben, tisztázatlan körülmények között bekövetkezett halála miatt ő maga már nem is láthatott megjelenni.
"A tökéletes divatfotó nem divatfotónak néz ki, hanem inkább úgy mint egy filmkocka, egy portré vagy egy nyaraláson készült fénykép - bárhogy, csak nem úgy, mint egy divatfotó" - mondta állítólag Helmut Newton, és ehhez a kiállítást végigfutva, úgy tűnik maximálisan tartotta is magát. A képeken nyilván akadnak különböző popkulturális utalások, természetükből fakadóan tele vannak szimbólumokkal, és persze drámával. Ahogyan dr. Matthias Harder, a berlini Helmut Newton Alapítvány vezető kurátora fogalmazta meg: "mintha a háttérben titokban mindig történne valami".
Kim Basinger és Monte Carlo
A bemutatón elhangzott az az anekdota is, ami Helmut Newton nagyságát mutathatja: amikor hosszas kitérők után végül Monte Carlóba költözött, viccesen azt mondogatta, hogy mindig csak olyan munkát vállal el, olyan fotózásra megy el, ami a lakhelye környékén van. Így hozzá jártak a különböző modellek és divatházak. A modellekre aztán mindig egy fajta cipőt adott, amit Párizsban készítettek, és ami gyakran egyáltalán nem illet a lábukra, úgyhogy legfeljebb állni tudtak benne. A különböző modelleken kívül a néző láthatja persze Kim Basingert, Andy Warholt vagy Karl Lagerfeldet is a fotókon.