Ha így készítesz lekvárt, belebetegedhet a család

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Modern étrendünk egyik legkockázatosabb összetevője a cukor, amely nagyban megnöveli a krónikus betegségek kialakulásának kockázatát. Ezt felismerve – és a szabályoknak engedve – a gyártók különféle édesítőszerek használatával igyekeznek pótolni a cukornak köszönhető ízélményt. Csakhogy van némi gond ezekkel a fránya édesítőszerekkel.

Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ tájékoztatása alapján nem könnyű Európában engedélyeztetni egy édesítőszert. Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (EFSA) rostáján könnyen fenn lehet akadni. Ennek ellenére a kontinensünkön forgalomba került édesítők kapcsán is merültek fel aggályok, mert több megbetegedéssel, köztük szív- és érrendszeri, illetve daganatos betegségek kialakulásával hozták őket összefüggésbe. Az édesítőszerekkel foglalkozó tanulmányok viszont sokszor ellentmondásos eredményeket közölnek, így jelenleg nincs olyan vizsgálat, ami teljes körűen bizonyítaná ezeknek a szereknek az ártalmasságát.

Édesítőszerek: kockázatosak, de nem teljesen bizonyított rákkeltő hatásuk

Mindennapi használatban lévő mesterséges édesítőszereinket leginkább a rák kialakulásával hozzák összefüggésbe.

Az üzletek polcai roskadoznak a különféle édesítőkkel ízesített üdítőkkel, pedig rendszeres fogyasztásuk nagy egészségügyi kockázattal jár
Fotó: LoraLiu / Getty Images Hungary

Egy 2023-as összefoglaló közlemény szerint az édesítőszerek és daganatos megbetegedések közötti összefüggéseket kutató vizsgálatok között 11 nem talált kapcsolatot a rák kialakulása és a szerek használata között, 6 tanulmány emelkedett kockázatot, és mindössze 1 tanulmány mutatott komoly összefüggést a daganatos betegségek és az édesítőszerek között, ez utóbbi esetben is csak meghatározott csoportok, például a cukorbetegek esetében mutatott ki érintettséget.

Ezeket a kockázatokat mutatták ki a mesterséges édesítők vizsgálatakor

Egy 2012-ben közölt tanulmány kimutatta, hogy nagyobb például a leukémia kialakulásának kockázata azok körében, akik hetente legalább egy adag diétás üdítőitalt fogyasztanak. De vizsgálták a régóta gyanús aszpartámot is: ezt az édesítőszert főként alkoholmentes italokban, lekvárokban, dzsemekben, desszertekben találhatjuk meg. A tanulmány szerint fogyasztása hozzájárulhat a non-Hodgin-limfóma (a nyirokrendszer rosszindulatú daganata), a mielóma multiplex (csontvelőt támadó daganatos betegség) kialakulásához.

Ezzel szemben egy 2014-es kutatás csak részben erősítette meg a korábbi, édesítőszerek és daganatok kialakulását vizsgáló tanulmányok eredményét. Azonban ezúttal is kimutatták, hogy az aszpartám közepes mértékű fogyasztása nagyobb kockázatot jelent a rák kialakulása szempontjából.

A mesterséges édesítőszerek használata hozzájárulhat a máj rosszindulatú daganatainak kialakulásához, mint az kiderült egy másik tanulmányból, ami a diétás üdítőket fogyasztók és az ilyen italokat kerülők vetette össze. Fontos viszont kiemelni, hogy a kockázat a cukorbetegséggel élő emberek körében nagyobb. Megint más felmérések az elhízáshoz nem kapcsolódó daganatos betegségek, mint például a hasnyálmirigy-, emlő-, méhtest-, vese-, petefészek-, máj-, illetve a pajzsmirigydaganat, mielóma multiplex és a meningiomák esetében fedeztek fel összefüggést a mesterséges édesítőszerek fogyasztásával. Pár évvel később, 2019-ben a prosztatarák kockázatának növekedését fedezték fel azok körében, akik aszpartám vagy acesulfam K típusú édesítőkkel ízesített termékeket fogyasztottak.

Az NNGYK közleménye viszont kiemeli, hogy a kutatási eredmények sokszor ellentmondásosak, a daganattípusok és mesterséges édesítőszerek közötti kapcsolódás jellemzően alacsony szintű. Azok a tanulmányok, amelyek a kutatások eredményeit összehasonlítják és összesítik, jellemzően arra az eredményre jutnak, hogy a mesterséges édesítők nem rendelkeznek egyértelműen sejtmutációt okozó vagy rákkeltő hatással.

Nem csak a daganatok miatt kockázatosak az édesítőszerek

Azt is kijelenthetjük viszont, hogy ezeknek a szereknek a fogyasztása a legkevésbé sem járul hozzá egészséges életmódunkhoz. A fentiekben kizárólag a daganatos megbetegedéseket vizsgáltuk, de az édesítők használata más egészségügyi problémákat is okozhat. A WHO 2022-es jelentése kimutatta, hogy a mesterséges édesítők emelik a koleszterinszintet, növelik a magas vérnyomás kockázatát, sőt növelik a szív- és érrendszeri problémák, például a stroke kockázatát is. Ráadásul ezek az eredmények már metaelemzések alapján születtek, amelyek több kutatást foglalnak össze.

Van azonban még egy figyelemre méltó tanulmány, ami 2014-ben jelent meg a Nature magazinban, az egyik vezető tudományos szaklapban. Ebben a kutatásban kiemelik, hogy a mesterséges édesítők növelik a glükózintolerancia kockázatát mind az egerekkel, mind az emberekkel végzett kísérletek esetében. Ez annak köszönhető, hogy ezek a mesterséges szerek megváltoztatják a bélrendszerünkben lévő baktériumok mennyiségét, ami által a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását okozhatják. Tehát elmondható, hogy a mesterséges édesítőszerek fogyasztása éppen ellentétes hatást vált ki szervezetünkben, mint amiért eredetileg fogyasztani kívántuk őket. Lekvár készítésénél talán jobb, ha a mesterséges édesítők helyett valami régi módszert választunk.

Érdekel, hogy az aszpartámon kívül milyen adalékanyagok okozhatnak rákot egyes kutatások szerint? Olvass minket tovább!

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Szénási Pál
Szénási Pál
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.