Fuss idén 2021 kilométert! – és még 6 kihívás futóknak az új évre

Adunk néhány ötletet ahhoz, hogy a nehéz körülmények és a bizonytalanság ellenére is az egészségfejlesztésről és a sikerélményekről is tudjon szólni az idei év.

Egyvalamit bizonyára mindenkinek, így a hobbi- és hivatásos sportolóknak is megtanított a tavalyi év: azt, hogy mennyire jó, ha van egy B, C esetleg D terv is a tarsolyunkban arra az esetre, ha bezárna az edzőterem, az uszoda, vagy bármilyen más, rajtunk kívül álló ok felborítaná a megszokott rutint. A futók ebből a szempontból a szerencsésebbek közé tartoznak, és bár az elmaradt versenyek miatt sok csalódás érhette az érintetteket, a jó hír az, hogy a motivációt és a folyamatos fejlődést nem csak maratoni mércével lehet fenntartani.

A Medium cikke nyomán adunk néhány ötletet ahhoz, hogy a nehéz körülmények és a bizonytalanság ellenére is az egészségfejlesztésről és a sikerélményekről szólhasson az idei év.

1. Fuss 2021 kilométert!

Ez egy napra lebontva igen barátságos, 5,53 km-es távot jelent, amivel természetesen teljesen szabadon gazdálkodhatsz: akár egy erőnléti edzés előtti bemelegítésként is alkalmazhatod, összeállíthatsz belőle egy magas intenzitású intervallum futóedzésrutint, de futhatsz kétnaponta 11 km-t vagy háromnaponta 16-17 km-t is. A lényeg az, hogy mind a rövid, mind a hosszú távú céljaid illeszkedjenek az edzettségi állapotodhoz és életviteledhez.

2. Születésnapi fogadalom

Idén töltöd be a harmincat (bármilyen számmal helyettesíthető), és a 10-20 kilométeres edzések már nem jelentenek nagy kihívást? Akkor a 30 km lefutása is izgalmas és reális cél lehet.

3. Fedezd fel a lakóhelyed minden zugát

Akár nagyvárosban, akár vidéken élsz, biztosan vannak még felfedezésre váró utcák, terek, parkok vagy ösvények a környéken, amelyek az újdonság és változatosság iránti igényedet is kielégíthetik. Sőt, még a művészi hajlamaiddal is összekötheted az edzéseket: ha szereted alaposan megtervezni az útvonalat, akkor próbálj meg egy-egy alakzatot, feliratot vagy mókás figurát rajzolni a térképre a futásoddal. 

4. Fuss naponta legalább egy kilométert

Vedd alapul a hetet, a hónapot, egy évszakot vagy akár az egész évet ahhoz, hogy megnézd, hány egymást követő napon tudsz legalább egy kilométert futni. Azt azért nem ajánljuk, hogy kezdőként naponta tíz kilométereket fuss, hiszen a testednek szüksége van a megfelelő regenerálódásra, de napi egy kilométer futás szabadon választott tempó mellett nem fogja túlterhelni a szervezeted.

A kora reggeli fagyban futás nem a kényelemről szól – de pont ez a szépsége.
A kora reggeli fagyban futás nem a kényelemről szól – de pont ez a szépsége.Tim Robberts / Getty Images Hungary

5. Gyorsulj fel!

Ami a sikeres hosszútávfutáshoz szükséges alapképességek fejlesztését illeti, a sebesség sok szempontból felfedi genetikai korlátainkat: eddzünk bármilyen sokat és keményen, valószínűtlen, hogy valaha is olyan gyorsak legyünk, mint a nyolcszoros olimpiai bajnok Usain Bolt. Az viszont tény, hogy sprinteléssel, azaz rövid, 200 és 400 méteres távok futásával, valamint erőnléti és pliometrikus edzéssel te is növelheted a gyorsaságodat. Itt a nagy lehetőség, hogy megdöntsd a saját sebességrekordjaidat, legyen szó 1 km, 10 km vagy egy maraton lefutásáról. Csak a kitartásodra és egy stopperórára lesz szükséged.

6. Készen állsz egy emelkedős kihívásra?

8848,86 méter. A legújabb számítások szerint ilyen magas a Mount Everest. Mit gondolsz, képes lennél teljesíteni egy év alatt ezt a magasságot dombedzésekkel, lépcsőzéssel és emelkedőkkel teli terepfutással? Ha aktivitásmérő okosórát hordasz, vagy mindenhova magaddal viszed az okostelefonod, akkor az edzéseken kívül megtett emelkedőket is simán beleszámolhatod a kihívás teljesítésébe.

7. Csavarj egyet a rutinodon

Mindig munka után mész el futni, de nem zárkózol el a korán keléssel járó reggeli edzések elől? Azt gondolod, zene nélkül képtelen vagy edzeni, miközben irigyled a fülhallgató nélkül futókat? A sok bezárkózás netán benned is kiváltotta a társas edzés iránti érdeklődést? Ha éppen egy 180 fokos fordulatra van szükséged ahhoz, hogy feldobd a rutinodat és kilépj a komfortzónádból, akkor kísérletezz bátran a számodra szokatlan módszerekkel és helyzetekkel.

Bármilyen célt tűzöl ki magad elé, és bármilyen edzésmódszert választasz, a tudatos tervezés, a következetesség és a fejlődésed nyomon követhetősége érdekében dokumentáld az edzéseket és a pihenőnapokat is, és figyelj a szervezeted jelzéseire, hogy még sokáig és sokat futhass, sérülések nélkül. Kilométerekben és egészségben gazdag új évet kívánunk!

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

 

Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás. Ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. 
Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.

Mentes Anyu szakácskönyve 2 ide kattintva már rendelhető!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra