Tudod már, hova utazol a közelgő hosszú hétvégén? 4 tippem is van!

Nem csak a márciust várom már nagyon, de a tavasz első hosszú hétvégéjét is. Vedd ebben a négy napban nyakadba a világot! Az én tippjeim: Prága, Szlovénia, Stockholm vagy Bécs. Mutatom, melyik miért jó.

Nem bírom a telet, ez február végére teljesen nyilvánvalóvá vált. Minden, amire vágyom, az egy kis napsütés és egy hétvége, ami végre egyszer nem azzal telik, hogy megpróbálom beérni a hétköznapi lemaradásaimat. Ha te is így érzed magad, március számodra is maga lesz a Kánaán. Magunk mögött hagyjuk a mínuszokat, és a 15-től 18-ig tartó hosszú hétvégén még az országot is elhagyhatjuk, hogy elfelejtsük ezt a rút három hónapot. Olyan külföldi úti célokat ajánlok, amiket szerettem, és kényelmesen bejárhatók négy nap alatt.

Prága: Európa gyöngyszeme

Prágában három éve jártam: nem akartam messzire menni, de olyan helyre sem, amit már láttam. Nagy elvárások nélkül érkeztem, végül az egyik kedvenc városom lett. Busszal vágtam neki az útnak: nyolc órát zötykölődtem, de a beépített minitévék és a kényelmes ülések miatt egész gyorsan elrepült az idő. A Flixbus járataival már 4990 forinttól utazhatsz Csehországba, haza pedig 5290 forinttól. Ha inkább repülnél, a Ryanair kevesebb, mint másfél óra alatt repít Budapestről a cseh fővárosba, oda-vissza 37 ezer forintból.

Szállásügyileg az Airbnb híve vagyok, mert ezek a lakások sokszor távol vannak a turistakörnyékektől, és ha egy házban lakom a házinénivel, még faggathatom is a város rejtett titkairól. Könnyebben érzem meg az ország igazi hangulatát, ráadásul olcsóbb is, mint a legtöbb hotel. Prágában már 8600 forintért is megúszhatod a hétvégét, ráadásul egy igazi otthon vár. Ez a lakás például sugallja az európai szellemet a kályhával meg a kerámia kotyogóssal, de a tulaj kék bikafeje meg a japán teáskanna sajátossá teszi, nem túl autentikussá.

shutterstock 195860408

Négy napba simán belefér az utazás, a nagyobb látnivalók felkeresése és az ismerkedés a helyi ízekkel. Az egyik fő szabályom, hogy a nyaraláson egy nap mindenképpen étterembe kell menni, és kipróbálni valami specialitást. Nálam mondjuk jócskán leszűkíti a lehetőségeket, hogy nem eszem húst. A csehek egyik nagy étele a knédli káposztával, ami ugyan nem állatból készült, de előszeretettel tálalják marhával vagy sertéssel. Azért egy lecsóra beneveztem, ajánlom sorstársaimnak. Igaz, hogy kürtőskalácsot nálunk is lehet kapni, de a csehek mesterfokon űzik ennek a finomságnak az elkészítését, ugyanis street foodként jól megrakják fagyival, aztán a turista viheti magával, ahova akarja.

shutterstock 498452812

Prága felfedezését kezd az Óváros térrel, itt található például az igencsak fotogén csillagászati óra, az Orloj, itt vadászhatsz magadnak ingyenes idegenvezetést a Városházától egy utcára, és innen közelítheted meg a Károly-hidat, amin keresztül a Várnegyedbe juthatsz. A partról 220 koronáért befizethetsz egy egyórás sétahajózásra is. A Várnegyedet semmiképpen ne hagyd ki, akkor sem, ha sokat kell felfele mászni érte. Itt található a Szent Vitus Székesegyház, amit azóta akartam látni, hogy középiskolában egy bágyadt nyolcadik órai rajzon előadást tartottam belőle, és valóban olyan gyönyörű volt, mint amilyennek hittem. A másik nagy kedvencem az Aranyutcácska volt, ahol nagyjából fele akkora lakásokat rendeztek be a száz évvel ezelőtti viszonyoknak megfelelően, mint amekkora garzonban most lakom. Nincs elég kicsi hely, csak kevés képzelőerő! Izgalmas tény, hogy annak idején itt lakott és alkotott Franz Kafka is. A Szent Vitus Székesegyházba és az Aranyutcácskába 250-350 korona között válthatsz belépőt. Ha mélyrehatóbban szeretnéd tanulmányozni az egykori cseh életet, és érdekel a vidéki életforma, március végéig még meglátogathatod a Nemzeti Múzeumban az „Élet a cseh vidéken” című kiállítást 40-60 koronáért. Bár a Vencel térről sokat hallottam, és sokat gyalogoltunk érte, valóban csak egy tér volt, viszont az odautat kihasználhatod, hogy a kis utcácskák boltjaiban a vintage holmik között válogass.

Erdők, tavak, vízesések, hegyek és madárkák = Szlovénia

A barátom ötlete volt Szlovénia. Nagy túrázó, és ami nekem a várakat meg a macskaköves utcákat jelenti, az neki a zöld hegyeket meg a vígan csobogó patakokat. Beadtam a derekam, és azóta sem bántam meg, mert ennyi gyönyörű tájat még sosem láttam ennyire közel egymáshoz és persze hozzánk.

Szlovéniába mindenképp autóval indulj, nagyjából négy óra az út, és rengeteg a látnivaló, ahová kocsival tudsz könnyedén eljutni.

Ljubjanára elég, ha egy fél napot szánsz majd a hazavezető úton, mert az igazi kincseket a szlovén vidék rejti, ezért jobban jársz, ha ott is foglalsz szállást. Idrija templomtornyos, festői kis városka hullámzó hegyekkel körülvéve, mindössze egy órára a fővárostól. Az Airbnb-n két főre, négy napra itt már 22707 forintért foglalhatsz szobát.

Bledi-tó

A kényelmes cipődet semmi esetre se felejtsd otthon, mert sokat fogsz sétálni, az is jól jöhet, ha vízálló. Ne félj turistának látszani, az vagy, szóval bátran dobd be a túrabakancsodat. A Bledi-tó azok közé a helyek közé tartozik, amit azelőtt csak Windows háttérképként láthattál a kristálytiszta vízével, a templomos szigetecskével a közepén és a fölé nyúló hegyekkel. Sétáld vagy guruld biciklivel körbe a tavat, ha pedig ki szeretnél menni a szigetre, bérelj csónakot vagy plentázz át a szigetre 12 euróért, ebben az esetben neked csak hátra kell dőlnöd, amíg a hajó végében álló plentár evez.

Ha jártál már a Rám-szakadékban és szeretted, akkor ne hagyd ki a Vintgar szurdokot. Egy kicsit frusztráló persze, hogy a legtöbb természeti látványosságért fizetni kell, de megéri a 4 eurót, hogy végigsétálj a sziklás völgyben, a folyó mentén, a fapallókon egészen a vízesésig.

A postojnai cseppkőbarlang előtt kerek harminc percet tanakodtunk, hogy vajon megér-e 20 eurót fejenként az attrakció, de úgy döntöttünk, hogy ha már idáig eljöttünk, bemegyünk. Azóta többször azon kaptam magam, hogy elmerengek, mennyire megérte. A barlang gyomrába kisvasút visz be, majd másfél kilóméteren, idegenvezetéssel bejárhatod a termeket és még barlangi gőtével is találkozhatsz. Engem az állatokkal mindig meg lehet fogni. Vigyél magaddal meleg ruhát, mert bár az ősember valahogy elvegetált abban a néhány fokban, a mi tűrőképességünk jócskán alatta van az övéknek. Persze kölcsönözhetsz a bejáratnál polárponcsót is 3 euróért. Kombinált jeggyel átugorhatsz a sziklafalba épült Predjama kastélyba is, ez 37,6 euró, erre már nekünk sajnos nem futotta a költségvetésből.

Postojnai cseppkőbarlang

Ha van lehetőséged kitolni a hosszúhétvégét, időzítsd az érkezést március 12-re, ugyanis a szlovének ekkor tartják a Valentin-napot, egy régi népszokás szerint úgy ünneplik meg a madarak nászát és a tavasz közeledtét, hogy mécseszeket úsztatnak a Kokra folyón.

Stockholmban nincsenek vikingek

Pedig titkon az ember reménykedik benne. Én is. Egész életemben mindig volt valamilyen aktuális agymenésem egy bizonyos kultúrát vagy országot illetően, kiskoromban nem tudtak leállítani a pizzáról, aztán nekiálltam japánul tanulni, most pedig a mitikus Skandinávia vonz. A barátommal kis költségvetésű utat terveztünk, ezért ősszel vettünk repülőjegyet. Jobban fel kellett öltözni, és előbb ment le a nap, ami olyan különös derengésbe vonta a várost, amilyet itthon, alkonyatkor nem lehet látni.

A márciusi hosszú hétvégére is egész olcsón lehet retúr repjegyet találni Stockholmba, a WizzAirnél már 37016 forinttól.

Mi ugyan egy svédországi portugál nővel és két csivavájával osztoztunk egy lakáson az Airbnb jóvoltából, városnézés közben sokkal izgalmasabb szállásra bukkantunk. Éjszakánként 13180 forintért bérelhetsz kétágyas szobát a Gamla Stantól, vagyis az óvárostól alig egy kilométerre egy, a kikötőben ringó hajón.

shutterstock 545645023

Én az első nap szeretem először mindig a nevezeteslátványosságokat megnézni és úgy nagyjából bejárni a várost. Stockholmban alapvetően minden közel van, ezért nem érdemes metróra szállnod, csak ha a külvárosban laksz. Érdekességként viszont kipróbálhatod, hogy milyen áthajózni egyik szigetről a másikra tömegközlekedés gyanánt.

A kedvenc látványosságom minden kétséget kizáróan a Vasa Múzeum volt, ami a világ egyetlen, a 17. századból fennmaradt hajója köré épült – szó szerint, hiszen az épület tetejére még árbócrudat is emeltek. Odabent megcsodálhatod a Vasa hajót testközelből és rengeteg érdekességet tudhatsz meg az akkori fedélzeti életről – mindezt Karib-tenger kalózai miliőben. 130 koronáért válthatsz belépőt vagy diák kedvezménnyel 110 koronáért.

Eredetileg a Skanzen nem volt tervben, mert hát itthon már láttam ilyet falusi házikókkal meg néhány szekérrel, de amikor a házigazdánk elmondta, hogy vannak ott rénszarvasok is, tudtam, hogy végre kipipálhatom a bakancslistámnak ezt a pontját. Előre szólok, hogy senkit ne érjen csalódás, lehet, hogy az állatok éppen évszakváltásban vannak vagy csak simán nőstények, de ne lepődj meg, ha nincsen akkora szarvuk, mint amekkorát vártál. Viszont a fókashowért érdemes ellátogatnod a Skanzenbe.

shutterstock 485404870

Márciusban tematikus túrák között is válogathatsz, bejárhatod fából készült biciklivel Stockholmot egy idegenvezető segítségével 400 koronáért, belekóstolhatsz a helyi ízekbe 850 koronáért vagy körbefuthatod a szigeteket 200 koronáért. Ha pedig ajándékon gondolkozol az otthonmaradtaknak, vegyél egy színes falovacskát, amit svédül dalahestnek hívnak.

Hol voltál eddig, Bécs?

Eddig még nem jártam Bécsben. Na jó, ez nem teljesen igaz. Egy középiskolai kiránduláson beterelték egy buszba az osztályt, elzötyögtünk pár órát, azt megmutatták, hogy tessék, ez itt a karácsonyi vásár, de forralt bort nem ihattok. Szóval a márciusi hosszú hétvégére én Bécset terveztem be.

Szeretem az Aldit, mert sokszor lehet mangót kapni, de azt nem tudtam, hogy utazást is vehetsz náluk, pedig egész jó ajánlataik vannak, például három éjszakát tölthetsz el azIbis Hotelben 29890 forintért svédasztalos reggelivel, egy ajándék meleg itallal és egy szelet Sacher tortával a schönbrunni kastély kávézójában. (Az ajánlatuk február 28-ig foglalható.)

Bécs kocsival és iskolabusszal sincs messze, de vonattal csak három óra az úr, és szerintem sokkal kényelmesebb, mint bármilyen másik közlekedési eszköz. A MÁV napközben sűrűn indít járatokat a Keleti pályaudvarról Wien Hauptbahnhofig, amikre 26 eurótól válthatsz retúrjegyet.

Schönbrunn

Szóval a Schönbrunnt már csak a süti miatt is betervezem, meg persze azért, mert rajongok a kastélyokért és az állatokért, itt pedig van palota, van állatkert is. A sütivel pedig végképp megvettek. Az állatkertbe 18,50 eurótól válthatok belépőt, amit azért is botorság lenne kihagyni, mert vannak pandáik is. A kastélyba plusz 14,20 euró belépő, de ha minden termébe szeretnék bejutni, ez az ár több is lehet.

Imádom a vidámparkokat, persze mindig megbánom, miután felülök valami gyomorforgató szupervonatra. A Praterbe alapvetően ingyenes a belépés, a játékokra kell külön jegyet váltani, ami 1 és 10 euró között lehet. Ha jó idő lesz, biztosan betervezem!

Prater

Bécs múzeumokban is bővelkedik, most úgy döntöttem, hogy ez a hétvége szóljon a felhőtlen kikapcsolódásról és mókáról, ezért a Természettudományi Múzeumot szemeltem ki, ahol többek között életnagyságú dínókat is láthatok. Itt a felnőtt belépő 10 euró, de mivel 26 év alatt vagyok, és ott lapul a diákom is a zsebemben, bemehetek 5 euróért.

Ezen a hétvégén nyitnak a nagy húsvéti vásárok is, amik az ígéretek szerint úgy festenek, mint a karácsonyiak, csak más tematikában és jobb időben. A sonkás szendót tutira kihagyom, de ha lesz forralt bor, bepótolom a legutóbb elmaradtakat.

Ha te már jártál Bécsben, és van kedvenc látnivalód vagy helyed, örömmel fogadom a tippeket.