Míg a Zara jól elbénázta a gömbölyded nőket megcélzó farmerkampányát, addig a 2006-ban alapított Fashion Nova egyre nagyobb sikereket ér el a témában. Olyannyira, hogy a divatvilág új játszóterén, az Instagramon már több mint 7 millió követőjük van, és olyan celebnőkkel hirdetik magukat, mint Amber Rose, Kylie Jenner, Khloe Kardashian, a 19 éves színésznő-énekesnő, Desireé Mitchell, Cardi B., Blac Chyna, Lala Anthony vagy a YouTube sztár, Tana Mongeau.
Nem tudjuk, hogy hol lesz a Los Angeles-i márka öt év múlva, de jelenleg annyira népszerű, hogy simán felveszi a versenyt a többi fast-fashion márkával. Sikerük titka igencsak összetett, közrejátszik benne a megfizethetőség, a közösségi oldalakon való folyamatos jelenlét, illetve az, hogy Kardashian és Jenner lányokra hajazó hírességek is viselik gömbölyded alakra tervezett farmereiket és ruháikat.
Az új márka szekerét tehát befolyásos celebnők tolják. Mikor tavaly decemberben Kylie Jenner és nővére Khloe Kardashian “Megszállottja lettem az új @fashionnova farmernek” mondattal posztoltak képet magukról az Instagramon, akkor azt több mint két millión lájkolták. “3000-5000 ismert emberrel dolgozunk” – mondta a Fashion Nova alapítója és vezérigazgatója, Richard Saghian, aki a YouTube-os vírusvideókhoz hasonlította működésüket és magyarázta robbanásszerű növekedésüket.
“A túlárazott divat halott, a fast-fashion az új trend”
– kiáltotta ki magabiztosan Saghian, aki azt állítja, hogy a vásárlók háromnegyede 90 napon belül visszatér a webáruházba, ahova 400-500 újdonságot töltenek fel hetente. A márka egyébként több mint 600 főt foglalkoztat és emellett még egy külön online és közösségi médiára specializálódott csapat dolgozik azon, hogy a kollekciók eljussannak a 18-25 év közötti célcsoporthoz. “A márka rajongói szívesen címkézik fel #OOTD (kb.a nap szerelése) hashtaggel szelfijeiket az Instagramon. Mi ebből körülbelül 30 vásárló fotóját repostoljuk hetente” – állítja a büszke tulajdonos. Összehasonlításképpen, a 17 évvel ezelőtt alapított brit online bolt, a konkurens Asos körülbelül 20 fotót repostol hetente.
Az A Line Partners elemzőcég munkatársa, Gabriella Santaniello szerint a közösségi média lehetővé tette a cégek számára, hogy megkerüljék a divatszerkesztőket és celebeket használjanak fel arra, hogy közvetlen kapcsolatot tartsanak a vásárlókkal. A Fashion Nova másik sikere az árában rejlik, mivel a legtöbb termék kevesebb mint 50 dollárba, kb.14 ezer forintba kerül, de mivel a hírességek is felveszik, így a vásárlók sem érzik cikinek a beszerzését. Jó példa erre Cardi B. videója, amiben egy 100 ezer dolláros, kb. 28,5 millió forintos órában és egy 60 dolláros, nagyjából 17 ezer forintos Fashion Nova ruhában pózol.
“A Fashion Nova nő magabiztos, szép, elegáns és elégedett a testével”
– állítja a széles vevőkörére büszke Saghian, aki szerint tévhit, hogy az alacsony árak nem jelentenek egyet a magas minőséggel. “A ruhák és a plus size / curvy (telt karcsú/gömbölyded) vonal mellett továbbra is a farmerekből adjuk el a legtöbbet. A divatnak nem kellene a méretre korlátozódnia, láttunk olyat a piacon, aki figyelmen kívül hagyta, ezért mi úgy döntöttünk, hogy máshogyan járunk el. Az Insta-celebek csak kis részét teszik ki a vevőkörünknek, már dolgozunk rajta, hogy túllépjünk a straight/ curvy vonalon és férfi ruházattal valamint gyerek kollekciókkal gazdagítsuk divat birodalmunkat” – mondja a piaci rést meglátó üzletember.
“Korábban a kifutókról lesték le a divatirányzatokat, de az én meglátásom szerint ez a módszer kihaló félben van."
Az emberek nézik az Insta posztokat és azt akarják megvenni amit azon látnak”- magyarázza Saghian, aki a Vice.com-nak elmondta, hogy 500 és 2000 dollár (kb.142.900 - 572.890 forint) közötti összeget fizettek a közepesen ismert Insta-sztároknak a ruhák népszerűsítésért, de a legtöbben inkább ingyen ruhákat kapnak a márkától. Ami lássuk be aprópénznek tűnik egy fizetett hirdetéshez vagy óriásplakáthoz képest és ez a hozzáállás igencsak felkavarhatja a divatvilág állóvizét a közeljövőben.