Beláthatatlan következményei lesznek annak, hogy az angolok kiválnak az Unióból – másról sem szólt a pénteki nap, mint az emberi hülyeség elemzéséről, a jövő Angliájáról, a kilépésre szavazó idősekről, a rettegő brit gazdaságról és arról, ez minket hogyan érint.
És mindennek természetesen a divatvilágra is lesz hatása, sőt már van is: a szavazás másnapján, pénteken például egész nap elérhetetlen volt az ASOS oldala, állítólag technikai problémák léptek fel (de nem lenne meglepő, ha a bizonytalan fontárfolyam miatt kapcsolták volna le), a neves divattervezők pedig már a szavazás előtt maradásra buzdították rajongóikat és alkalmazottaikat – írja a WGSN.
A brit divatcégek – többek közt az Asos, a Burberry, a Jimmy Choo, a SportsDirect, a boohoo, a Next, a SuperGroup, a Debenhams és a Sainsbury’s – részvényei azonnal zuhanni kezdtek péntek reggel – de ez sajnos természetes, amikor a világ összes tőzsdéje fejreáll és a font árfolyama 31 éves mélyponta ér.
Már a bizonytalanság is rosszat tett
A Marks & Spencer, a Next, a Superdry és a SuperGroup ennek ellenére inkább kimarad a politikából és nem kommentálják az eseményeket. A Dorothy Perkinsnél pedig annyira kimaradtak mindenből, hogy viccet csináltak önmagukból: a Brexit másnapján ugyanis szép pénteknek örülni sokak szerint oltári butaságra vall.
A szavazás előtt figyelmeztettek a nagy láncok, a Tesco, Asda, Marks & Spencer vezetői, hogy az árak emelkedni fognak, ha Anglia kilép az EU-ból. A kilépés nyilván több éves folyamat, de például a H&M vezetője, Stefan Persson szerint már a bizonytalanság is rosszat tesz az üzletnek. "A ruházati szektor elég gyengén teljesített úgy általában az első félévben Angliában" – nyilatkozta a WGSN-nek Persson, aki hozzátette, ennek már simán lehetett az oka a Brexit okozta bizonytalanság (ennek kicsit ellentmond, hogy egyes hírek szerint túlrendelte magát hordhatatlan ruhákkal a cég).
A Burberry még hét elején, a szavazás előtt figyelmeztette dolgozóit egy belső memóban, hogy lesznek következményei, ha Anglia kilép az EU-ból: ugyan a cégvezető Christopher Bailey és Sir John Peace elnök nem közölték egyértelműen az alkalmazottakkal, hogy a maradásra kell szavazniuk, de kijelentették, hogy Nagy Britannia és a Burberry is "erősebb és sikeresebb" lesz, ha az EU-ban marad az ország.
90% maradt volna
A szavazás előtt Giorgio Armani is a maradásra buzdított, és nem csak azért, mert szerinte az Angliának jó (lett volna): “A sziget Európa szerves része, én mindig úgy láttam, hogy Európa avant-garde része. Az a rész, ami mindig mozgásban van, fejlődik, mindig az első a különcségekben és támogatja a művészeteket" – mondta a tervező. Ezzel párhuzamosan a British Fashion Council az Angliában dolgozó divattervezők körében végzett közvéleménykutatást, melyből az derült ki, hogy 90%-uk maradáspárti.
A 2017-es tavaszi-nyári férfidivatot bemutató londoni divathéten sem hiányzott a Brexit témája, a tervezők közül sokan kék-fehér-piros tematikában gondolkoztak és a Hero magazinnak többen elmondták, miért nem támogatják a kilépést. "Számomra a kulturális sokk lenne a legkomolyabb következménye (a kiválásnak). Európával együtt kreatívabb, nyitottabb szellemiségű és fantáziadúsabb nemzet vagyunk és a globális kreatív sikerünk súlyosan sérülni fog, ha eltűnik az a kulturális mix, amit az EU-tagság hoz nekünk a mozgás szabadságával és a művészetek elengedhetetlenül fontos támogatásával" – mondta Daniel W. Fletcher, aki emellett (akárcsak a többi tervező) aggódik a jövőbeli export és az Angliában tanuló, külföldről származó kreatív emberek számának várható csökkenése miatt. De nem csak saját érdekeik sérülése bántja a fiatalokat: az emberi jogok és a menekültválság fair kezelése is fontos szempont számukra.
"Szégyellem, ami Angliában történik"
“A mi generációnknak meg kell értenie, hogy ennek a döntésnek ránk lesz a legnagyobb hatása, sokkal tovább kell a következményekkel együtt élnünk, mint az idősebb generációknak" – fogalmazott a Hero-nak Matthew Miller. "A baby boomer generációnak (52 és 70 év közöttiek, a szerk.) megvan a háza, a nyugdíja és a végzettsége, és most ezt is tönkre akarják tenni! Ezt is el akarják venni tőlünk! Tönkretették a lakáspiacot, ellehetetlenítették a társadalmi mobilitást az oktatás áruba bocsátásával és most meg az EU-tól akarnak elszakadni. A mi egyesült Európánktól! A szabad Európától! Határok nélkül! A baby boomerek basszák meg!" – teszi hozzá a feltüzelt Miller.
A 75 éves, szívesen politizáló punk (mellesleg Anglia egyik legfontosabb tervezője), Vivienne Westwood drámaian és kevésbé közönségesen, de szintén igen határozottan fogalmazott a WGSN-nek: "Undorít a gondolat, hogy kiléphetünk. Szégyellem, ami Angliában történik. Ez borzalmas."
A fast fashion eddig is drágább volt, mint Magyarországon
Nemrég írtunk arról, hogy Európán belül általában Angliában a legdrágább a fast fashion: ha megváltoznak a kereskedelmi szabályozások a kilépés miatt, ezek az árak még tovább emelkedhetnek. Ami pedig az angol márkákat illeti: a brit kereskedők egyelőre pont ugyanúgy tesznek, ahogy eddig, azaz leáraznak, hisz június van. Az ASOS már felállt a pénteki lehalásból, tobzódhatunk a tizenpárfontos szandálokban, melyek nekünk most olcsóbbak, mint csütörtökön, mert körülbelül 390 forint egy font. Az majd később kiderül, hogy a nálunk amúgy se olcsónak számító Marks & Spencer emel-e árat, illetve a Sports Direct továbbra is olyan olcsó marad-e, mint eddig.