A népszerű fogyókúrás módszerek nem tökéletesek

Zanza!

Szinte már nem telik el úgy nap, hogy ne jelenjen meg valami új diéta, ami azzal kecsegtet, hogy segítségével leadjuk a felesleges kilókat. Írtunk már arról, hogy egy kemény fogyókúra miatt az egész anyagcseréjét is hazavághatja, majd arról is, hogy csak a rendszeres mozgás sem elég ahhoz, hogy elérjük a kívánt eredményt. Ember legyen a talpán, aki ki tud igazodni megannyi diéta között, de találtunk egy videót, ami segít eligazodni, melyik hogyan működik.

Kevesebb kalória?

Sok népszerű fogyókúra alapja a kalóriaszámlálás, hiszen a bevitt és a felhasznált kalóriák számával szabályozni tudjuk a súlyunkat, ugye? Azért ez nem ilyen egyszerű, mégis több olyan diéta van, ami szerint bármit ehetünk, még édességeket is, csak az a lényeg, hogy egy bizonyos mennyiségű kalóriánál ne vigyünk be többet a szervezetbe. Jól hangzik? Persze, csak éppen az egészségünk szempontjából nem mindegy, hogy milyen minőségű táplálékoz eszünk. Ha azonban a kalóriák mellett az ételek tápanyagértékét is figyelembe vesszük, már beljebb vagyunk, és ha ésszel csináljuk a számolgatást, akkor hosszú távú sikereket érhetünk el. 

shutterstock 221693668

Kevesebb szénhidrát?

A következő csoportot azok a módszerek jelentik, amelyek a szénhidrátok fogyasztását korlátozzák (pl. Atkins diéta). Ezeket a szerves vegyületeket arra hivatkozva kiállították ki főgonosznak, hogy a fel nem használt szénhidrátokból a máj közreműködésével zsír lesz. Nos, normális életvitel ez elhanyagolható, és a fel nem használt glükózt a máj és izom inkább glikogén formájában tárolja. Persze a szénhidrát és szénhidrát között is van különbség, ha folyamatosan túl sok egyszerű szénhidrátot fogyasztunk (pl. cukor), akkor tényleg aggódhatunk a zsírpárnák miatt. A szénhidrátszegény diétáknál egyébként az első időszakban komoly megszorítások vannak, és ennek kellemetlen mellékhatásai lehetnek (szájszárazság, szorulás, fáradtság, szédülés, szájszag). És ugyan azokról, ilyen módszerekkel élnek, eleinte gyorsabban olvadnak a kilók, mint a kalóriát számolgatóknál, de mivel részben "vízből fogynak", ezért később a kilók vissza is kúszhatnak. Arról pedig ne is beszéljünk, hogy a szakemberek szerint a szénhidrátokban szegény, de fehérjében- és zsírokban gazdag étkezés sem annyira nyerő

Éljenek a fehérjék?

Az elgondolás a következő: a fehérjedús ételek megemésztéséhez, feldolgozásához több energiára van szüksége a szervezetnek mint a szénhidrátban gazdagokéhoz, ezért később jelentkezik az éhségérzet. Ide tartozik egyébként a paleo diéta is, aminek elég sok szabálya van: az étrend legyen gluténmentes, tartalmazzon szerves húst, halat, szárnyasokat, tojást, zöldséget, gyümölcsöt, lehetőleg helyben termesztve, mellőzni kell viszont a gabonát, hüvelyeseket, a tejtermékeket, a sót, a finomított cukrot és a feldolgozott olajat. Igen ám, de a gabonák és a hüvelyesek kiiktatásával fontos rostforrásoktól esünk el, pedig a a belek működéséhez ezekre is nagy szükség van. 

Éljen a koplalás?

Káposztaleves-diéta, léböjt kúra? Ha valaki gyors eredményre vágyik, általában ilyen módszerekhez folyamodik, pedig ezeknek rengeteg mellékhatása van, és a leadott kilók gyorsan vissza is jönnek. A videóban az őrült diétákról is szó esik: ilyen például, amikor a fogyni vágyó lenyel pár vattát a teltségérzet miatt. Ennek a módszernek egyébként műtét is lehet a vége, és a tápanyaghiánynak is komoly következményei lehetnek. Persze megteheti azt is, hogy evés helyett alszik, nem? Persze, csak a drasztikus és gyors változást igérő diétáknál számolni kell a jojó effektussal, ami a lelassul anyagcserének köszönhető.

Akkor mégis mit válasszak?

Senkit sem akarunk elkeseríteni, de a fogyókúrák 97 százaléka sikertelen, és az emberek három éven belül visszanyerik eredeti súlyukat, vagy további kilók rakódnak rájuk. Ha javítani szeretne ezen az arányon, akkor olyan módszert válasszon, ami miatt csak kis mértékben kell változtatni szokásain, amihez hosszú távon is tudja tartani magát, itt is van 9 kérdés, amivel kiderítheti, milyen étrend válhat be önnél. És ne felejtse el, nem a kilók száma határozza meg, hogy mennyire vagyunk egészségesek, 

Blogmustra