Idén többet fogsz mozogni? Egy a Journal of Consumer Psychology című szaklapban megjelent új tanulmány szerint egy ilyen egyszerű kérdéssel sokkal inkább motiválhatók vagyunk, mint akkor, amikor csak kijelentéseket teszünk magunknak terveinkkel és vágyainkkal kapcsolatban.
A kérdés-viselkedés hatás
„Amikor kérdőre vonunk valakit terveivel és jövőbeli tetteivel kapcsolatban, nagyobb valószínűséggel fog bekövetkezni a változás. Ha például megkérdezzük, hogy újrahasznosít-e otthon, hogy több időt fog-e a családjával tölteni vagy egészségesebben fog-e élni ebben az évben, az egy apró emlékeztető számára, hogy ezzel jót tenne a környezetének, szeretteinek vagy magának. Ha ugyanis még nem gyűjti szelektíven a hulladékot/folyton stresszel a munka miatt/nem edz és táplálkozik megfelelően, akkor kényelmetlenül érezheti magát a teljesen ártalmatlan kérdés miatt, ezt az érzést pedig maga a tényleges tett enyhítheti” – magyarázza Dr. Dave Sprott, a tanulmány egyik szerzője.
„Azt találtuk, hogy akkor a legerősebb a kérdés-viselkedés hatás, amikor az egyéni vagy társadalmi normákhoz (pl. egészséges táplálkozás, önkéntes munka) kapcsolódó kérdést bátorításként tesszük fel. Ez az egyszerű trükk számos formában (hirdetés, e-mail, online média) és szinte az élet minden területén bevethető, legyen szó a nemi sztereotípiák csökkentéséről vagy a hűtlenség megszüntetéséről, de így még arra is rá lehet venni a fogyasztókat, hogy valamilyen új kütyüt vásároljanak” – fűzi hozzá Eric R. Spangenberg professzor, a tanulmány vezető szerzője.
A szakértők szerint kevésbé hatékony a módszer, ha olyan dologra kérdezünk rá, ami már eleve jellemző a személyre, sőt árthatunk is egy olyan kérdéssel, ami egy rossz szokásra irányul. Ha tehát segítene egy barátján, lehetőleg ne úgy indítsa a beszélgetést, hogy Jövőre is sokat fogsz inni? vagy Továbbra sem jársz be a reggeli órákra?