Így sajátítsd el az „elég jó vagyok” hozzáállást – Fuller Bianka előadása

GettyImages-1355117012
Kofrán Eszter

Sokan nem érzik magukat elég jónak, legyen szó munkáról, párkapcsolatról, vagy bármely egyéb szerepről, amelyben helyt kell állniuk. Erről beszélt Fuller Bianka pszichológus.

Olyan sok szerepben kell helytállnunk nap mint nap, és többségünk mindegyikben szeretne tökéletesen teljesíteni. Ám ez lehetetlen, hiszen mindnyájan emberek vagyunk, tehát alapjáraton képtelenek a folyamatos tökéletesség színvonalán teljesíteni. Hiába vagyunk tisztában ezzel az univerzális életigazsággal, mégis nehezen tudjuk megbocsátani magunknak, ha hibázunk, és gyakran ódzkodunk új dolgok kipróbálásától, mert félünk a kudarc lehetőségétől.

Fuller Bianka, „a TikTok-pszichológus” arról beszélt az Elég Jó Vagyok Konferencián – amelyet Knapek Éva klinikai szakpszichológus és Kozma Rita body positive aktivista, újságíró és (plus size) stylist rendezett –, mit tehetünk azért, hogy sikerüljön elég jónak éreznünk magunkat.

Fuller Bianka Elég jó vagyok konferenciáján az önelfogadásról is szó esett
Fuller Bianka Elég jó vagyok konferenciáján az önelfogadásról is szó esettSpiderplay / Getty Images Hungary

A gyerekkori tapasztalatok

Fuller Bianka szerint akár már gyerekkorban megszerezheti valaki azt az önbizalmat, amely szükséges ahhoz, hogy elég jónak érezze magát. Ehhez egy olyan környezetre van szüksége a gyereknek, amelyben azt érezheti, rendben van az, amit csinál, és nem érzi szükségét annak, hogy külső forrásból kapjon megerősítést, hogy befoltozza önbizalomhiányát. Fontos megélnie, hogy nem kell tökéletesnek lennie és ötleteit elfogadja a környezete.

Fuller szerint fontos, hogy a szülők rá tudjanak hangolódni gyermekeikre, hiszen minden gyerek másfajta nevelést igényelne. Knapek Éva megemlítette, hogy a szülőknek sem kell tökéletesnek lenniük, ugyanis a gyerekek fejlődésének valójában jót tesz valamilyen szintű frusztráció megtapasztalása, nem jó, ha teljesen burokban nevelkednek.

Felnőttként hogyan érjük el az „elég jó vagyok” megélését?

Bár nagyszerű lenne, ha mindenki a fentebb felvázolt gyermekkort élhette volna meg, és magától, természetesen kialakult volna benne az elég jó vagyok érzése, azonban legtöbbünk nem volt ilyen szerencsés. Ez viszont nem azt jelenti, hogy örökre elérhetetlen marad a megelégedettség saját magunkkal.

Fuller azt javasolja, hogy próbáljuk átprogramozni gondolkodásunkat és más szemszögből megközelíteni saját magunkat, valamint teljesítményeink minőségét, hogy megélhessük az elég jó vagyok érzetét:

1. „Vajon, ha a barátnőm mutatná nekem ezt, mit mondanék neki, mit szólnék hozzá?” Érdemes feltenni magunknak ezt a kérdést, amikor nagyon elégedetlenek vagyunk magunkkal és teljesítményünkkel, ugyanis hajlamosak vagyunk szigorúbban megítélni magunkat, mint barátainkat. Ez a paradigmaváltás segíthet abban, hogy nagyobb elégedettséget érezzünk saját magunkkal kapcsolatban és túljussunk a perfekcionizmus keltette halogatáson.

Ha azt érezzük, környezetünk elfogad, biztonságban érezhetjük magunkat
Ha azt érezzük, környezetünk elfogad, biztonságban érezhetjük magunkatFernanda Reyes / Getty Images Hungary

2. A kudarc és a hibázás élménye hasznos is lehet. Érdemes megértenünk ezt, hiszen saját hibáinkból rengeteget tanulhatunk, és fontos fejlődést indíthatnak el bennünk.

3. Nem az öngondoskodás és sportolás „elvégzése” tesz minket elég jóvá. Sokan ezeknek a tevékenységeknek az elvégzésétől teszik függővé az önelégedettség érzését, azonban az igazi önszeretet az önelfogadásból fakad.

4. Kezdjünk el bízni magunkban. Az is segíthet, ha azt érezhetjük, környezetünk elfogad minket, ugyanis ez adja meg a biztonságérzetünket.

5. Fontos néha szünetet is tartani, nem csak a teljesítésre koncentrálni. Fuller szerint a pihenés, az öngondoskodás kapcsán is kialakult már egy elvárásrendszer a közösségi médiában, ami előírja, miket kell tenned ahhoz, hogy elég jó legyél az öngondoskodásban. Ehelyett érdemes inkább arra figyelni, hogy mi mitől érezzük jól magunkat, nem pedig arra, hogy a közösségi média szerint mitől kéne jobban éreznünk magunkat.

6. Érdemes elsajátítani a „lehetőségeimhez képest” hozzáállást. Például nem baj, ha nem követünk tűpontosan egy adott diétát ahhoz, hogy egészségesebbek legyünk. Elég, ha odafigyelünk magunkra és igyekszünk, elég, ha a lehetőségeinkhez képest figyelünk a diéta kereteire.

Fuller előadása zárásaként azt mondta, hiába lehet ijesztő annak a felelőssége, hogy egy hibával együtt éljünk, érdemes belegondolnunk, hogy mindenki hibázik, nem csak mi.

Ha érdekel, miről tartott előadást Sirokai Diána, plus size modell az Elég Jó Vagyok Konferencián, olvasd el korábbi cikkünket.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra