Unod az edzést, hatása sincs? Így lesz izgalmasabb a gumiszalag használatával

GettyImages-1332205201
Bagyinka Tímea

Amióta világ a világ, a jó idő beköszöntével még a legelszántabb sportkerülők és otthon ülők is elgondolkodnak azon, hogy de jó lenne mozogni valamit, egészségük, jobb megjelenésük miatt. A kellemesen langyos levegő hívogató, a nap sugarai egészen hosszan, kora reggeltől a késő délutáni órákig ragyognak az égen, lehetővé téve a munkaidő előtti vagy éppen utáni szabadtéri sportolást.

Amikor a körülmények ennyire adottak, nincs más hátra, a belső motivációt kell betonbiztossá tenni, hogy az első lépést kövesse a sokadik, hogy a kezdeti lelkesedést a későbbi elhivatottság tudja felváltani. Ehhez nagyszerű lehet egy rugalmas gumiszalaggal végzett szabadtéri edzés. Ez a sporteszköz méreténél és súlyánál fogva bárhová elkísérhet minket. Még sporttáskát sem kell magunkkal cipelni, tökéletesen elfér a zsebünkben, de még a csuklónkra csavarva sem akadályoz minket semmiben sem. A mozgást viszont izgalmassá és a maga egyszerűségével együtt sokkal hatékonyabbá tudja tenni, még egy kezdő vagy újrakezdő részére is. A gumiszalag pont arra lett kitalálva, hogy attól függően, mikor és hogyan használjuk, egy mozdulatot könnyítsen, vagy éppen nehezítsen. 

A gumiszalag jobb, mint egy súlyzó!

Arról nem is beszélve, hogy sokkal könnyebb is, így nemcsak mobilabbá tesz minket, és kiváló kiegészítője lehet egy futás utáni erősítésnek vagy nyújtásnak is, de még kisebb utazásokra vagy nagyobb nyaralásokra is magunkkal tudjuk vinni. Súlyzós edzések közben, ha például a bicepszünket szeretnénk erősíteni, akkor az izom a kar felhúzásakor húzódik össze, majd a kiinduló helyzetbe való visszatérés közben ernyed el. A stratégiai fontosságú munka ekkor az emelő mozdulatban van. Ha azonban ugyanezt a mozgást egy jól kiválasztott és megfelelően alkalmazott, erőnkhöz igazított szalag segítségével hajtjuk végre, akkor nemcsak az első fázisban, a kar emelésekor, hanem a visszaengedés közben is dolgozni fog az izom a szalag által biztosított ellenállással szemben.

A gumiszalagos edzés nagyon hatékony a kényes területeken is
A gumiszalagos edzés nagyon hatékony a kényes területeken isvalentinrussanov / Getty Images Hungary

Bárhogy használhatjuk

Így az izom ugyanannyi idő alatt tovább van terhelés alatt, ami miatt a várható profit, az izomerő is hamarabb és gyorsabban fog nőni. Nem utolsósorban pedig egységnyi idő alatt több kalóriát is használunk el, illetve az anyagcsere-folyamatok is gyorsulnak.

Természetesen nem csak a kar erősítésére használhatók a szalagok. Sokoldalúságuknak köszönhetően ugyanolyan hatékonysággal erősödnek a mellizmok, a has és a fenék, valamint az alsó végtagok izmai is. Ráadásul a feladatok komplexitását tekintve egy mozdulaton belül történik meg minden, egyszerre dolgoznak a törzs és a végtagok izmai is.

Melyik színt válasszuk edzéshez?

Az edzésekhez használható gumiszalagok többféle kialakításban, vastagságban, színben és méretben elérhetők.

Ezek a sajátosságok mind az eszköz ellenállásáról árulkodnak. A vastagabb és sötétebb színű szalagok, a lila, zöld és a fekete a legnagyobb ellenállásúak, közepes erősségű a kék és a piros, a világosabb sárgák pedig a leggyengébbek.

Érdemes egyébként minden színből beszerezni egyet-egyet. Ha kezdők vagyunk, azért, és bár gyorsan át lehet nőni a kisebb ellenállású szalagokat, és váltani a feszesebbekre, mégis attól függően, milyen edzéshez és milyen céllal használjuk ezt a segédeszközt, mindegyik fajtája hasznunkra fog válni.

Nem megy a húzódzkodás? Használj gumikötelet!

Laikusként gondolhatjuk, hogy a legnagyobb ellenállású szalag a leghatékonyabb és leghasznosabb. De nem minden esetben. Mert vannak mozdulatok, amikor saját testsúllyal dolgozunk, és a gyakorlás kezdetén pont azért használunk szalagot, hogy könnyítsük az adott feladat kivitelezését. Ilyen például a húzódzkodás. Ehhez rögtön az első próbálkozások segítésére a legerősebb szalagot alkalmazhatjuk. Ahogy pedig nő a gyakorlás által a saját izomerő, úgy lehet váltani a kisebb ellenállású szalagokra, majd pedig elhagyni azokat, és immáron saját erőből végezni a húzódzkodást.

Nyújts, és hozd ki magadból a maximumot!

Míg egyeseknek a világ legtermészetesebb dolga, hogy leülnek a földre, előrehajolnak, és megfogják a lábujjaikat, másoknak ez maga a kínszenvedés. És utóbbiak vagyunk többségben. Az évek múltával ez a merevség pedig sajnos sokkal rosszabb lesz, mivel a „nekem ez úgysem ment soha” élmény miatt nem is próbálkozunk már a lazításokkal. Ami tudjuk, hogy a lehető legrosszabb. Az ilyen esetekben is hatalmas segítség lehet a rugalmas szalag, amelyet egy nyújtott lábas ülő pozíciónál egyszerűen csak átfűzhetünk a talpaink alatt, és máris, a szalag két végébe kezeinkkel kapaszkodva tudunk előre nyújtózni. Itt érdemes a leglazább szalaggal kezdeni, és úgy haladni a feszesebb, nagyobb ellenállásúak felé. A nyújtásban, lazításban nagy segítségedre lehet egy másik helytakarékos, elérhető eszköz is, az SMR-henger.

Bagyinka Tímea

A szerzőnk sportrehabilitációs és rekreációs szakember, Rectus diastasis master trainer, a LoveYourBelly módszer kidolgozója.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra