Otthon a gyerekkel: Nem kellenek magas elvárások, csak 1-2 biztos pont

A koronavírus okozta állapotok óriási feladatokat rónak a szülőkre. Nemcsak hogy meg kell oldanunk a gyerek nappali ellátását, a munka otthoni elvégzését, de még az oktatásba is be kell segíteni, hiszen az online órák és az önálló tanulás megvalósulásához nélkülözhetetlenek. Egyik napról a másikra azonban nem válhatunk az otthoni menedzsment toplistásaivá.

A koronavírus miatt kialakult helyzet rendkívüli. Mindenkit váratlanul ér, és gyors intézkedéseket igényel. Az iskolák hirtelen bezárása nem sok lehetőséget adott számunkra, hogy megtervezzük a gyerekeink otthoni oktatását, nem is beszélve az ellátásukról és a saját munkánk megszervezéséről. A közösségi média folyamatosan dobálja a különböző ötleteket, megoldási javaslatokat az otthoni menedzsmenthez, ezek többsége azonban sokszor még nagyobb terhet ró a vállunkra. Mint például a legnépszerűbb Covid-19-napirend, ami óráról órára beosztja az egész napot. Ehhez alkalmazkodni egyik napról a másikra zökkenőmentesen nem lehet. Kell-e egyáltalán? 

Napirend

Való igaz, hogy a rutinszerű napirend nagyon fontos szerepet játszik a gyerekek életében. Segít a kiszámíthatóság, az időérzék és a biztonságérzet megteremtésében, ami nélkülözhetetlen a lelki egyensúly megtartásához és a nap gördülékeny lefolyásához. Egyik napról a másikra azonban nem lehet egy óráról órára beosztott, mindenki számára kényelmes és követhető napirenddel előállni. Nem is elvárható se tőlünk, se a gyerekeinktől, hogy egyből alkalmazkodni tudjunk. A napi rutin kialakítása nem elhanyagolható, mégsem mindegy, miképpen tesszük. Egy állandó rohanást, feszültséget, veszekedést, kimerülést okozó napirend nem fogja támogatni az egészséges fizikai és mentális otthoni biztonságérzetet. Elrugaszkodott elvárások helyett összegyűjtöttünk nektek pár tippet arra, miképpen alakítsátok ki a saját napi rutinotokat:

#1 Készülj fel mentálisan!

A kialakult helyzet mindenki számára nehéz és feszültséggel teli. A családban mindannyiunk számára megváltoztak a megszokott körülmények, ezért időre és türelemre van szükségünk ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjuk. Igen, lesznek nehéz, hisztis, olykor gyötrődős pillanatok. A gyerekeink részéről éppen annyira, mint a mienkről, és ez rendben is van. Ha azonban számítunk ezekre, igyekszünk őket elfogadni és egymással együttérezni, akkor hamarabb, sőt akár maguktól is megoldódhatnak a dolgok.

#2 Iskolátlanítás!

Bár az oktatás valamiképpen folytatódik, az iskolával járó szokások megváltoznak. Megszűnik a hajnali kelés, a bejárás, a társakkal és tanárokkal való személyes érintkezés, megváltozik az órák részvételi formája, valamint a követelmények teljesítésének feltételei is. Mi, szülők pedig az egész napos távollét helyett egyre több időt töltünk otthon, egy légtérben a gyerekeinkkel. Ez óriási váltás, amihez nem könnyű egyből alkalmazkodni. Ezért fontos, hogy időt adjunk mind a gyerekeinknek, mind magunknak arra, hogy feldolgozzuk. Gyorsan ütemezett változtatások helyett engedjünk egy kis teret arra, hogy csak legyünk. Beszélgessünk, osszuk meg az érzéseinket, gondolatainkat, nehézségeinket egymással, mielőtt újraszerveznénk az egész család életét!

#3 Maximum 3 családi rituálé, ami nem alku tárgya

Ha már mind készen állunk arra, hogy stabilitást vigyünk a mindennapjainkba, akkor közösen válasszunk maximum 3 olyan tevékenységet, családi rituálét, ami a későbbiekben nem lesz alku tárgya. Ami biztosít egy-két stabil pontot a napban. Ez lehet a reggeli családi összebújás az ágyban, a reggeli jóga, a közös ebéd, a délutáni közös mesélés, egy kirándulás vagy kertészkedés... bármi olyan, ami fontos számodra, ami jó érzéssel tölt el, és ami a családi energiára jó hatással van. Kezdetben, ha ezeket sikerül teljesíteni az adott napon, már lesz miért hálát adni, és megveregetni a saját vállunkat.

A mély koncentrációt nem igénylő feladatokat gyerekek mellett is el lehet végezni
A mély koncentrációt nem igénylő feladatokat gyerekek mellett is el lehet végezniKT images / Getty Images Hungary

#4 Tanulóidő

Az online megtartott tanórákon való részvételhez többnyire nekünk kell alkalmazkodnunk, hiszen a tanároktól függ, hogy az óra mikor zajlik. Ez, főképp eleinte, sok bizonytalansággal járhat, hiszen egyelőre a tanárok is csak barátkoznak az új rendszerrel. Nekünk, szülőknek is szükség lehet technikai segítségünkre, különösen a kisebb gyerekek esetében. Ennyi flexibilitást meg kell engednünk, amíg a káosz kissé alábbhagy.

Ezenfelül viszont az a szerencsés helyzet áll elő, hogy az önálló tanulóidőt mi oszthatjuk be családilag. Az otthon tanulás előnye, hogy a körülmények következtében jóval kevesebb időt vesz igénybe az iskolai tananyag feldolgozása. A gyerek ugyanis a saját biztonságos helyén tanulhat, különösebb külső zavaró tényezők nélkül, egyéni segítséget kapva, ha szükséges, és mindezt akkor, amikor a legfogékonyabb rá. Az otthon tanulást akkorra érdemes tenni – ha magunknak is időt akarunk vele spórolni –, amikor a gyerekünknek a legjobban vág az esze. Ez pedig mindenkinél más. Van, aki így ébred, másnak egy egész délelőtt kell ahhoz, hogy végre használható lehessen, és vannak, akik késő este tudnak igazán fókuszálni, amikor a világ körülöttük lecsendesedett. Minél inkább megtaláljuk ezt az időszakot a gyerekünknél, annál kevesebb nyűglődésre kell készülnünk.

#5 Játékidő

Az intézmények által biztosított tanulás mellett nem szabad elfelejtenünk, hogy a gyerekek a szabad játékon keresztül tanulnak és fejlődnek a legtöbbet. A játék biztosít számukra kellő lehetőséget a nagy- és finommozgások gyakorlására, a szociális készségek elsajátítására, tudományos felfedezésekre, saját testük megismerésére, művészeti önkifejezésre és mély érzéseik feldolgozására. A szabad játék által próbálgathatják a szülőktől való függetlenedést is. Fontos tehát, hogy kellő időt, teret és lehetőséget biztosítsunk gyerekünknek a szabad játéktevékenységre.

Ajánljunk fel neki több lehetőséget, és engedjük, hogy ő válasszon. Ekképpen tanulnak meg felelősséget vállalni a saját életükért. Nem kell mindent velük együtt játszani, csak készítsünk elő számukra különböző opciókat, aztán majd ők végiggondolják, hogy festés legyen, kirakó, építés, rajzolás, beöltözés vagy valami más.

#6 Munka

A gyerekünk menedzselése mellett persze időt kell találnunk a saját munkánkra is. Otthoni munkavégzésnél érdemes két részre csoportosítani a feladatainkat. Azokat az elintéznivalókat, amik nem igénylik a teljes fókuszunkat (e-mailek olvasása, egyszerűbb levelek megírása stb.), párhuzamosan végezhetjük a gyerekeink szabad játékidejével, csendes pihenőjével, tanuló- vagy kreatív idejével. 

A komoly odafigyelést és koncentrációt igénylő feladatainkhoz viszont (online meetingek, telefonhívások stb.) nélkülözhetetlen, hogy valamiképpen távol tartsuk magunktól a gyerekeinket. Ehhez komoly, tiszta szabályokat és időintervallumokat kell állítanunk. Ezek a munkák akkor végezhetők, ha van egy másik felnőtt vagy idősebb gyerek, akire apróságunk rábízható; ha a gyerekünk mesét néz, vagy éppen alszik. Ha ezek közül valamelyik is megvan, akkor BINGÓ, munkára fel!

További ötleteket is találhattok angol nyelven az Avital – PlayPandemic útmutatójában, ha még nem érzitek magatokat túlterhelve, de ne feledjétek, elsőre ennyi is bőven elég! Ha nem sikerül egyből minden, nem kell kétségbeesni. Ahogy azt a cikk elején is említettük, időre és türelemre van szükség. Ha már egy dolog megvalósult a tervezettek közül, lehet örülni. A holnap majd új lehetőséget hoz.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek