Már napi 29 perc pluszalvás is megmentheti a napod – állítja egy új kutatás

Nem újdonság, hogy minél többet és jobban alszunk, annál jobban teljesítünk a munkahelyünkön, de a jó alvásnak ezenkívül is számos pozitív hatása van. Amerikai kutatók most azt állítják, hogy a megszokottnál akár csak félórával több alvás is csodákat művelhet az emberrel.

Régóta közismert, hogy a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás rengeteget számít a mindennapi egészség szempontjából – nem utolsósorban javítja a koncentrációt, segít, hogy jól végezzük a munkánkat és ne fásuljunk bele a feladatokba. A Dél-floridai Egyetem kutatói friss tanulmányukban – amelyet a Studyfinds szemlézett – azt bizonyították, hogy már 29 percnyi plusz alvásidő is rendkívül hasznos lehet a figyelem és a mindfulness állapot elérése szempontjából.

A mindfulness nagy segítség a stresszes munkát végzőknek

A tanulmány szerzői egészségügyi dolgozók körében végezték a felmérést, hiszen ők az átlagosnál hosszabb műszakokban dolgoznak, gyakran (különösen a jelenlegi járványhelyzet idején) embert próbáló körülmények és óriási megterhelés közepette. 61 ápolót követtek nyomon két héten keresztül. Az alanyoknak egy mobilalkalmazás segítségével napi háromszor kellett rögzíteniük, éppen mennyire képesek koncentrálni, odafigyelni a feladataikra, mennyire tudnak a mindfulness állapotába kerülni – vagyis mennyire képesek tudatosan jelen lenni a pillanatban, figyelmüket célzottan a jelen pillanat történéseire összpontosítani. Emellett egy különleges, érzékelővel ellátott karórát is viseltek, mely rögzítette, mennyit és mikor aludtak a két hét alatt.

Az éjszakai jó alvás segít, hogy ne napközben kelljen ledőlnöd.
Az éjszakai jó alvás segít, hogy ne napközben kelljen ledőlnöd.Fotó: serts / Getty Images Hungary

Az eredmények egyértelműen azt mutatták, minél többet aludt valaki, annál könnyebben tudott odafigyelni a munkájára – de nemcsak az alvás mennyisége, a minősége is sokat számított. A jó alvás a mindfulness figyelem elérését is könnyebbé tette, sőt fordítva is működött a dolog: azok az ápolók, akik képesek voltak „mindful állapotba” kerülni, 66 százalékkal kevésbé voltak hajlamosak az álmatlanságra. A mindfulness nem egyszerű koncentrálás – magyarázza Soomi Lee tanársegéd, a tanulmány első szerzője –, hanem egy speciális éberségi állapot, amely javítja a figyelmi kapacitást és a megküzdési képességet, vagyis különösen fontos az olyan stresszes munkát végzők számára, mint az ápolók és orvosok.

A tanulmány – melyből kiderül, hogy már napi 29 perccel több alvás is nagyon sokat segít – nem titkolt célja a mindfulness népszerűsítése az egészségügyi dolgozók körében, illetve felhívni a figyelmet a megfelelő alvási szokások fontosságára.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.