A só az egyik legnépszerűbb ételízesítő, túlzott mennyiségben fogyasztva azonban veszélyes az egészségre. De vajon honnét tudhatod, hogy túlzásba viszed-e a sófogyasztást? Lehet, hogy vannak sófajták, amelyek kevésbé károsak, mint mások?

Dr. Mark Hyman dietetikus, a Food: What the Heck Should I Cook? (Mi a francot főzzek?) című könyv szerzője a Medium Wake-Up Call hasábjain mesélte el, amit a sóról tudni érdemes. Először is érdemes pontosítani a só fogalmát. A természetben számtalan különféle só létezik, a mindennapokban azonban az otthoni fogyasztásra készült konyhasót (nátrium-klorid) értjük a kifejezés alatt. Az alábbiakban erről a sóról lesz szó.

Nem csak egyféle só létezik

A konyhasónak is rengeteg változata létezik, ezek többségének közös vonása, hogy erősen feldolgozottak, márpedig az ipari feldolgozás során kikerülnek a sóból a benne található jótékony hatású természetes anyagok. Egyes fajták – például a tengeri só – kevésbé finomítottak, ezért viszonylag nagyobb mennyiségben tartalmaznak hasznos tápanyagokat, például kalciumot, káliumot, magnéziumot, cinket és vasat.

A legtöbb asztali só emellett erősen jódozott. A só jódozását az 1920-as években kezdték el, így próbálva csökkenteni a jódhiányból fakadó strúmás betegségek számát. Azonban ha egészségesen táplálkozol, és természetes, nem feldolgozott ételeket fogyasztasz, só nélkül is megkapod a szükséges jódmennyiséget, például a halételekből és tengeri növényekből. Hyman azt javasolja, érdemes konyhasó helyett tengeri sóval ízesíteni az ételeket.

Túl sok sót eszel?
Túl sok sót eszel?Fotó: grandriver / Getty Images Hungary

Fontos a nátrium-kálium egyensúly

De vajon milyen hatása van a sónak az egészségre? A kérdés összetett – állítja a szakember – mivel, a cukorral ellentétben, a különböző sófajták más-más hatással vannak a szervezetre, és egyénenként is változó lehet a dolog. A problémák igazi okozója a sóban található nátrium, ami bizonyítottan elősegíti a magas vérnyomás kialakulását, ez pedig a szív- és érrendszeri problémák előszobája.

A nátrium fontos tápanyag az emberi szervezet számára. Az ideális az, amikor a szervezetben egyenlő mennyiségben van jelen a nátrium és a hasznos ásványi anyagok, különösen a kálium. Ha felborul az egyensúly, és a nátrium túlsúlyba kerül, az könnyen vérnyomásproblémák kialakulásához vezet. A legjobb természetes káliumforrásnak számít a főtt spenót, a brokkoli, a tök, az avokádó, a papaja és a banán.

A magas vérnyomással küzdők számára gyakran javasolják a nátriumfogyasztás minimumra csökkentését. Ez azonban nem mindig a legjobb tanács. A kutatások szerint azok a szívbetegséggel kezelt páciensek, akik kizárták a sót az étrendjükből, 85 százalékkal nagyobb eséllyel halnak meg vagy kerülnek kórházba. Természetesen vannak sóérzékeny szívbetegek, a többség számára azonban felesleges, sőt inkább káros a sómegvonás. A só ugyanis fontos szerepet játszik a szervezetben, elengedhetetlen a megfelelő folyadékszabályozáshoz és hidratáltsághoz. Hyman szerint elsősorban inkább a cukor, illetve a feldolgozott ételek fogyasztásával érdemes leállnia azoknak, akik szívproblémákkal küzdenek.

Válassz egészséges ételízesítőket

A szakember úgy véli, a valódi problémát a feldolgozott ételekben lévő, a gyártás során hozzáadott nagy mennyiségű, nátriumtól túltengő só okozza, amivel az ízeket próbálják minél teltebbé, finomabbá tenni. Hyman azt tanácsolja, kerüld a gyorskaját és a túlsózott fogásokat – inkább főzz otthon, és használj tengeri sót az ételek ízesítéséhez. Ha magas vérnyomással küzdesz, vagy nagyobb a kockázata a szívbetegség kialakulásának, koncentrálj arra, hogy mérsékeld a szisztémás gyulladást. Ehhez nem elég a só megvonása. Száműzni kell az étrendből a feldolgozott cukrokat és szénhidrátokat, helyettük egészséges zsírsavakban és növényi fehérjében gazdag zöldségeket-gyümölcsöket ajánlott fogyasztani nagy mennyiségben. Hyman tapasztalata szerint ez a legjobb út a vérnyomás csökkentéséhez.

Azt is fontos tudni, hogy só helyett rengeteg másféle fűszert is használhatunk az ételek ízesítésére. Érdemes kísérletezni ezekkel, és megismerni őket. Közülük több is – például a kurkuma és a gyömbér – gyulladáscsökkentő hatásáról ismert, mások – mint az oregánó – baktérium- és gombaölő tulajdonságokkal bírnak. Ezek az egészséges fűszerek és természetes ízesítők fitokemikáliákban, vagyis növényi alapú hasznos vegyületekben is gazdagok, amik méregtelenítik a szervezetet.

Nem mindegy, milyen sót választunk
Nem mindegy, milyen sót választunkFotó: Adam Gault / Getty Images Hungary

Rengeteg különféle természetes ételízesítő kapható a boltokban, amelyek többsége erősebb ízű a sónál, ezért nem kell belőlük nagy mennyiséget használni ahhoz, hogy tényleg finomak legyenek az ételek. A felsoroltak mellett idetartozik még a Cayenne-bors, a kakukkfű, a rozmaring, a csilipor, a kömény, a zsálya, a hagymapor, a fahéj, a koriander, a paprika és a petrezselyem. Érdemes organikus termékeket vásárolni, és megbizonyosodni róla, hogy nem tartalmaznak rejtett cukrot, glutént vagy más egészségtelen adalékanyagokat.

Nem csak a só a probléma

Ha mégis sóval szeretnéd ízletesebbé tenni az ételeket, Hyman azt javasolja, kerüld az asztali sót, és válassz inkább Himalája-sót, kóser sót vagy tengeri sót. A legfontosabb azonban, hogy biztosítva legyen a megfelelő mennyiségű káliumbevitel. Érdemes nem a főzés során megsózni az ételeket, hanem már az asztalon, tálalás után – ekkor ugyanis kevesebb sóval érheted el ugyanazt az ízt.

Összegezve, Hyman hangsúlyozza, hogy – habár a túlzásba vitt sófogyasztás valóban káros – a közvéleményben leegyszerűsítő, általánosító elképzelés él a sóval kapcsolatban. A nátriumban gazdag, erősen feldolgozott konyhasó tényleg kerülendő, a többség azonban nem veszi figyelembe, hogy nem csak ez az egyetlen sófajta létezik. A másik alapvető tévedés, hogy sokan a sót teszik egyedül felelőssé a magas vérnyomásért és más problémákért, holott ez bonyolult, soktényezős dolog. Ahelyett, hogy erre az egyetlen összetevőre koncentrálnál, a teljes étrendedet vizsgáld felül, és alakíts ki egy egészséges és változatos étrendet magadnak.

Mustra