9 tipp orvosoktól a sikeres súlycsökkentéshez

Ha szívesen leadnál pár kilót, vagy szeretnéd könnyebben megtartani, amit eddig elértél, bízd magad szakemberekre!

A jóléti társadalmak népbetegsége az elhízás, mely hazánkban is igen nagy méreteket ölt. Olyannyira, hogy A 2014-es európai lakossági egészségfelmérés (ELEF) eredményei szerint a felnőtt lakosság több mint fele, a középkorú férfiak 71 százaléka túlsúlyos vagy elhízott. Ideje tehát változtatni, ehhez pedig a témában járatos orvosoknál jobb tanácsadókat nem is remélhetnénk. A súlycsökkentésről és az egészséges táplálkozásról a Time magazin kérdezte ki a szakembereket.

#1 - Felejtsd el az üdítőt!

Kerülj el minden cukros löttyöt! - javasolja Dr. Dean Schillinger kaliforniai belgyógyász. Értelmetlen plusz energia bevitelt jelentenek, az éhség ellen ugyanakkor hatástalanok. A cukortartalmukkal cserébe ragyogó pocak ereszthető, mivel ezek elsősorban a belső szerveken rakódnak le.  

shutterstock 287593268

#2 - Ne számold a kalóriákat!

Bevitt és leadott kalóriákkal sakkozni teljesen értelmetlen - állítja Dr. David S. Ludwig, a Harvard dietetikaprofesszora. Ez a fajta leegyszerűsítő megközelítés teljesen figyelmen kívül hagyja az élelmiszerek hatását a hormonháztartásra és a metabolizmusra. Az ételek minőségére figyelj!

#3 - Törekedj az egyszerűségre!

A fogyás alapképlete tényleg nem bonyolult: egészséges táplálkozás mellett rendszeres testmozgás! A kihívás sokkal inkább az, hogyan tudod ehhez hosszú távon is tartani magad, különösen úgy, hogy a korszellem egyre inkább a középtávon is tarthatatlan szélsőségek felé terel - véli Dr. Stephen R. Daniels coloradói gyermekorvos.

shutterstock 167065445

#4 - Döntsd el, hány kiló szeretnél lenni!

Célozz be egy reális, elérhető és tartható testsúlyt, amivel hosszú távon is elégedett és boldog tudsz lenni. Ne hagyd, hogy a média és a társas nyomás egy teljesen a földtől elrugaszkodott ideális súlyt írjon elő a számodra - tanácsolja Dr. Jaideep Behari, a Pittsburghi Egyetem orvosprofesszora.

#5 - Köteleződj el a változás mellett!

A gyors súlyvesztés sosem akkora eredmény, mint az életvitel tartós megváltoztatása. Előbbihez számtalan csodaszer vagy akár orvosi beavatkozás is hozzásegíthet, utóbbi azonban fejben dől el. Aki nem veszi a fáradságot, hogy hozzáállásában változzon, nem számíthat hosszú távú változásra - figyelmeztet Dr. Michael Jensen rochesteri obezitológus.

shutterstock 542084542

#6 - Egyél finomat!

Egy jó súlycsökkentő programban finomakat eszel és jól is laksz. Vagyis valójában nem hasonlít arra, amit klasszikusan fogyókúrának nevezünk. Ami nem ízlik, nehéz tartósan enni, az éhség pedig hosszú távon felőrli az akaraterőt. Ezen bukik meg a legtöbb elhatározás - osztja meg gyakorlati tapasztalatait Susan B. Roberts, a Tufts Egyetem dietetikaprofesszora, az iDiet alapítója.

#7 - Ne egyedül kezdj bele!

Kisebb, tartós változásokban gondolkodj, még jobb, ha a párodat vagy az egész családot bevonod. Egymás támogatásával mindenki könnyebben tartja majd magát az új keretekhez - ajánlja Dr. Stephen Pont gyermek-obezitológus.

shutterstock 298755221

#8 - Tájékozódj!

Az elhízás nem csak az egyén hibája, nem csak az egyéni rossz döntések következménye. Nagy gond van a kínálattal is: a zsírban és cukorban úszó, feldolgozott élelmiszerekkel. Amíg azonban a boltok polcai roskadásig vannak ezekkel, neked magadnak kell tájékozódni a termékek összetételét illetően - üzeni Dr. Lawrence J. Appel, a Johns Hopkins Egyetem epidemiológusa.

#9 - Barátkozz meg a mértékletességgel!

Melinda L. Irwin, a Yale Egyetem epidemiológiaprofesszora szerint a legnagyobb baj nem is az ételekkel, hanem az adagokkal van. Az adagok mérete pedig leginkább a megszokáson és az edények méretén múlik. Egy fél tányér étel például épp egy kistányérnyi adag lehet, mégis könnyen elképzelhető, hogy jóllaksz vele. A telítettségérzet ugyanis némi fáziskéséssel érkezik meg az agyba, addig pedig simán lecsúszik még jó pár falat - fölöslegesen.

Mustra