Svédországban így oldották meg, hogy többet mozogjanak az emberek

Tegyük fel, hogy minden reggel Budakalászról utazol HÉV-vel a Margit hídhoz. Álmoskásan lekecmeregsz a járműről, a peronon zsibbadt végtagokkal lépdelsz, mígnem döntési ponthoz érkezel: a mozgólépcsőn vagy a lépcsőn haladj tovább. Az emberek többsége rendre a kényelmesebb megoldást választja, hacsak a testmozgás élményét nem teszi valami igazán különlegessé.

2009 őszének egyik éjjelén egy kis csapat szorgosan dolgozott Stockholm Odenplan nevű metróaluljárójában, hogy izgalmas meglepetést szerezzen másnap az arra közlekedőknek.

A játékos akció során a lépcsőket működő zongorabillentyűkké varázsolták, olyasféle szerkezetet létrehozva, mint amin Tom Hanks ugrált annak idején a Segítség, felnőttem! című filmben. Az óriási hangszer mindenkiből előcsalta a gyereket, így a kezdeményezés sikere sem maradt el.

Lehet örömteli élmény a lépcsőzés

A sportolásról sokaknak izzadságszagú élmények, a légszomj feszítő érzése, vagy a testnevelésórákon megélt kínos pillanatok jutnak az eszébe. Ha a testedzésre nem is tudjuk mindig rávenni magunkat, már életmód-aktivitásunk növelésével is sokat tehetünk az egészségünkért, például azzal, hogy a lift helyett minden alkalommal a lépcsőt használjuk. Erre pedig úgy lehet a legkönnyebben motiválni az embereket, ha a lépcsőzést játékos, mókás, vicces élménnyé tesszük. A svédországi kísérletben például 66 százalékkal nőtt azoknak a száma, akik a zenélő lépcsőket választották a mozgólépcsők helyett. 

Budapesten is jó lenne egy ilyen

Az innovációról készült videó tíz évvel ezelőtt hatalmas népszerűségre tett szert, az ötlet sok millió ember lelkével rezonálni látszott. A közösségi médiában is rengetegen osztottak meg magukról felvételeket, amint épp rögtönzött dallamaikat lépegetik az aluljáróban. Részben a kampány hatására ma már Milánótól Saõ Paolóig a világ számos pontján találunk zongoralépcsőket, amik itthon is részét képezhetnék a városfejlesztésnek. 

Az autózásról azért nem szól a fáma

A mégoly ötletes és pozitív üzeneteket hangoztató reklámokkal kapcsolatban se legyenek azért illúzióink: az elsődleges cél mindig a brandépítés, a márka szeretetének növelése, ezáltal pedig a profittermelés marad. Bár a kezdeményezést szervező cég jó ügy mellett kampányolt, a marketingtevékenységük mégiscsak arra irányult, hogy minél több autót adjanak el. A gépjárműhasználat pedig pont nem szolgálja a testmozgást és még a környezetet is szennyezi. Ha csak teheted, közlekedj inkább biciklivel vagy tömegközlekedéssel. 

Ez a chilei lépcső nem zenél, de ettől még csodás lehet végigmenni rajta
Ez a chilei lépcső nem zenél, de ettől még csodás lehet végigmenni rajtaPinterest

Érdekelnek más kísérletek?

2007 januárjának egy fázós reggelén a farmernadrágba öltözött, baseballsapkát viselő fiatalember utcazenéléshez készülődött egy metróaluljáróban, miközben az álmoskás járókelők gépiesen siettek a munkahelyük felé. Az inkognitóban lévő muzsikus nem volt akárki: a Grammy-díjas Joshua Bell a zenetörténet legbonyolultabb mesterműveit szólaltatta meg a világ egyik legdrágább hangszerén. Feltűnt ez bárkinek is? Alábbi cikkünkből megtudhatod.

Címlapkép: Pinterest.

Oszd meg másokkal is!
Mustra