A hollandok mindig is elöl jártak a dizájnban. Építészetük és kreatív elképzeléseik világhírűek, most pedig eme renomé építéséhez Magyarországról jött az ihlet. A dán Ege gyár számára kidolgozott Floorfashion by Muurbloem sorozat tizenkét különféle designból áll, amelyek inspirációs forrása egy-egy ország, illetve tájegység hagyományos népi viseletének motívumkincse. A választást minden esetben hosszas kutatómunka elôzte meg, amelynek eredményeképpen többek között japán, dél-amerikai, észak-európai és grönlandi mintákat használtak fel. Az alapötlet zseniálisan egyszerű: vegyél egy-egy motívumot, csavard addig, amíg úgy nem érzed, kész van, és tedd a földre.
Gonnette Smits, a Muurbloem művészeti vezetője elmondta, teljesen új megközelítéssel indultank neki az EGE (dán szőnyeggyár) felkérésének. A kiválasztott motívumok rétegei egyben a kulturális sokszínűséget is megtestesítik, ahonnan az adott elképzelés származik.
Nekünk azonban egyértelműen a SZÜR névre keresztelt kompozíció a legizgalmasabb, amelynek alapját a magyarországi pásztorok gazdagon díszített viseletének egyedülálló, jellemzôen fekete és piros szûrhímzése adja, más tradicionális magyar elemekkel kiegészítve. A motívumok a tervezés folyamán – az eredeti kontextusból kikerülve – különleges átalakuláson mentek keresztül, így ritkán látott módón mutathatják meg hihetetlen sokféleségüket, lenyűgözô szépségüket.
Az EGE számára ez nem az első dizájn-együttműködés volt – készített nekik szőnyegtervet Jean-Paul Gaultier, Marco Piva vagy éppen Christian Lacroix is.
A bemutatót követően kerekasztal-beszélgetés zajlik majd a hagyományok és a kortárs dizájn kapcsolatáról, a tömegtermelés és a személyre szabhatóság kapcsolatáról és a kallódó kulturális örökségről. Na meg a nemzeti identitásról, amely nem csak a dizájnba oltva maradhat fenn...
Hagyomány – Identitás – Design
defo labor – 2011. Szeptember 29. 17.00
1118 Budapest, Bartók Béla út 20.