Párkeresőnek szánták ezt az oldalt: te is mindennap bekapcsolod

par beszelgetes2
Olvasási idő kb. 4 perc

Nem túlzás azt állítani, hogy a videós tartalmak online megosztásával átalakult a tartalomfogyasztás, hatással volt az újságírásra, a szólásszabadságra, és arra is, hogyan keresünk és jutunk információhoz. Igen, a YouTube az elmúlt húsz évben elképesztő hatással volt a világunkra, ám azt kevesen tudják, hogy induláskor milyen kihívásokkal néztek szembe a platform „apukái”. Sőt, az sem közismert, hogy az oldal eredetileg párkereső lett volna.

A három ifjú titán, Steve Chen, Chad Hurley és Jawed Karim a PayPalnél dolgoztak, mielőtt regisztrálták volna a youtube.com domain nevet. Stratégiájuk szerint a YouTube az első videós párkereső lett volna, ám a történetük másképp alakult.

Hittek a videós tartalomban: párkereső helyett vlog

Az alapítók számára egyértelmű volt, hogy a videó a jövő:

„Mindig is úgy gondoltuk, hogy videós tartalommal kell elindulni a piacon, de hogy pontosan mi legyen a funkciója az oldalnak, abban bizonytalanok voltunk. A párkeresés valahogy adta magát”

mondta Chen egy konferencián. Azt szerették volna, hogy nők töltsenek fel videót magukról, amiben elmondják, milyen társra vágynak.

A YouTube párkereső platformnak indult
A YouTube párkereső platformnak indultChesnot / Getty Images Hungary

A dolog még akkor sem működött, amikor minden egyes videó feltöltéséért 20 dollárt ajánlottak fel. Nem volt mit tenni, el kellett engedni a párkereső koncepciót: „Rendben, akkor jöjjön bármilyen tematikájú videó” – emlékszik vissza Chen a fordulatra. Nem sokkal ezután felkerült az első tartalom a YouTube-ra: a Me At The Zoo (Én az állatkertben) egy 19 másodperces videó Karimról, amint a San Diego-i állatkertben az elefántok előtt állva magyaráz. Ez az egy videó új műfajt hozott létre a tartalomkészítésben, a vlogolást. A szó a blog és a videó összevonásából jött létre, és egy közvetlen hangú műfajt jelent, amellyel aztán később sokan próbálkoztak a platformon. 

Egyszerű használni

A YouTube sikere annak is köszönhető, hogy végtelenül felhasználóbarát: akik videót szeretnének feltölteni, azoknak is, és a tartalmak fogyasztói számára is. 

Ez arra ösztökélte a vlogolókat, hogy egyre jobb minőségű videókat készítsenek, és ezzel gyakorlatilag egy új „szakma” jött létre: a YouTuber. Ma már influenszerek ezrei használják a platformot, hogy rövid és hosszú videókat töltsenek fel akár a legújabb sminktrendekről, vegán étrendről, és még sorolhatnánk. 

Átalakította a tartalomfogyasztási szokásainkat 

A platform elsöprő sikere okán 2006-ban a Google 1,65 milliárd dollárért megvásárolta a YouTube-ot. A sorozatos fejlesztéseknek köszönhetően a felhasználók már élőben is közvetíthettek bizonyos eseményeket, és ez átalakította a médiát is. Minden, amit addig csak a tévében láthattunk, elérhetővé vált a számítógépeken és a telefonokon is, ezzel pedig elképesztően felgyorsult az információáramlás és a tartalmak fogyasztása is. Természetesen ma már a rövid videók közzétételére és az élő közvetítésre más platformok – például a TikTok vagy a Facebook – is képesek.  

A rövid videók megváltoztatták a tartalomfogyasztási szokásokat
A rövid videók megváltoztatták a tartalomfogyasztási szokásokatChesnot / Getty Images Hungary

Bár a videós híradások kinyitották a világot, és pozitív hatással voltak a szólásszabadságra és a demokrácia megerősítésére egyes térségekben, az éremnek mindig van másik oldala: az álhírek és a dezinformáció is sokkal könnyebben terjed, különösen a mesterséges intelligencia előretörésével. A YouTube mint platform számára pont az a legnagyobb kihívás jelenleg, hogy hogyan szűrje ki ezeket a tartalmakat.

Ha arra is kíváncsi vagy, hogyan találják meg az emberek a YouTube-ot a neten – nem úgy, ahogy gondolnád –, akkor olvasd el ezt a cikkünket

Megjelent az új Dívány-könyv!

Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Ezt olvastad már?
Érdekességek