A három ifjú titán, Steve Chen, Chad Hurley és Jawed Karim a PayPalnél dolgoztak, mielőtt regisztrálták volna a youtube.com domain nevet. Stratégiájuk szerint a YouTube az első videós párkereső lett volna, ám a történetük másképp alakult.
Hittek a videós tartalomban: párkereső helyett vlog
Az alapítók számára egyértelmű volt, hogy a videó a jövő:
„Mindig is úgy gondoltuk, hogy videós tartalommal kell elindulni a piacon, de hogy pontosan mi legyen a funkciója az oldalnak, abban bizonytalanok voltunk. A párkeresés valahogy adta magát”
– mondta Chen egy konferencián. Azt szerették volna, hogy nők töltsenek fel videót magukról, amiben elmondják, milyen társra vágynak.

A dolog még akkor sem működött, amikor minden egyes videó feltöltéséért 20 dollárt ajánlottak fel. Nem volt mit tenni, el kellett engedni a párkereső koncepciót: „Rendben, akkor jöjjön bármilyen tematikájú videó” – emlékszik vissza Chen a fordulatra. Nem sokkal ezután felkerült az első tartalom a YouTube-ra: a Me At The Zoo (Én az állatkertben) egy 19 másodperces videó Karimról, amint a San Diego-i állatkertben az elefántok előtt állva magyaráz. Ez az egy videó új műfajt hozott létre a tartalomkészítésben, a vlogolást. A szó a blog és a videó összevonásából jött létre, és egy közvetlen hangú műfajt jelent, amellyel aztán később sokan próbálkoztak a platformon.
Egyszerű használni
A YouTube sikere annak is köszönhető, hogy végtelenül felhasználóbarát: akik videót szeretnének feltölteni, azoknak is, és a tartalmak fogyasztói számára is.
Ez arra ösztökélte a vlogolókat, hogy egyre jobb minőségű videókat készítsenek, és ezzel gyakorlatilag egy új „szakma” jött létre: a YouTuber. Ma már influenszerek ezrei használják a platformot, hogy rövid és hosszú videókat töltsenek fel akár a legújabb sminktrendekről, vegán étrendről, és még sorolhatnánk.
Átalakította a tartalomfogyasztási szokásainkat
A platform elsöprő sikere okán 2006-ban a Google 1,65 milliárd dollárért megvásárolta a YouTube-ot. A sorozatos fejlesztéseknek köszönhetően a felhasználók már élőben is közvetíthettek bizonyos eseményeket, és ez átalakította a médiát is. Minden, amit addig csak a tévében láthattunk, elérhetővé vált a számítógépeken és a telefonokon is, ezzel pedig elképesztően felgyorsult az információáramlás és a tartalmak fogyasztása is. Természetesen ma már a rövid videók közzétételére és az élő közvetítésre más platformok – például a TikTok vagy a Facebook – is képesek.

Bár a videós híradások kinyitották a világot, és pozitív hatással voltak a szólásszabadságra és a demokrácia megerősítésére egyes térségekben, az éremnek mindig van másik oldala: az álhírek és a dezinformáció is sokkal könnyebben terjed, különösen a mesterséges intelligencia előretörésével. A YouTube mint platform számára pont az a legnagyobb kihívás jelenleg, hogy hogyan szűrje ki ezeket a tartalmakat.
Ha arra is kíváncsi vagy, hogyan találják meg az emberek a YouTube-ot a neten – nem úgy, ahogy gondolnád –, akkor olvasd el ezt a cikkünket.

Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés