„Olyan hancúrozást vittek véghez, akár két ökölnyi macskakölyök” – Nadrágszerepek a magyar színpadon

Strelisky Fedák Medgyaszay 1904
Olvasási idő kb. 8 perc

A századfordulón a pikantéria legmagasabb fokának számított a nadrágszerep, amikor közismert és körülrajongott primadonnák szűk, testhez simuló ruhában léptek a színpadra.

1904. november 18-án a Király Színház premierre készülődött. A rendező-színházigazgató Beöthy László hónapokkal korábban leporolta a Tavaszmező utcai gimnázium matematikatanárának, Kacsóh Pongrácnak a kottáit, felkérte a nagy sikerű kuplészerzőt, Heltai Jenőt a szövegkönyv megírására, és megkereste Fedák Sárit, hogy vállalja el Iluska és a francia királykisasszony szerepét a János vitéz című daljátékban. Fedák, a rajongott primadonna azonban inkább Kukorica Jancsi szerepére vágyott. Beöthy nem tiltakozott, és jól tette: bár az első felvonásnál még nem telt meg a nézőtér, az előadás végére a közönség az érzelmek széles skáláját élte át, a visszafojthatatlan nevetéstől a hangos sírásig.

Fedák Sári huszárnadrágban

Fedák Sári az első felvonásban parasztlegénynek öltözve lépett a színpadra: „Kalapja mellett mezei virág és árvalányhaj, kezében karikás ostor, övén dohányzacskó, keze ügyében furulyája”. A második és harmadik felvonásban azonban felvette a testhez simuló huszárnadrágot, ami hihetetlenül izgatónak számított a férfi színházlátogatók számára a földet söprő, hosszú szoknyák korszakában. (Nem véletlenül számított óriási merészségnek, amikor egy másik előadásban Blaha Lujza, a „nemzet csalogánya” – aki maga is több nadrágszerepet játszott – kidugta a lábát az óriási szoknya takarásából, és pajzán dalra fakadt: „Így csinálunk, úgy csinálunk, Isten tudja, hogy csinálunk, van már ennek ezer módja minálunk!”)

Fedák Sári a János vitéz első felvonásában bő nadrágban lépett színpadra
Fedák Sári a János vitéz első felvonásában bő nadrágban lépett színpadra

„Danolás közben egymás ölébe hajtogatva fejüket”

A darabot a későbbiekben is óriási sikerrel játszották: a bemutató után megszakítás nélkül 165 előadás következett, és összesen 689-szer került színpadra, mindannyiszor telt házzal. A jogokat később vidéki színházak is megvásárolták, és a leányiskolákban is kitört a János vitéz-láz: a főszereplő lányok Fedák Sári mintájára férfiruhába öltöztek, sőt, még bajuszt is rajzoltak maguknak. Dénes Zsófia (aki később Fedák Sári, azaz Zsazsa jó barátnője lett) így lelkendezett:

„Szoborszép fiatal teste tökéletesen fiús volt, izmos és keménykötésű…”

Az Egyetértés című lap pedig így írt a bemutatóról: „Fedák Sári szeretetre méltó pajkosságának nem volt vége-hossza. Legmulatságosabb dolga azonban az volt, mikor Medgyaszay Vilma mellé leheveredett a szűrére, és danolás közben egymás ölébe hajtogatva fejüket, olyan sikkes és bohókás hempergő hancúrozást vittek véghez, akár két ökölnyi macskakölyök."

Fedák Sári és Medgyaszay Vilma szerelmi kettőse
Fedák Sári és Medgyaszay Vilma szerelmi kettőseArcanum adatbázis / Rakéta Regényújság

A nadrágszerepek királyai (vagy királynői)

A nadrágszerep mindazonáltal nem minősült ekkor újdonságnak sem Magyarország, sem a világ többi részén. A kifejezést a magyar nyelv a németből vette át, a Hosenrolle mintájára, de angolszász területen is így emlegették (breeches role). A 17. századtól kezdve (és azután is) elsősorban a zenés színházban és az operában terjedt el: fiatal férfiak szerepét osztották mezzoszoprán vagy alt hangú énekesnőkre, különösen azután, hogy a kasztrált férfiénekesek száma megfogyatkozott. A leghíresebb nadrágszerepek között szerepel Cherubino a Figaro házasságából, Octavian A rózsalovagból vagy Orfeusz az Orfeusz és Eurüdiké című Glück-operából, de kedvelt prózai nadrágszerep volt Rómeó; valamint Puck a Szentivánéji álomból. A magyar színpadon kétségkívül Fedák Sári volt a nadrágszerepek királya (vagy királynője): megszemélyesítette Bob herceget, Gábor diákot és A csibészkirályt is. Rajta kívül sokszor vállalt nadrágszerepet Pálmay Ilka és Küry Klára is.

„Alig nadrágban jelenik meg a színpadon”

A színházigazgatók és a rendezők tudták, hogy a nadrágszerepet játszó primadonna vonzza az érdeklődőket a színpadra, ezért – üzleti okokból – igyekeztek ezeket az előadásokat a színpadon tartani. „Az ilyen darabokban nembeli megtévesztésnek már kimondottan erotikus célzata van.

Ha nem egyéb, hát mindenesetre »pikáns« látvány, amikor a színésznő, akit egyébkor csak saját nemének öltözetében láthat a közönség, egyszerre kurta nadrágban, sőt gyakran alig nadrágban jelenik meg a színpadon, szabadon láttatva formáit, melyeket a diszkrét szoknya eltakarna”

ecsetelte a Színházi Élet újságírója a nadrágszerep színpadi vonzerejének titkait.

A testhez simuló „huszártrikó” kedvéért tódultak a férfi nézők a színházakba
A testhez simuló „huszártrikó” kedvéért tódultak a férfi nézők a színházakbaArcanum adatbázis / Színházi Élet, 1919

A színésznők a legkevésbé a klasszikus hosszú nadrágot igénylő jelmezt kedvelték, ennél szívesebben bújtak rokokó férfiöltözetbe, amikor a „rövid nadrág selyemharisnyában és félcipőben folytatódhatik és a fehér parókával még fokozottabb mértékben ellensúlyozható a nembeli differencia”. A férfi színigazgatók, rendezők és színházlátogatók leginkább a „trikószerepet” kedvelték, amikor testhez simuló anyagból készült a jelmez, sokszor például egyenruha, mint a János vitézben is, afféle eye candy-ként szolgálva a színházlátogató férfiak számára. „Egy-egy nadrágszerep a pikantéria legmagasabb fokának tetszett és Orlovszky herceg szerepe a »Denevér«-ben szinte szívdobogást okozott a primadonnáknak, ha elgondolták, hogy rövidke selyemnadrágocskában kell a világot jelentő deszkákra lépniök” – írta az Új Időkbár valószínűbb, hogy inkább a férfinézők kaphattak ettől intenzívebb szívdobogást.

Fedák Sári leghíresebb nadrágszerepében
Fedák Sári leghíresebb nadrágszerepébenWikimedia Commons

Nadrágban érvényesülni

De nemcsak a testhez tapadó nadrág izgatta a publikum fantáziáját. A másik izgalmi faktor – amint azt Szécsi Noémi, a korszak kiváló ismerője írja A budapesti úrinő magánélete című könyvében – az volt, hogy „ezekben a darabokban két nő alakított egy szerelmespárt. (…) Az előadás »reklámanyagaként« forgalmazott képeslapok is kétértelműek: a két nő szerelmi kettőse »biztonságos«, mégis valami nyugtalanító erotikát sugároz.” A színésznők valószínűleg az érvényesülés egyik eszközeként tekintettek a nadrágszerepekre, bár többször hangsúlyozták, hogy nem szeretik ezeket. Pálmay Ilka, aki maga is számtalan nadrágszerepet vállalt, így vélekedett Mátyás király általa eljátszott szerepéről: „Nem szívesen játszom, mert nadrágszerep. Nekem pedig az a véleményem, hogy a nő legyen a színpadon is nő.”

Az utcai nadrágviselet sokáig feltűnést keltett

A nadrágszerepek az első világháború után kezdtek kikopni a színházi repertoárból, azzal párhuzamosan, hogy a nadrág lassacskán utcán is megtűrt viseletnek kezdett számítani. Ez hosszú folyamat volt: még a harmincas években is feltűnést keltett Magyarországon, ha egy nő nadrágban ment végig az utcán, miközben ez Berlinben vagy Bécsben akkor már senkinek sem szúrt szemet. 1933-ban a Délibáb című lapnak arról beszéltek a színésznők, hogy ők bizony szívesebben hordanak szoknyát, mert a nadrág nem nőies, az pedig nem tetszik a férfiszemnek. Ez a fajta internalizált szexizmus nagyon is jellemző volt még sokáig; Jeritza Mária, a bécsi Opera énekesnője például így vélekedett: „Ha mi asszonyok mindenben egyformák akarunk lenni a férfiakkal, végül le kell mondanunk minden privilégiumról. Akkor pedig hogy hódítjuk majd meg a férfiakat? Mert a mi legerősebb fegyverünk egyedül a nőiesség!”

Ha szívesen olvasnál még a századelő színházi világáról, ezt a cikket ajánljuk.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek