Ezeket edd, hogy szép legyen a bőröd – dietetikus mondja el, mire figyelj

Az igényes megjelenéshez nélkülözhetetlen a szép és ápolt bőr. Rengeteget teszünk a bőrünk állapotának javítása vagy fenntartása érdekében. Szerencsére számtalan csodakrém, pakolás, szérum és bőrszépítő eszköz áll a rendelkezésünkre, annak érdekében, hogy mindig a legjobb formánkat tudjuk hozni. Azonban a szép bőr kialakítása nem csak a külsőségeken múlik. Megmutatjuk, milyen trükköket alkalmazz az étrendedben, hogy a bőröd a lehető legtökéletesebb állapotába kerüljön, és ezt az állapotot hosszú távon fenn is tudd tartani.

Ezek a tápanyagok segítenek a szép bőr (és haj, és köröm) kialakításában:

A-vitamin, karotinoidok: Az A-vitamin elsősorban a bőr és a szem egészségéért felel. A karotinoidok – melyek az A-vitamin elővitaminjai – igen jelentős antioxidánsnak számítanak, a növényekben – főleg a sárga színű zöldségekben, gyümölcsökben – fordulnak elő. Ezek a tápanyagok a bőrünk szempontjából – többek között – azért hasznosak, mert segítenek hidratálni a mélyebb rétegeket is, ezáltal fenntartják a bőr nedvességtartalmát, csökkentik a ráncokat.

Cink: A cink antibakteriális hatással bír, amelynek alapvető szerepe van a gyulladt, pattanásos bőr kezelésében. Emellett hámosító hatással is rendelkezik, amely nagy segítség a bőr sérüléseinek gyors kijavításában, az ekcéma elleni kezelésben is.

E-vitamin: Az E-vitamin egy rendkívül jó minőségű antioxidáns, amely segít megóvni bőrünket a nap által okozott károsodásoktól. Az E-vitaminnak továbbá gyulladáscsökkentő és immunerősítő hatása is van.

Niacin: A niacin védi a bőrt az UV sugárzás okozta károsodásról. Mivel erős antioxidáns, így gátolja a szabadgyök-képzést a bőrben és serkenti bizonyos enzimek termelődését, melyeknek az öregedési folyamat során fokozatosan csökken a koncentrációjuk. Gyulladáscsökkentő hatásának köszönhetően gátolja a pattanásokat okozó baktériumok elszaporodását, valamint hidratálja a bőrt.

Biotin: A haj, a bőr és a köröm egyik fő alkotóeleme a keratin nevű fehérje. A biotin a keratintermelést serkenti, ezzel elősegítve a haj és a köröm növekedését, sőt, az „új” hajszálak és körmök erősebbek lesznek. Ráadásul a biotin a hajhullásra is kedvezően hat, csökkenti annak mértékét.

C-vitamin: A C-vitamin, amellett, hogy az immunrendszerünket karbantartja, segít megvédeni bőrünket a napsugárzástól, és csökkenti a szabad gyökök okozta roncsolódást, károsodást.

Kollagén: A kollagén a bőr legnagyobb részét képező, rostszerű anyag, mely kitölti/feltölti a ráncokat, emellett fiatallá és rugalmassá teszi a bőrt. Az idő előrehaladtával a szervezetünkben csökken a kollagén mennyisége, ezért ennek a folyamatnak a lassítása érdekében érdemes a kollagénbevitelünkre is odafigyelni.

Étrendi tippek a szép bőr érdekében:

  • Kerüld a bő zsírban sült nassolnivalókat (a bő olajban sült zöldségeket is!).
  • Csökkentsd a cukorfogyasztásod.
  • Fogyassz kevesebb tejet, tejterméket, helyettesítsd növényi változatokkal (de ne a magvakból, szójából készülttel!).
  • Ritkábban egyél olajos magvakat (időzítsd péntek estére, hogy ha mégis kijön egy-két pattanás, hétvégén elmúljon).
  • Fogyassz hetente többször tengeri halakat: tonhalat, lazacot, tőkehalat (a „jó” zsírok érdekében).
  • A salátádat olívaolajjal ízesítsd (nyersen használd, mert így tartalmazza a legtöbb jótékony anyagot).
  • Naponta fogyassz legalább 1 teáskanál apró magvat (chia-, lenmag), szórd meg velük a reggeli zabkásádat, gyümölcsturmixodat. 
  • Próbáld meg mérsékelni a fűszeres, nagyon ízes ételek fogyasztását.
  • Figyelj a napi folyadékbeviteledre.
  • Hetente többször keverj az ételedbe 1 teáskanál sörélesztőpelyhet (niacin).
  • Egyél sok nyers zöldséget, rágcsálj sárgarépát (karotinoidok, C-vitamin).
  • Fogyassz sok nyers gyümölcsöt, tele vannak C-vitaminnal, antioxidánsokkal és nedvességgel.
  • Hetente készíts csontlevest, vagy – ha növényi étrendet folytatsz –, keverj az ételeidbe spirulinát/algát (kollagén).
  • Válassz teljes kiőrlésű gabonákból készült élelmiszereket (biotin).
Oszd meg másokkal is!
Mustra