Ezek az ételek károsítják legjobban az agyadat

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Egy új kutatás szerint nem minden ultrafeldolgozott étel árt egyformán az agynak: a húsok és a cukros italok különösen veszélyesek.

Az ultrafeldolgozott élelmiszerek az étrendünk egyre nagyobb részét teszik ki, miközben a kutatások szerint komoly egészségügyi kockázatot jelentenek. Fogyasztásuk összefüggésbe hozható az elhízással, a cukorbetegséggel, a szív- és érrendszeri megbetegedésekkel, a depresszióval, valamint általában a halálozás nagyobb kockázatával. 

Ultrafeldolgozott ételek, amelyek leginkább károsítják az agyat

Nem meglepő, hogy az ultrafeldolgozott élelmiszerek az agy egészségét is károsan befolyásolják. Egy friss tanulmány most azt is kimutatta, hogy konkrétan melyek a legártalmasabbak. 

Egyes ultrafeldolgozott ételek az agyadat is károsítják
Fotó: Anastasiia Krivenok / Getty Images Hungary

A Michigani Egyetem tudósai 4750, 55 évnél idősebb amerikai egészségét követték hét éven át. A résztvevőket kétévente kognitív teszteknek vetették alá, hogy felmérjék az agyi hanyatlásukat. Feladatok segítségével vizsgálták a rövid és a hosszú memóriát, de olyan teszt is volt, hogy visszafelé kellett számolniuk az alanyoknak, vagy egymás után végeztek kivonásokat. A kutatás időtartama alatt 1363 embernél alakult ki valamilyen fokú kognitív hanyatlás vagy memóriazavar. 

Ultrafeldolgozott húsok és cukros üdítők

A résztvevők étrendjét elemezve kiderült, hogy az ultrafeldolgozott élelmiszerek közül leginkább a húsok és az italok a legkárosabbak az agy egészségére. Azoknál, akik egy vagy több extra adagot fogyasztottak ezekből az ételekből, nagyobb volt a kognitív károsodás esélye, beleértve az Alzheimer-kórt és a demencia más formáit. 

Idézőjel ikon

Kimutatták, hogy már naponta egy extra adag ultrafeldolgozott állati termék 17 százalékkal növeli a szellemi hanyatlás kialakulásának kockázatát.

A cukros italok – mint az üdítők, jeges tea, cukros gyümölcsitalok – kisebb mértékben károsították az agyat, de ezek is 6 százalékkal emelték a rizikót. 

Érdekesség, hogy általában az ultrafeldolgozott élelmiszerek fogyasztása nem mutatott szignifikáns összefüggést a kognitív károsodással. Ugyanezt állapították meg a kenhető krémekről, édességekről, sós rágcsálnivalókról, gabona- és tejtermékalapú élelmiszerekről és a készételekről is. 

A kutatás szerint a problémát leginkább a húsok és a cukros italok okozzák, ami azért fontos megállapítás, mert eddig a legtöbb tanulmány csak általánosságban vizsgálta az ultrafeldolgozott ételek hatásait. Ez alapján viszonylag egyszerű – bár nem feltétlenül könnyű – megoldás van agyunk egészségének megóvására: kerülni kell az ultrafeldolgozott húsokat és a cukros italokat. 

Főzz otthon, hogy megóvd az agyadat

Az ultrafeldolgozott élelmiszerek fogyasztása drámain megnőtt az utóbbi években. Az Egyesült Államokban 2020-ban a háztartások által vásárolt élelmiszerek 65 százaléka, az italok 38 százaléka tartozott ebbe a kategóriába. Ráadásul mind a fiatalabb generációk, mind az idősebbek a napi kalóriabevitelük több mint felét ultrafeldolgozott ételekből fedezik. 

Amerikában a napi kalóriabevitel felét ultrafeldolgozott ételek adják
Fotó: Мðñððð Руððµð½Ðºð¾ / Getty Images Hungary

A káros hatásokat legjobban úgy lehet elkerülni, ha minél több friss, illetve otthon készített ételt fogyasztunk. A kutatók szerint akár megelőző egészségügyi programként is működhetne a főzés és az ételkészítés oktatása. Sokan azért esznek egészségtelenül, mert nem tudják, hogyan készíthetnének egyszerű, tápláló fogásokat otthon. 

„Az egy dolog, hogy valaki követ egy étrendet – mondta Ben Katz, a tanulmány egyik szerzője, a Virginia Tech tudósa. – Az is nagyon fontos, hogy megtanítsuk az embereknek a diétában szereplő ételek elkészítéséhez szükséges ismereteket.”

Ha kevesebb ultrafeldolgozott élelmiszert szeretnél fogyasztani, ezeket száműzd először az étrendedből. 

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Suhajda Zoltán
Suhajda Zoltán
Újságíró, szerkesztő
Suhajda Zoltán magyar nyelv és irodalom, valamint tanár szakon szerzett diplomát a Szegedi Tudományegyetemen. Több mint húszéves szakmai tapasztalattal rendelkezik, pályafutása során dolgozott közéleti-politikai nyomtatott és online lapoknál, internetes magazinnál és női site-nál. A komoly témáktól a bulvárig, a hírtől a nagy riportig változatos témákról és műfajokban írt cikkeket, és az újságírás mellett felelős szerkesztőként is tevékenykedett. A Dívány csapatának 2025 februárja óta tagja újságíróként.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.