Fejlődési zavarokat okozhatnak a gyerekeknél ezek a termékek, a te polcodon is ott vannak

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A legújabb kutatások szerint számos, az otthonunkban is megtalálható édesítőszerhez köthető a gyermekek korai nemi érése. Egy új kutatás most bizonyítja: a zéró üdítők vagy az édesített joghurtok sem tűnnek ártalmatlannak.

A mesterséges és természetes édesítőszerek használata egyre elterjedtebb, legfőképp gyerekek körében. Ugyanakkor egy új tanulmány rámutat: nem csupán a nagy mennyiségű hozzáadott cukor, de az aszpartám, a szukralóz és az édesgyökér-kivonat (glycyrrhizin) is hatással lehet a hormonrendszerre, ami megelőzhető és komoly következményeket okozhat.

A genetika is szerepet játszik

A tajvani Taipei Medical University kutatói 1407 tinédzsert vizsgáltak, akik közül 481-nél diagnosztizáltak korai pubertást, ami lányoknál 8 év alatt, fiúknál 9 éves kor előtt jelentkezett. A tanulmány kimutatta, hogy a magasabb édesítőszer- és hozzáadott cukorbevitel jelentősen megnövelte a kockázatot: különösen a szukralóz emelte a lányoknál, míg a fiúknál is ez az anyag volt a legerősebb rizikófaktor. 

A gyerekek fejlődési zavaráért az édesítő is okolható; a szakemberek szerint fontos a mértékletesség
Fotó: Halfpoint Images / Getty Images Hungary

A kutatás mindemellett hangsúlyozta a genetikai hajlam szerepét is: a DNS-elemzés alapján azoknak a gyermekeknek volt magasabb a kockázata, akiknél a korai nemi érést elősegítő gének is jelen voltak. A tanulmány emellett kitért arra, hogy az édesítőszer befolyásolhatja a gyomor-bélflóra összetételét, illetve hormonokra ható idegpályákat aktiválhat az agyban, ezzel gyorsítva az érési folyamatot.  Korai nemi érés esetén gyakoriak az emocionális zavarok, magasabb a hormonális problémák esélye, sőt, az egészségügyi háttérben akár az alacsony felnőttkori testmagasság is szerepelhet. A szakemberek szerint mindez hosszú távú hatással lehet a kamaszok mentális és fizikai fejlődésére. 

A kutatók nem javasolják, hogy teljesen száműzzük az édesítőszereket a gyerekek étrendjéből, de felhívják a figyelmet a mértékletességre és a genetikai rizikófaktorok figyelembevételére. A tudatos vásárlás és a natúr, alacsony cukortartalmú alternatívák választása segíthet visszafogni ezt a nem várt mellékhatást, ezzel pedig komolyabb egészségügyi krízisek is megelőzhetők lehetnek.

Ha kíváncsi vagy rá, hogyan hat a testedre valójában a só, a zsír és a cukor, figyelmedbe ajánljuk ezt a cikkünket is.

Pásztor Liliána
Pásztor Liliána
Újságíró, szerkesztő
Pásztor Liliána a Pázmány Péter Katolikus Egyetem kommunikáció és média szakos hallgatója. 2024-ben csatlakozott a Dívány szerkesztőségéhez.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Gyermekvállalás 35 év felett: ennyi sikertelen próbálkozás után javasolt a kivizsgálás

A gyermekvállalás tervezésekor sok pár szembesül azzal, hogy a fogantatás nem történik meg az első néhány hónapban, ami komoly aggodalmakhoz vezethet. Szakértők szerint ez bizonyos ideig teljesen normális, ám a kivizsgálás ideális időpontját döntően a nő életkora határozza meg. Miközben 35 éves kor alatt egy év sikertelenség után érdemes lépni, 35 év felett a petesejtek minőségének romlása miatt már hat hónap után javasolt orvoshoz fordulni. Milyen rejtett betegségek írják felül az időkorlátokat, és miért elengedhetetlen, hogy a férfiak is részt vegyenek a folyamatban?

Szülőség

Felháborító szabályt hozott a fapados légi társaság – vizsgálat indult ellene

A Ryanair azon gyakorlatát vizsgálja a brit versenyhatóság, hogy ha a gyerekek mellé szeretnének ülni a szülők a repülőn, azért helyjegy árat kell fizetni. A légitársaság szerint azonban a szülők egyszerű felnőttként fizetik a különdíjat, miközben díjmenetesen legfeljebb négy gyermek számára foglalhatnak helyet maguk mellett.

Testem

Így rombolja egészségedet a hanyag fogmosás: szívbetegséget is okozhat

Vagyonokat költünk vitaminokra, szuperegészséges ételekre és méregtelenítő kúrákra a hosszú élet reményében, miközben az egyik legnagyobb egészségügyi kockázatot figyelmen kívül hagyjuk . Egyre több tudományos kutatás bizonyítja, hogy a hanyag szájhigiénia és a fogágybetegségek szívbetegséget, cukorbetegséget, sőt Alzheimer-kórt és rákot is okozhatnak.

Offline

Csak a tollát próbálgatta Rubens, mestermű született a firkából

Ritka lap került elő Rubens egyik jegyzetfüzetéből: az egyik oldalán a mester pár zseniális vonással három alakot vázolt föl, a másikon pedig levelet írt patrónusa nevében, hogy érdeklődjön: hogy áll egy festmény készítése. A lap jóval többet árul el a flamand művészről, mint elsőre gondolnánk.

Offline

Kifosztották a magyar vasutat, ez maradt belőle

A magyar vasúti közlekedésnek is megvolt a maga Trianonja, az országhatárok módosítását követően a vasútvonalak kétharmada, a szerelvények háromnegyede elveszett. Pedig a századfordulón még Európa élvonalába tartozott a közlekedés ezen formája.

Világom

Ekkora az ebolajárvány veszélye a foci vb-n: megszólalt a WHO

A labdarúgó-világbajnokság közeledtével sokakat foglalkoztat, hogy jelenthet-e veszélyt a Kongói Demokratikus Köztársaságban zajló ebolajárvány a tornára érkező szurkolók számára. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint azonban nincs ok a pánikra, hiszen sem a rendező országokban, vagyis az Egyesült Államokban, Kanadában és Mexikóban, sem Európában nem regisztráltak jelenleg ebolás megbetegedéseket.

Offline

Híres duók villámkvíze: tudod, hogy ki volt Sherlock bajtársa?

A filmtörténet legemlékezetesebb pillanatai mögött szinte mindig egy elválaszthatatlan páros áll. De vajon fejből tudod, hogy a legnagyobb hősöknek, detektíveknek és bajkeverőknek ki volt a hűséges fegyverhordozója, jobbkeze vagy éppen egyenrangú partnere a bajban?