Ettől fáj elöl, a sípcsont mellett a lábszárad, így tehetsz ellene

Szokott sajogni elöl a lábszárad? Nem csoda, hiszen sípcsontunk izomzata oroszlánrészt vállal a járás, futás létrehozásában, így könnyen túlterhelhető, főleg, ha alsó végtagunk nem működik tökéletesen. Elmondjuk, mi ez, és hogyan szabadulj meg a panaszoktól.

Ha szokatlanul sokat túrázunk, futunk, lépcsőzünk, esetleg új cipőben kényszertartásban tartjuk a lábfejünket, előfordulhat, hogy a lábszárunk elülső oldalán fájdalmakat, esetleg görcsöket észlelünk. Azért is lehet ez furcsa, hiszen kitapintva a lábszárunk elülső csontját, a sípcsontot (tibia) még ujjbegyeinkkel érzékelhetjük is, nem fedi teljes egészében izomzat. Ennek a területnek a legnagyobb izma az elülső sípcsonti izom (m. tibialis anterior), mely, mint a neve is elárulja, a lábszár elülső részén helyezkedik el. Az itt található izmok összehúzódása révén feszítjük vissza (pipáljuk) a lábfejet, vagyis húzzuk felfelé a boka irányába.

Az izom a sípcsont külső, felső részén, illetve a két lábszárcsontot összekötő membránon ered, és a nagylábujj alatti első lábtőcsontig, valamint az első lábközépcsontig húzódik. A lábfej visszafeszítésén túl a lábfej befelé fordítását is végzi, ennek révén szerepe van a lábfej boltozatának tartásában is. A két lábon járás egyik fontos eleme, ahogy az ellépés fázisában visszafelé feszítjük a lábfejet, majd tompítjuk a talaj elérésekor a becsapódást.

Az egészséges állapotú elülső sípcsonti izom tehát hozzájárul lábfejünk, bokánk stabilitásához, a megfelelő járás- és futástechnikához, ennek révén pedig a becsapódással keletkező rezgések egyenletes elvezetéséhez mozgatórendszerünkben, megőrizve ízületeink és gerincünk épségét.

Így terheled túl a sípcsonti izmot

Az izom túlterhelése többféleképpen is történhet. Az elülső sípcsonti stresszszindróma (anterior tibial stress syndrome – ATSS) általában a kezdő, újrakezdő futóknál, gyaloglóknál fordul elő. Ilyenkor általában feszülést érzünk a sípcsont elülső részén, esetleg tapintásra érzékenységet is, és a kezdetben tompa, kellemetlen érzés akár éles fájdalommá is fokozódhat. Természetesen ilyenkor a mozgásminta további gyakorlása fokozza a panaszokat, míg a pihentetés csökkenti. 

Az eleinte tompa kellemetlenség éles fájdalommá is válhat
Az eleinte tompa kellemetlenség éles fájdalommá is válhatFotó: Jan-Otto / Getty Images Hungary

A belső sípcsonti stresszszindróma (medial tibial stress syndrome – MTSS) inkább a már gyakorlott futók krónikus betegsége, de emellett érinthet olyan sportolókat is, akik ugrásokkal, szökellésekkel tarkított mozdulatsorokat végeznek. Ennek a kondíciónak a kialakulásában a lábszár hátsó izmai is részt vesznek, de az elülső izom is hatással van rá. 

A túlterhelés okai mindkét esetben hasonlók lehetnek:

  • Rossz edzésmódszer, túl hirtelen intenzitás- vagy távolságnövelés;
  • Rossz járás-, futástechnika;
  • Az izomegyensúly problémái, diszbalanszok – például túl merev vádli, gyenge alsó végtagi izmok –, melyekből kifolyólag a sípcsonti izomzat veszi át más izmok helyett a terhelést;
  • Strukturális problémák, mint például lúdtalp, bokaízület beszűkült mozgástere.

Mivel a becsapódás ereje kulcstényező, további okokat kereshetünk még a felszín jellegzetességeiben is: 

  • Túl hirtelen váltás városi futásról terepfutásra;
  • Egyenetlen vagy kemény terep;
  • Nem a futófelületre alkalmas cipő hordása: a talp túl merev vagy túl puha;
  • Túl sok hegyi futás, folyamatos emelkedő, vagy épp folyamatos lejtőn a lépés fékezése.

Ha a fájdalom fellép, feltétlenül szánjunk időt és energiát az okok kutatására és megszüntetésére! Amennyiben ez nem történik meg, és a túlzott terhelés továbbra is fennáll, intenzitásából kifolyólag a passzív mozgatórendszer is bevonódik. 

Az elülső sípcsonti izom ínja bizonyos mozgásokkal könnyen túlterhelhető, esetleg be is gyulladhat. Ilyen folyamatos feszülésben tartás történik például a hegyen futásnál, de előfordulhat akkor is, ha túl szűk cipőt hordunk, amely a bokát és az inat folyamatosan szorítja. Ilyenkor a gyógyuláshoz az ín tehermentesítése javasolt (pihentetés, vádli nyújtása, bokarögzítő hordása). 

Ha a rossz terhelés folytatódik, a csonthártya is gyulladásba kerülhet, valamint – főleg az MTSS esetében – fáradásos mikrotörések is kialakulhatnak.

Hogyan előzhetjük meg a panaszokat?

  • Építsünk fel észszerű léptékű edzéstervet, és tartsuk is be.
  • Figyeljünk a megfelelő lábbeli kiválasztására.
  • Ragaszkodjunk a megfelelő bemelegítéshez és levezetéshez, nyújtáshoz.
  • Mozgásformánk intenzitásának függvényében tervezzük meg a szükséges keresztedzéseket.
  • Az alsó végtagban megjelenő izomfájdalom, ízületi mozgástérváltozás, terhelhetőségváltozás esetén ne a tünetet kezeljük, hanem forduljunk szakemberhez a panaszokkal, hogy időben elejét vegyük a diszbalanszok kialakulásának!

Végül, de nem utolsósorban ne feledjük, hogy mozgatórendszerünkben az egyensúly felborulása előbb-utóbb más területen is panaszokat okoz, semmi nem marad lokális, elszigetelt probléma. Az alsó végtag terhelhetősége jelentős hatással lesz a stabilizációs képességeinkre is, anélkül pedig mozgásunk funkcionalitása nem lehet teljes. A prevenció, illetve a kis mértékű panaszok hatékony megszüntetése sokkal célravezetőbb, mint a már kialakult mozgásszervi problémák küzdelmes terápiás kezelése.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.