Ezért fontos mellizomra edzeni a nőknek is

A férfiak szívesen, sőt gyakran túl sokat edzenek mellizomra, a nők viszont ódzkodnak tőle, félve a domborulatok eltűnésétől. Miért fontos a mell edzése, és hogyan csináljuk jól? Elmondjuk.

Nők körében gyakori tévhit, hogy mellizomra ne eddzünk, hiszen csökken miatta a mell mérete, eltűnik róla a zsír, oda a kerekded forma. Amellett, hogy ez könnyen megcáfolható – mindjárt meg is tesszük –, érdemes végiggondolni azt is, hogy miért van szükségünk jól funkcionáló mellizmokra. 

A nagy és kis mellizmok (m. pectoralis major és minor) törzsünk izomzatának fontos részei. Mindkettő páros izom: a nagy mellizom helyezkedik el felszínesen, a szegycsontról és a kulcscsontról ered és a felkarcsonthoz húzódik. Alatta található a kis mellizom, amely három bordánkról ered, és a lapocka egyik nyúlványán (hollócsőrnyúlvány) tapad, mely a vállunk elülső oldalához nyúlik át. 

A nagy mellizmok mellkasunk, mellünk formáját adják. Elsődleges funkciójuk a kar mozgatása: alulról a kart emelik, illetve a magastartásban tartott kart lehúzzák; valamint beforgatják, illetve magunk előtt közelítik a karokat.

A nagy mellizmokkal karöltve a kis mellizmok rögzítik a kulcscsontot, befolyásolják a légzőizmok működését, valamint jelentős szerepet játszanak a váll és lapocka stabilitásában is. A mellizmok általában a széles hátizommal (m. latissimus dorsi) és a bicepsszel (kétfejű felkarizom, m. biceps brachii) dolgoznak együtt. 

Egészséges testtartás

Valamennyi izmunk akkor tud jól funkcionálni, ha egyszerre erős és ruganyos. Amennyiben a tónus túl feszes és az izom eredeti hossza megrövidült, nem csupán erejét veszíti el, de sérülékenyebbé is válik. Ráadásul a mellizmok olyan központi szerepet játszanak törzsünk struktúrájában, hogy nagyon hamar hatással vannak a környező területekre is. 

A női mell formájára nincs hatással a mellizom edzése
A női mell formájára nincs hatással a mellizom edzéseFotó: ljubaphoto / Getty Images Hungary

A merev mellizom előrehúzza a vállakat, ellehetetlenítve a lapocka helyes működését, ezzel aláásva az egészséges felső háti szakasz tartását, növelve a feszültséget az ízületekben. Ilyenkor a hát izmai megnyúlnak, kontraktilitásuk csökken, elveszítik erejüket. Ez nem csupán hátfájdalmakhoz, de a komoly tartásproblémák mellett gerincproblémákhoz is vezethet. 

A mellizom rövidülésének fő okai lehetnek:

  • Hosszasan előreesett vállal, hanyag pózban történő ülés, például irodai ülőmunka vagy autóvezetés.
  • Folyamatos emelés, súly magunk előtt tartása: ezt teszik például naphosszat az újszülöttet vagy csecsemőt tartó anyukák.
  • A mellizmok rendszeres túlerőltetése a hátizmok erősítése nélkül: ilyen lehet az egyoldalú, túlzásba vitt mellizomedzés férfiaknál.

Ha a mellizom túlságosan feszes tónusú, egy idő után már nehezünkre esik kihúzni magunkat korrigált, egészséges testtartásba. A váll természetellenes előrehúzott helyzete miatt a nyak és a váll izmai is elmerevednek, fájdalmassá válnak. A kis mellizom ráadásul – helyzetéből adódóan – a törzsből a karok felé futó vérereket és idegeket is elnyomhatja, és a karban zsibbadást, gyengeséget, kisugárzó fájdalomérzetet okoz. 

Az izomegyensúly felborulása megelőzhető, illetve a panaszok megszüntethetők a megfelelő mellizomedzéssel, melynek során, ha szükséges, helyreállítjuk a tónust, illetve az erős és flexibilis izomzat el tudja látni funkcióját. Javul a tartásunk és ízületeink mobilitása egyaránt. 

Légzés

Légzésünk minőségére is hatással van, ha összehúzott mellkassal éljük a napjainkat. A belégzés során a kis mellizmok megnyúlnak, és ezáltal tud tágulni a bordakosár. Ha kellőképpen emelkednek a bordák, mély levegővételre vagyunk képesek. Amennyiben az izom megnyúlása nem elégséges, merev tónusa miatt akadályoztatva van, a rekeszizmunk sem tudja megfelelően ellátni feladatát, és képtelenek leszünk mélyen, alaposan belélegezni: márpedig az elégtelen oxigénellátás számos szervrendszerünk működését fogja veszélyeztetni. A kis mellizom lazítása vagy nyújtása gyors megoldás lehet az elégtelen légzés okozta problémákra. 

Izomsérülések megelőzése

Bár léteznek olyan izmaink, melyek gyengesége vagy épp túlzott használata nem tűnik fel egyhamar a mindennapokban, a mellizmaink bizony nem tartoznak ezek közé. Emelünk, cipekedünk, és ha ezekhez a mozdulatokhoz izomzatunk ereje nem elégséges, akkor jócskán alulteljesítünk, és hamar fáradunk; rosszabb esetben kompenzálunk más izmokkal (hát, váll), melyeket a túlzott terheléssel túlerőltetünk, így lesérülhetnek. Az emelés egyébként is jelentősen megterheli a gerincünket, ha nem megfelelő technikával végezzük, a mozgássor helyes kivitelezéséhez pedig a mellizmainkra is szükségünk van. Funkcionális mozgásainkban tehát kifejezetten nagy hangsúlyt kap az erős, edzett mellizomzat.

A mell formája

A női mell túlnyomórészt zsírszövetből és kötőszövetből áll, izomszövetet nem tartalmaz. Az izmok az emlők alatt helyezkednek el. Alapvetően tehát a mell saját formáján, morfológiai jellegzetességein nem változtat az edzés, azonban az edzett, tónusos izomzat mintegy természetes push-up melltartóként működik, vagyis esztétikusabb megjelenést biztosít. 

Aki tehát attól fél, hogy nem nőies az edzett izomzat látványa, megnyugodhat, hiszen az emlők az izmok felett helyezkednek el, azaz maga az izom úgysem látszódik. Aki viszont azért tart a mellizmok edzésétől, mert nem szeretne zsírt veszíteni a mellméret kárára, szintén feleslegesen aggódik: nem létezik lokális zsírégetés. Mint ahogy a hasunkról sem fogyunk a hasizomgyakorlatoktól, a mellünkről sem fogunk a mellizom-erősítéstől. Ha energia-háztartásunk deficites – azaz fogyunk –, és a szervezetünkben csökken a testzsír mennyisége, mindenhonnan fogyni fogunk: de ennek mértéke és eloszlása egyáltalán nem függ össze az edzéseink közben végzett izommunkával. 

Mint láthatjuk tehát, élettanilag nagy szükségünk van az erős, ruganyos mellizomzatra; mint ahogy azt is biztosítanunk kell, hogy az izmok nyújtása révén mellkasunkat kellő mértékben nyitni tudjuk. Amennyiben ezeket a tüneteket tapasztaljuk, érdemes szakembert felkeresni segítségért:

  • Nem tudjuk kihúzni magunkat, nyitott mellkassal tartani a törzset.
  • Krónikus hátfájással küzdünk, főleg a lapockák és a trapézizom középső szakasza környékén.
  • Erőtlenséget vagy zsibbadást érzünk a karunkban.
  • Gyakori a mell-, nyak- vagy vállövi izmok húzódása, sérülése.

Amennyiben a mellizmaink érintettek a diszbalanszokban, a megfelelő gyakorlatok segítségével hamar megszüntethetők a panaszok, és ha folytatjuk bátran a mellizmok edzését, még egy kis esztétikai változást is észlelhetünk magunkon.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.