Hivatalos toplista: Mutatjuk az év 12 legmenőbb fitnesztrendjét!

Trendek jönnek és mennek a fitneszben is, és mindig találni valami újat, ami vagy többet tud az eddigieknél, vagy más miatt lesz sokak kedvence. Most megmutatjuk, hogy az idén melyek azok a trendek, amelyek a legtöbb embert megmozgatják.

Az ACSM’s Health & Fitness Journal (FIT) szerkesztői 2006 óta elektronikus felmérés segítségével követik nyomon, hogy évről évre hogyan változik a különböző fitneszirányzatok népszerűsége szerte a világban. Mielőtt azonban megmutatnánk az idei év legmenőbb, mozgással kapcsolatos trendjeit, érdemes tisztázni a divat és a hóbort kifejezés közötti jelentésbeli különbséget:

A trend hosszú távú változás vagy fejlődés, míg a hóbort pusztán fellángolás, vagyis csak átmeneti divatnak minősül. A trendek megbízhatósága, hogy megjósolják a jövőt, tehát előrejelzik azt, amit egy közösségen belül vagy globálisan be akarnak vezetni vagy meg akarnak valósítani.

Most pedig jöjjön a 2019-es év fitnesztrendjeit elemző listáról az első 12 helyezett.

#12 Edzés a fogyás érdekében

Ez mindig benne volt az első húszban, és sok fogyni vágyó vagy életmódváltó laikus talán még most is abban a hitben él, hogy a fogyáshoz elég az, ha elkezd rendszeresen sportolni. Annál, akinél korábban a testmozgás kimerült némi sétálásban, eleinte valóban lehet eredménye a megerőltetőbb fizikai tevékenységnek, ám az egészségmegőrzés, a hatékonyság és a tartós fogyás érdekében a helyes táplálkozás és a megfelelő típusú és mértékű mozgás egyensúlyától lehet csak jó eredményekre számítani.

A helyes táplálkozás és a megfelelő típusú és mértékű mozgás egyensúlya vezet eredményre
A helyes táplálkozás és a megfelelő típusú és mértékű mozgás egyensúlya vezet eredményreFotó: Shutterstock

A 2019-es jelentés ennél is továbbmegy: az étrend, a táplálékkiegészítők, a különböző életmódbeli beavatkozások (például a rossz szokások elhagyása), a főzőkurzusok és a testedzés kombinációja a jelenlegi legjobb recept. Ez a holisztikus szemlélet mindenképpen üdvözlendő iránynak tűnik – szemben azzal a felfogással, hogy a sportolás célja kizárólag a kalóriaégetés legyen.

#11 Egészség- és wellnesstanácsadás

Célkitűzések, iránymutatás, a gondolkodásmód formálása, viselkedésváltást előidéző stratégiák bevetése a kliens értékeire, szükségleteire, vízióira, valamint rövid és hosszú távú céljaira alapozva. Ígéretes megoldásnak bizonyul ez a fajta coaching, tekintve hogy a magatartástudományt is beépíti az egészségfejlesztő programokba.

#10 A mozgás gyógyszer

Az Exercise Is Medicine (EIM) nevű globális kezdeményezés lényege, hogy az elsődleges egészségügyi ellátást nyújtó orvosok és más egészségügyi szolgáltatók a fizikai aktivitásra a kezelés kulcsfontosságú részeként tekintenek, mozgásra ösztönzik, illetve a megfelelő rekreációs vagy sportszakemberhez irányítják a pácienseket. Sőt, az EIM egyes helyi közösségeiben a fitneszszakemberek is az orvosgárdához tartoznak. 2017-ben a hetedik, tavaly a 12. helyen állt ez a trend. 

#9 Funkcionális fitneszedzés

A funkcionális edzés, amely 2007 óta a top10-ben ugrál, nemcsak egyfajta mozgásformát jelent, hanem olyan megközelítést, ami a futástól a súlyemelésig egy sor sportot hatékonyabbá tehet. Akkor edzünk funkcionálisan, ha nem egy-egy izomcsoport elszeparált fejlesztésére törekszünk, hanem az egész testünket, és közvetetten az egészségünket, életünket szeretnénk jobbá tenni úgy, hogy edzésünket tudatosan, lépésről lépésre megtervezzük.

Lépésről lépésre tervezzük meg az edzésünket
Lépésről lépésre tervezzük meg az edzésünketFotó: MStudioImages / Getty Images Hungary

Az ilyen edzések egyik fő jellemzője, hogy olyan gyakorlatokat tartalmaznak, amelyekben a testrészek a természetes mozgásukhoz hasonlóan vesznek részt. Ez azért nagyon fontos, mert így az erő fejlesztése mellett a stabilitásunkat és az egyensúlyunkat is tudjuk javítani, vagyis olyan módon erősödünk, hogy attól a mindennapi életünk mozgásformáit is könnyebben tudjuk kivitelezni. Míg egyes edzéstípusok akár ronthatják is a mozgásminőséget és egyenlőtlenül fejlesztenek bizonyos testrészeket, a funkcionális edzésnél ennek éppen az ellenkezője történik. Az ilyen tréning során sokszor kombináltan jelennek meg egyes mozdulatok, éppúgy, ahogy a valódi életben is komplexek a mozdulataink. A funkcionalitás tehát nem az eszközben vagy az ismétlésszámban, hanem a kivitelezésben rejlik.

#8 Személyi edzés

A funkcionális tréninghez hasonlóan a személyi edzés is egyre nagyobb népszerűségnek örvend, ami nem is csoda, hiszen már nemcsak a fitneszklubokban elérhető ez a szolgáltatás, hanem online, az otthonunkban vagy akár a munkahelyünkön is.

#7 Jóga

A jó öreg jóga sem fog egyhamar kikopni a divatból, ráadásul ma már annyiféle irányzata létezik – köztük persze akadnak jócskán hóbortok is –, hogy ember legyen a talpán, aki képes közöttük eligazodni. Ha pedig valakinek nincs kedve vagy ideje személyesen egy jógitól tanulni, az rengeteg oktatóvideót és könyvet elérhet az interneten is.

#6 Képzett fitneszszakemberek alkalmazása

Hogy ez a trend meredeken emelkedik, valószínűleg a fitnesz és a wellness területén elérhető képzési programok egyre szélesedő skálájának köszönhető. A minősítéssel rendelkező fitneszszakemberek alkalmazása mint a trendkutatás egyik tárgya ebben a formában csak idén került fel a listára; korábban „képzett, okleveles és tapasztalt fitneszszakember” néven futott, ami a kutatás szempontjából túl tágnak bizonyult.

#5 Saját testsúlyos edzés

A kényelem, a megfizethetőség, a hatékonyság és az egyedi erő csak néhány oka annak, hogy a saját testsúlyos gyakorlatokból (guggolás, fekvőtámasz, húzódzkodás stb.) álló edzések az utóbbi évek legkedveltebb mozgásformái közé tartoznak. A szakértők, a tornászok és a street workout gyakorlói szerint ez a módszer azért is olyan hatékony, mert mindenféle irányban és síkban átmozgat, ráadásul a külső súlyok hiánya lehetővé teszi, hogy testünk tökéletesen alkalmazkodjon a különböző mozdulatsorokhoz, biztosítva ezzel a fokozatos egyéni fejlődést.

#4 Fitneszprogramok idősebbeknek

Ez a trend a baby boomer generáció és a náluk idősebbek mozgásszükségletein alapul. Általában véve ennek a nemzedéknek vannak anyagi megtakarításai, és ezt a fitneszklubok ki is használják. 2007-ben ez a trend a második legnépszerűbb volt a listán, majd a 11. helyre csúszott, idén viszont visszakerült az élbolyba.

#3 HIIT, avagy magas intenzitású intervallumedzés 

A rövid, pörgős (aktív) és pihenő (passzív) etapokat ötvöző magas intenzitású intervallumedzést akár futás közben, akár a nappaliban is lezavarhatod fél óra alatt. Legyen szó kardiózásról vagy izomépítésről, nem lehet többé kifogás az időhiány, hiszen egy 20-30 perces, többször ismételt kemény gyakorlatsor is úgy meg tud izzasztani, mint egy mérsékelt intenzitású egy-másfél órás edzés.

Egy 20-30 perces, többször ismételt kemény gyakorlatsor is megfelelő edzés lehet
Egy 20-30 perces, többször ismételt kemény gyakorlatsor is megfelelő edzés lehetFotó: lagunaguiance / Getty Images Hungary

Több tucat tudományos kutatás bizonyítja, hogy a HIIT nemcsak a szervezet aerob és anaerob kapacitását fejleszti és az inzulinérzékenységet segíti, de minden más edzéstípusnál sokkal hatékonyabb zsírégető módszer. Ennek oka, hogy a mozgás alatt megemelkedett tejsavszint fokozza annak a növekedési hormonnak a kibocsátását, amely az öregedési folyamatok lassítása mellett az edzést követő kalóriaégetésért is felel. Bár a szakemberek nem győzik hangoztatni a sérülésveszély kockázatát, ennek az edzéstípusnak a népszerűsége világszinten töretlen.

#2 Csoportos edzések

Gombamód szaporodnak a néhány fős vagy nagyobb csoportos fitnesztréningek is, legyen az kardioalapú edzés, közös szobabiciklizés, táncolás vagy stepóra. 2017-ben a 6. helyen, tavaly és idén pedig a 2. helyen végzett ez az egyszerű és nagyszerű versenyző. Te a magányos vagy a csoportos edzések híve vagy? 

#1 Hordozható technológia

A 2016-os év köszöntötte először – és mindjárt az első helyen – fitnesztrendként a hordozható technológiát, és talán nem meglepő, hogy az első helyen ismét az intelligens karórák, a pulzusmérő eszközök és az okoskarkötők újabb verziói állnak. Tudtad, hogy a megtett lépések vagy az elégetett kalóriák számon tartása, sőt az alvás elemzése is boldogabbá tehet? A Chicagói Egyetem kutatásából legalábbis kiderült, hogy mindezek az adatok arra motiválják a kütyühasználókat, hogy legközelebb még jobban teljesítsenek. Ha még nincs okosórád, de szeretnél egy egészségtudatosságra épülő rendszert bevezetni a mindennapjaidba, akár a telefonodra letöltött alkalmazás is figyelmeztethet időnként arra, hogy igyál meg egy pohár vizet vagy szakítsd meg a többórás ücsörgést néhány perc sétával. Már ha magadtól nem jutna eszedbe így cselekedni.

Mustra