Hova rakódik le a testünkön a zsír, és miért pont oda?

Alkati kérdés, hogy kinek hol rakódik le a felesleges zsír. Van, akinek a fölösleg nagy része a fenekén és a combjain raktározódik, van, aki inkább a hasára hízik, és így tovább. Egy dolog azonban sajnos szinte mindenkire igaz: aki sokat stresszel, könnyebben hízik.

Általánosan elmondható, hogy a férfiak jellemzően inkább a hasukra híznak, a nők pedig inkább a fenekükön és a combjukon raktározzák a fölösleget. A hölgyekre jellemző a „körte” alak, a férfiak alakja inkább az almához hasonlít. Bosszantó tény, hogy míg valaki annyit eszik, amennyit csak akar, addig másnak már attól úszógumija lesz, ha csak ránéz egy péksüteményre. 

Egyértelmű, hogy vannak a zsírosodásban különbségek – a nemek között  és a két területen (has és fenék/comb) található zsírszövetek között is, így megnéztük, hogy ezt mi befolyásolja és hogyan tehetünk ellene!

Ahhoz, hogy a hasi, vagy fenék és combtájon megjelenő zsírosodást megelőzzük vagy megszabaduljunk tőle, nem árt tudni az okát is. Ádám Norbert személyi edző, aki egyébként okleveles vegyészmérnök, MSc diplomáját pedig orvosi/molekuláris biotechnológiából szerezte elmagyarázta nekünk miért és hova rakódik le a felesleges zsír, és mit tehetünk ellene! 

Miért pont oda rakódik le a zsír?
Miért pont oda rakódik le a zsír?Fotó: Shutterstock

Nézzük meg a tudományos hátteret 

A vizsgálatok kimutatták, hogy a két területen található zsírszövet között mennyiségi és minőségi különbségek is vannak - magyarázza Ádám Norbert  - A már mindenki által oly gyakran emlegetett hormonnak nagy szerepe van ebben. A kortizol a periférián (kezek, lábak) fokozza a zsírok lebontását és a szabad zsírsavak felszabadítását. Van azonban egy enzim, ami a periférián nincs jelen, de a zsigeri zsírszövetben található zsírsejtekben megjelenik, amelynek köszönhetően a kortizol ezekben a sejtekben zsírraktározáshoz vezet. Ennek eredményeként, amikor valakinek magas a kortizol szintje, akkor a lábai és karjai vékonyak és zsírtalanok lehetnek ugyan, miközben központi, hasi elhízásban szenved.

De mit is jelent ez pontosan? 

Leginkább alkati, genetikai adottságok felelősek azért, hogy ki hová hízik, de nem kizárólagosan - mondja az edző - ha bebizonyosodott, hogy nem betegség, vagy rendellenesség okokozza az elhízást, vagy a zsírpárnák megjelenését bizonyos területeken, akkor az esetek túlnyomó többségében a nem megfelelő életmód a kiváltó tényező. Pontosabban a sport hiánya, az egészségtelen, rendszertelen, mértéktelen, zsíros táplálkozás és bizony jó nagyot nyom a latba a stressz.

Az a fránya stresszhormon! 

Tehát a kortizolszintünk nagyban befolyásolja és a genetikán túl a legmeghatározóbb tényező a a hízási hajlamunkban. 

Vagyis, ha sokat stresszelünk, könnyebben hízunk! 

- mondja a szakértő. Ennek nem csak az az oka, hogy stressz, vagy rossz kedv hatására előszeretettel nyitogatjuk a hűtőajtót, vagy nézünk be a szekrénybe kétségbe esetten édesség után kutatva, hanem az az oka, hogy ha stresszelünk, izgulunk, aggódunk, akkor a szervezetünkben úgynevezett cortocotrophin hormon termelődik, mely a mellékvesét kortizoltermelésre ösztönzi és a már említett enzim miatt főleg a hasi területen ez bizony zsírraktározáshoz vezet. Nem mellesleg a tartós stressz lassítja az anyagcserét is, így magát a diétát is megnehezíti. 

Nincs csodaszer, csak életmódváltás

A megoldás - bármennyire banálisnak és egyszerűnek tűnik is, mégsem alkalmazzuk általában - lazítás és mozgás. Vagyis csökkenteni kell a kalóriabevitelt, szabályos rendszerességgel enni, és emellett minél többet mozogni és kevesebbet stresszelni. Sajnos a fogyásra ma sincs ennél jobb recept, viszont van egy jó hírünk: mind tanulható folyamat, így például a stressz kezelése is!  

Mustra