Hét szuper téli saláta, amit még a gyerek is megeszik

Bejo is back!

Isten hozta kedvenc kismamánkat, aki nyolchetes babával már vissza is tért közénk és segít vitamindúsan átvészelni a téli hónapokat. Kezdjük néhány egészséges mégis ehető gyereksalátával.

7 szuper saláta télire

Beköszöntött hozzánk a nagy téli salátaszezon. Azon iparkodom, hogy minden nap kerüljön egy kis vitaminbomba az asztalra, még akkor is, ha csak a flódnit kívánjuk. A színes tányérok vidámságot lopnak a szürke télbe, addig is, amíg le nem esik az első hó. Meg ugye az „immunerősítés” (vagy mi) is szempont a téli hónapokban, amit mi igyekszünk természetes úton, sok friss levegőn való futkosással és táplálkozással megoldani. A saláták zömét az ovisom is megeszi, aki olyan, mint Grabowski a Macskafogóból: „Thoreau-t olvas és nyers koszton él.” Önszántából.

A zöldségmosás képes őt akár napi tíz percre is lekötni, aztán előkészítés közben el-elcsen egy falatot, amit főzve soha semmi szín alatt meg nem enne. Mielőtt végleg összekeverem a hozzávalókat, egy-egy adagot a legkisebb és a legválogatósabb családtagok igényeihez alakíthatok (apának gyermekkori trauma miatt no ecet, nekem szoptatás miatt no csípős, gyereknek mixelés és hagyma nyersen noooooway). Ha ügyes voltam, és mindenki kívánságát sikerült észben tartanom, akkor elég gyorsan elkészülök.

A következő kombinációkat frissen elkészítve, a maguk egyszerűségében, némi finom olajjal, olykor ecettel, valamint sok-sok fűszernövénnyel és pirítóssal szeretjük. Mellékelek hozzájuk néhány bababarát tippet. Alapvetően nyers zöldséget és gyümölcsöt finomra reszelve 8 hónapos kortól kaphat egy csecsemő. Ha esetleg azon törnéd a fejed, hogy miért csak 8 hónapos kortól: azért, mert az életkorajánlások ezt a modellt követik. Főzve a legtöbb zöldségben és gyümölcsben található allergén fehérje átalakul, és elveszíti allergizáló hatását, továbbá egy csecsemő gyomrának, aki ideális esetben 6 hónapon keresztül csak a mamáját (illetve a neki való tápszert) ette, lényegesen könnyebben emészthető táplálék. Persze, ha ő maga ragaszkodik a nyers almához, akkor - tudomány ide vagy oda - nincs mit tenni...

tk3s 1204529

Alma-sárgarépa

Egyszerű, de nagyszerű  kombináció. Ezek mindig vannak a hűtőben, kamrában. Olykor reszelve, falatokra vágva salátaként, de gyakran előfordul, hogy kicentrifugázva háztáji kubuként végzik. Fejenként egy teáskanál olaj is jár hozzájuk (még a lébe is!), hogy a zsírban oldódó vitaminokhoz is hozzájussunk, pl. a béta-karotinhoz (az A-vitamin „elővitaminja”) a répából. Olaj helyett az összezúzott lenmaggal vagy egyéb olajos maggal (napraforgómag, tökmag) is finom.

Olajos magvak nélkül abszolút bababarát modell.

Alma-sajt-dió

Mikor ehhez a salátához vágom az almát és a sajtot, és felaprítom a diót (amit előzőleg meg is lehet szárazon pirítani), mindig eszembe jut a Waczak Szállónak az az epizódja, amikor a csesztetős amerikai vendég Waldorf salátát rendel . Celery, apples, walnuts, grapes! Topped with mayonnaise. De én Basillal vagyok, és csak azért sem csinálok Waldorf salátát. Olajat nem szoktam rá tenni, mert a sajtban és a dióban már van elég zsiradék.

Sajt és dió egyéves kor fölött, utóbbi óvodás korig csak őrölve.

Extra tipp: sokszor csinálok ezekből az alapanyagokból melegszendvicset. Finom.

Cékla-narancs-fahéj

Céklát eszünk nyersen reszelve, olajjal, kevés sóval és borssal alufólia alatt héjában megsütve, illetve egészben megfőzve. Naranccsal, almával vagy körtével isteni finom. Fejenként egy teáskanál olajjal, némi narancslével meglocsolva, esetleg reszelt narancshéjjal és fahéjjal ízesítve szeretjük.

A citrusfélék gyakori allergének, és magas savtartalmuk miatt olykor kisebesítik az arra érzékeny pelenkások popsiját. Nekik szerencsésebb almával vagy körtével kínálni. A fahéj is gyakori allergén.

Nitráthalmozók

A nitráthalmozó zöldségek között dobogós helyet foglal el még a rukkola, a fejessaláta és a spenót, a káposzta és a retek. Ezeket mindig magas C-vitamin tartalmú zöldséggel vagy gyümölccsel kombinálva érdemes fogyasztani, akkor, amikor éppen szezonjuk van (tehát nem üvegházban nőttek szép nagyra) és olyan helyről, ahol nem műtrágyáznak.

Céklát magas nitráttartalma miatt én egyéves kor alatt nem adnék a gyerekemnek, csak akkor, ha ellenőrzött üveges bébiételként létezne.

Édeskömény-körte-mazsola

No comment. Ők is kaptak olajat a nyakukba, és nagyon boldog voltam, hogy az édesköménygumón volt némi zsenge levélke, azzal nyomban megszórtam a salátát.

A legkisebbek félrenyelhetik a mazsolát, erre ügyeljünk.

Sütőtök-kecskesajt-rozmaring

A sütőtököt kevés vízben megpároltam, leszűrtem, rá apróra vágott rozmaring, morzsolt kecskesajt és  olaj került. Nem sóztam, mert a kecskesajt általában nagyon sós. Langyosan, pirítóssal finom.

Bébik is tolhatják, persze 1 éves kor alatt sajt nélkül.

Extra tipp: könnyen levessé  alakítható, de sokszor végzi pizzatáskában töltelékként is.

Csicsóka-zöldborsó-koriander

A csicsóka szerintem egy dög növény. Elvileg nyersen is fogyasztható, viszont nagyon nehéz alaposan megmosni, és én személy szerint kizárólag egészben főzve tudom a héjától megszabadítani. Viszont van az ízében valami, ami a polyvitaplexre emlékeztet, amit anno a 80-as években, óvodásként nagyon szerettem. Idén eddig egyszer főztem, és saláta lett belőle.

Miközben rotyogott a csicsóka egy fazék vízben, megfuttattam egy kis póréhagymát és szétzúzott koriandermagot olajon, erre dobtam zsenge mirelit zöldborsót. Csak addig pároltam fedő alatt, amíg a zöldborsó még roppanós maradt. Közben a csicsóka is elkészült, megszabadítottam a  héjától, összekevertem a borsóval, végül megszórtam jó sok friss petrezselyemmel, kevés sóval, borssal. Ropogós héjú baguette-tel ettük, persze eltartott kisujjal, ha valaki erre kíváncsi. Legközelebb kipróbálom korianderlevéllel is.

Ez így ebben a formában teljesen bababarát, amennyiben a borsot és a sót kihagyjuk. Ha a borsót szétnyomkodjuk, egy junior simán elbír vele.

Bulgur-karfiol-gránátalma

Egyik örök kedvenc könyvemből származik az alapötlet: Sam és Sam Clark: Casa Moro .

Végtelenszer át tudom lapozni, mert árad belőle a szeretet. Szimpatikus emberek, csodálatos, ötletes, és ahhoz képest egyszerűen elkészíthető kaják. Magyarul is megjelent, valamikor 2010-ben. Szóval, a téli tabulé „recept” nálam így néz ki: húslevesben (a mélyhűtőből) megpárolom az apró rózsákra szedett karfiolt (ők nyersen teszik a salátába), a megmaradt lével és némi forró vízzel felöntöm a bulgurt, hogy megpuhuljon. A karfiolhoz és a bulgurhoz keverek édesköményt, diót, gránátalmamagot, megszórom jó sok petrezselyemmel. Öntetnek gránátalma levét összekeverem olajjal és fahéjjal, kevés borssal, és ezzel nyakon öntöm a salátát.

A bulgur, az édeskömény, a petrezselyem és a karfiol abszolút juniorbarát, a gránátalma viszont félrenyelhető és annak az alapelvnek sem felel meg, hogy gyereknek inkább hazait.  Az öntetet helyettesíthetjük egyszerű almalével, húsleves helyett használhatunk vizet.

Mustra