Művészetterápiával oldják a kicsik kórházi traumáit

Olvasási idő kb. 2 perc
A gyermekek a hosszas kórházi tartózkodás alatt kiszakadnak megszokott környezetükből, elszigetelődnek, elmagányosodnak, de még a rövidebb időt bent töltő gyermekek is önmagukat értéktelennek vagy csökkent értékűnek tartják betegségük miatt. „Egy speciális élményterápiás csoporttal ez a szorongás és bűntudat feldolgozhatóvá válik, a hospitalizációs traumák feldolgozása, a gyógyulási folyamatok emocionális rendezése lehetővé válik a művészet- és élményterápia eszközrendszerével.” – mondta Riha Zsófia gyermekpszichológus.


A Mosoly Alapítvány kórházi művészetterápiás programja 2007. júniusában indult el a Budai Gyermekkórházban, és hetente két alkalommal, kedden és csütörtökön délután nyújt lehetőséget a gyerekeknek arra, hogy a terapeuták segítségével feldolgozzák az őket ért negatív élményeket, traumákat, valamint a benntartózkodást tartalmasan töltsék el. A program célja, hogy a gyerekek könnyebben viseljék a betegségükkel járó lelki és fizikai nehézségeket.

A gyerekek fájdalmaikról, traumáikról nem képesek beszélni, csak szimbólum szinten képesek feldolgozni az őket ért traumatikus élményeket. A szimbólumszint ugyanis biztonságos védelmet jelent számukra, amelyben a játék, a művészetek segítségével tudnak önmagukon dolgozni. Ezért a foglalkozásokon különböző formákban több művészeti ág is megjelenik: képzőművészet, zene, mozgás, dráma (bábozás, játék, helyzetgyakorlatok).

A foglalkozások három szakemberrel, alkalmanként különböző művészeket bevonva, három különböző terápiás módszerrel működnek. A három szakember párosával, két-két módszert összekapcsolva tart hetente két foglalkozást. Így az egyes művészetterápiás módszerek (dráma/játékterápia, képzőművészet, mozgásterápia, zene) egymást kiegészítve intenzívebb terápiás hatást eredményezhetnek, és több élményt nyújtanak a gyerekeknek.

A legtöbb gyermek általában egy hetet tölt el a kórházban, de a tapasztalatok alapján már egy-két terápiás foglalkozáson is érdemes részt venniük, hiszen a változás nem akkor történik, hanem később alakul át a gyermekben az a tartalom, amelyet az adott foglalkozáson a terapeuták megindítanak benne.
Oszd meg másokkal is!
Érdekességek