Végre kiderült, hol a legjobb ülni a moziban. Mutatjuk, hova foglalj jegyet!

Vannak, akik a hátsó sorokra esküsznek, míg mások középre szeretnek ülni. Vajon melyik félnek lehet igaza, és egyáltalán létezik-e az ideális hely, ahonnan egy film nagyobb audiovizuális élvezetet nyújt?

Arra, hogy hova érdemes ülni a moziban, szinte mindenkinek megvan a maga nyerőnek hitt stratégiája. A kérdés már csak az, hogy ez mennyiben felel meg annak, amit a filmes szakemberek javasolnak. Kíváncsi vagy, hogy te megfelelő helyen szoktál-e ülni, vagy létezne-e jobb választás is? Az élet nagy kérdéseit boncolgató sorozatunk legújabb részéből megtudhatod a választ.

Az arany középút

A Popular Science szerint egy hagyományos moziban, ahol a közlekedő folyosók oldalt helyezkednek el (nem középen, ami inkább a multiplexek termeire jellemző), a legideálisabb ülőhely a lehető legközelebb esik a terem kellős közepéhez.

„Mindig is úgy gondoltam, hogy a legjobb hely, ahová egy moziban ülni lehet, az nyilvánvalóan a terem közepén, a vászon középső részével szemben van. Ilyen módon a tekinteted középre összpontosul, így a szemednek nem kell erőlködnie, hogy érzékelje a kép legszélső, jobb vagy bal oldalán lévő dolgokat is” – mutatott rá Joe Muto, a Nitehawk Cinemas vezető vetítője.

Célszerű ügyelni arra is, hogy a függőleges látószöged ne legyen túlzottan széles, mert akkor felfelé vagy lefelé kell nézned, hogy a teljes vásznat lásd. A legtöbb ember számára ezért is annyira kellemetlen érzés az első sorban ülni.

Ha teheted, próbálj középre ülni
Ha teheted, próbálj középre ülniFotó: Tim Macpherson / Getty Images Hungary

A középső pozíció a térhangzás szempontjából is remek választás: a füleid így egyszerre érzékelhetik a teremben lévő összes, egymással összedolgozó hangfal effektusait – teszi hozzá Muto. Ha mégis közelebb ülnél valamelyik oldalhoz, akkor sem történik tragédia. Ez ugyanis már nem jelent akkora hátrányt, mint régebben, legalábbis a hangzás szempontjából.

Az olyan audiocégek, mint a THX eleve úgy állítják be a hangszórók teljesítményét és pozícióját, hogy minél kiegyensúlyozottabb hangzást nyújtsanak minden mozilátogató számára. Persze ettől függetlenül érdemes az érzékeidre is hallgatnod, mert az olyan tényezők, mint a terem falairól visszaverődő hangok bizonyos esetekben zavaróvá vagy nehezen érthetővé tehetik a párbeszédeket.

Az ülőhelyek elhelyezkedésén túl vannak más tényezők is, amik rajtad kívül állnak, de alapvetően meghatározhatják a tapasztalataidat. Muto szerint előfordul, hogy a mozik elhanyagolják a vetítő lámpáit, minek következtében a kép fényereje az idő múlásával jelentősen tompulhat. Ez pedig nagymértékben befolyásolhatja a nézői élményt, különösen egy nagy teremben, ahol látványos hollywoodi filmeket vetítenek.

Az IMAX egy kicsit más

Brian Bonnick, az IMAX műszaki vezetője szerint ennél a technológiánál lényeges különbség, hogy a legtöbb mozi keretes megoldásával szemben itt a vászon faltól falig, a padlótól a mennyezetig ér, az ülőhelyek elrendezése pedig a stadionokéra emlékeztet, és sokkal közelebb esnek a vászonhoz, így nem fogsz akkora különbséget érezni a különböző ülőhelyek között.

Hasonló precizitás jellemzi a térhangzás kialakítását is: minden egyes moziteremben lézeres technológiával állítják be a hangfalakat, hogy a nézők bármely helyre ülve ugyanazt a hangélményt kapják. Bonnick elárulta, hogy az IMAX-mozikban ő maga a vászonhoz képest 2/3-os távolságban, középen szokott ülni, bár hozzátette, hogy ezt leginkább csak megszokásból, mint praktikus okokból teszi.

Mustra