Nagyon veszélyes lehet a forró kávé – egy súlyos betegség esélyét növeli

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Eddig úgy tudtuk: a rák és a cukorbetegség kockázatát is csökkenti a kávé, és a javasolt mennyiség a vérnyomást sem emeli meg. Ehhez képest most egy rémhír érkezett, ami szerencsére nem kéri, hogy hagyd abba a fogyasztását, de a hőfokát mindenképpen érdemes ellenőrizned a fogyasztása előtt.

A kávé legfontosabb összetevőjének, a koffeinnek számos pozitív tulajdonsága közismert: hat az álmosság és fáradtság ellen, mellette ráerősít munkabíró képességünkre is. Ha ez még nem lenne elég, egy kicsit javítja a memóriát és a logikai gondolkodást is.

Ma már azt is tudjuk, hogy az újabb kutatások azt mondják: a koffeinről nem sikerült maradéktalanul bebizonyítani, hogy emeli a vérnyomást. Bár évtizedekig így gondolták, a legújabb klinikai vizsgálatok elemzése azt mutatja, hogy szokásos mennyiségben, tehát naponta legfeljebb 300 milligrammot (nagyjából kétcsészényit) fogyasztva a koffein nem okoz számottevő vérnyomás-emelkedést. Azért ha magas a vérnyomásod, ne kockáztass a brit tudósok kedvéért, és ha már odafigyelsz, arra is ügyelj, hogy a kávéd le legyen olyan forró, mint a pokol tüze háromszor, mert az viszont mostantól egészen biztosan egészségtelen. 

A forró kávé fogyasztása növelheti a nyelőcsőrák kockázatát

A Clinical Nutrition folyóiratban megjelent tanulmány több mint 580 ezer ember genetikai adatait vizsgálta az Egyesült Királyságban és Finnországban.

A Cambridge-i Egyetem kutatói nem a bejelentett kávéfogyasztási szint alapján hasonlították össze a résztvevőket, hanem azt vették alapul, hogy voltak-e olyan genetikai variánsaik, amelyek hajlamosítottak fokozott vagy csökkent kávé- vagy teafogyasztásra. A tanulmány végül kimutatta, hogy azoknál az embereknél, akiknek genetikai pontszáma 50 százalékkal nőtt a kávéfogyasztásban, 2,8-szor nagyobb volt a nyelőcsőrák kockázata, mint a kávét nem fogyasztóknál. 

Érdemes kicsit várni, hogy kihűljön, a forró kávé súlyos bajt okozhat
Fotó: Miguel Angel Partido Garcia / Getty Images Hungary

A friss kutatás szerint azoknál az embereknél, akik rendszeresen isznak forró kávét vagy teát, nagyobb a torokrák kialakulásának kockázata, de nem önmagában a kávé, hanem a forró folyadék fogyasztása károsíthatja a nyelőcső nyálkahártyáját. 

A kutatók figyelembe vették azokat a változókat, amelyek torzíthatták a korábbi kutatások eredményeit, például azt, hogy a kávéfogyasztók általában több alkoholt fogyasztanak, mint a nem kávét fogyasztók, ami megmagyarázhatná a rák megnövekedett kockázatát. A kávé- és teafogyasztással kapcsolatos gének azonban nem állnak összefüggésben az alkoholfogyasztással. 

A kávéfogyasztás nem önmagában növeli a rák kialakulásának kockázatát

A tanulmány kimutatta, hogy azoknál az embereknél, akiknek genetikai pontszáma 50 százalékkal nőtt a kávéfogyasztásban (vagyis esélyesebb volt, hogy nagy kávérajongók), 2,8-szor nagyobb volt a nyelőcsőrák kockázata, mint a kávét nem fogyasztóknál. Eközben azoknál a résztvevőknél, akik azt mondták, hogy „forrón” szeretik a kávéjukat, 5,5-szeresére nőtt a kockázat, a csak „meleg” kávét fogyasztóknál pedig 2,7-szeresére emelkedett.

Fotó: Photo by Rafa Elias / Getty Images Hungary

Fontos, hogy a tanulmány eredményei azt mutatják, hogy a kávé és a tea fogyasztása önmagában nem növeli a rák egyéb típusainak kockázatát. A kutatók szerint a torokrák megnövekedett kockázatának lehetséges magyarázata a forró folyadék által a szervezet emésztőrendszerének fizikai károsodása, nem pedig a kávé vagy a koffein közvetlenül rákkeltő hatása. 

Idézőjel ikon

„Vizsgálatunk általában jó hírekkel szolgál a kávéfogyasztók számára, mivel nincs bizonyíték arra, hogy a kávéfogyasztás ok-okozati összefüggést mutatna a főbb ráktípusokkal”

– nyilatkozta később Stephen Burgess, a tanulmány szerzője.

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

Szabó Eszter
Szabó Eszter
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sokan nem tudják, hogy visszafordítható ez a látást érintő népbetegség: a műtét lehet a megoldás

Világszerte a szürkehályog felelős a legtöbb látásvesztéssel járó megbetegedésért, amely az idősödő társadalomban egyre több embert érint. Sokan mégis halogatják a vizsgálatot, pedig a fehérjék összecsomósodása miatt kialakuló lencsehomályosodást semmilyen gyógyszer vagy szemüveg nem tudja megállítani. A modern szemészet segítségével azonban ez az állapot teljesen visszafordítható: az ultrahangos és lézeres mikroműtéti technikák nemcsak biztonságosan és gyorsan adják vissza a tiszta látást, de a beültetett csúcstechnológiás műlencsékkel a korábbi fénytörési hibák is korrigálhatók.

Testem

Hiába szeded, ártasz vele: így fordul a D2-vitamin tested ellen

A D-vitamin fontosságát ismerjük, de kevesebbet tudunk annak formáiról. A táplálékkiegészítőkben többnyire D2 formával találkozhatunk, amelyről friss kutatások azt találták, hogy gátolja a D3 forma hasznosulását, ezzel rontva a D-vitaminból képzett kalcitriol nevű, hormonhatású vegyület előállítását.

Világom

Egy lélek sem lakik a menekülő keresztények szigetén: ma már csak egy magányos templom őrzi Nozaki titkát

Több mint 250 éven át titokban őrizték hitüket azok a japán keresztények, akik a hatóságok elől az ország legtávolabbi szigeteire menekültek. Nozaki az egyike volt azoknak az elszigetelt menedékhelyeknek, ahol a kereszténység követői a vallási tilalom ellenére is fenn tudták tartani közösségeiket. Noha a Nagaszaki prefektúrához tartozó apró sziget ma már lakatlan, különös múltja miatt mégis sokan kíváncsiak rá.

Világom

Betiltották a középkorban a gombot: nők nem viselhették

A pazarlás visszaszorítása érdekében egészen szélsőségesnek tűnő rendelkezések korlátozták a középkori olasz városok lakóinak kinézetét. Többek között gombot sem hordhatott mindenki, de a hajviseletet és az otthoni öltözködést is szabályok közé szorították.