A tudomány szerint 13,7 évvel tovább élhetsz, ha ezt a két alapanyagot kihagyod a mindennapjaidból

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A jó hír az, hogy a kutatások alapján tényleg csak ezt a két alapanyagot kell mellőznöd, és több mint 10 évet nyerhetsz, a rossz, hogy ezekből valószínűleg naponta többször is fogyasztasz.

Ha olyan tudományos bizonyítékok állnak rendelkezésre egy-egy olyan témában, amelyek segítenek az életünket boldogabban, egészségesebben vagy évekkel tovább élni, minket biztosan érdekel a tanulmány. Ezúttal arra kaptunk keserédes választ, hogy miként élhetnénk 10 évvel tovább: a hús és a tejtermékek kihagyásával. Ha pedig van kedvünk, kihagyhatunk még egyéb nagyon finom alapanyagokat is – mindegyik ad még néhány évet ahhoz, amennyi épp előttünk áll. 

A szakembereknek bizonyítékai is vannak, már mutatjuk is, mik azok!

Szeretnéd tudni, hogy nagyjából mennyi ideig élhetnél tovább, ha véglegesen egészségesebb étrendet választanál? Az Élelmiszerekkel az egészséges életért internetes oldal tudja a választ: ha 60 év alatti vagy, és tipikus nyugati étrendet követsz, akkor átlagosan körülbelül egy évtizedet, vagy többet nyerhetsz, ha egy másik, egészségesebb életmódot választasz.

A weboldal több száz tanulmány adatain alapul.

Idézőjel ikon

„A becsült élettartam-hosszabbítás főként a szívbetegségek, a cukorbetegség és a rák kockázatának csökkenéséből eredeztethető”

– árulta el Lars Fadnes, a norvégiai Bergeni Egyetem munkatársa.

Csapata a közelmúltban végzett metaanalízisekkel kezdte, amelyek bizonyos élelmiszertípusok, például gyümölcsök különféle mennyiségű elfogyasztásának hatását vizsgálták. Ezeket az eredményeket a globális mortalitásra és az emberek jelenlegi étkezésére vonatkozó adatokkal kombinálták, hogy megbecsüljék az étrend állandó változásának hatását.

Az élettartam meghosszabbítására vonatkozó becslésekhez az egészségügyi előnyök maximalizálását megcélzó étrendet vették alapul. Ez az optimalizált étrend tiltotta a vörös vagy feldolgozott húsok, a cukorral édesített italok fogyasztását, mellette a tejtermékek és a tojásfogyasztás csökkentését kérte, valamint a hüvelyesek, teljes kiőrlésű gabonák és diófélék is (kötelezően) ajánlottak benne. A csapat egy „megvalósítható” diétát is megvizsgált, ami a tipikus nyugati étrend és az optimalizált étrend között volt egyfajta átmenet. 

A cukor sem a legjobb, ha már a változtatásoknál tartunk
Fotó: Maki Nakamura / Getty Images Hungary

Végül kiderült: a legnagyobb előnyökhöz az a 20 éves férfi jutna, aki végleg átállna a tipikus nyugati étrendről az optimalizált étrendre. Átlagosan 13,7 évvel élne tovább, ha az ideális diétát folytatná. Nők esetében ez a szám 11,6 év.

Mindkét nem esetében nyilvánvalóan a legidősebbek profitálnának számszerűen a legkevesebbet az életmódváltásból: ők körülbelül három évvel élnének tovább az optimalizált étrend mellett, és annak valamivel több mint felét nyernék a kissé kevésbé szigorú megvalósíthatósági diéta követésével.

„A becsült kiterjesztések átlagokon alapulnak, és nem tekinthetők személyre szabott előrejelzéseknek” – húzta alá Fadnes. Azt is kiemelte: sok a bizonytalanság a tojás, a fehér hús és az olajok hatásának kérdésében, nem beszélve az egyéb kockázati tényezőkről és az életmódról. A becslések nem vették figyelembe az orvosi kezelések jövőbeni fejlesztéseit sem.

„A tanulmány alaptétele megalapozott és jól átgondolt” – fűzte hozzá a témában Tim Spector, a londoni King's College munkatársa. „Jól rávilágít az étrendünknek az általános egészségünkre gyakorolt hatására” – mondja.

Míg ez a tanulmány csak az egészséget vizsgálta, a kevesebb hús és tejtermék fogyasztása jelentős környezeti előnyökkel is jár, így a szakemberek azt javasolják: ha valamit változtatnánk: ezekből cseréljünk egy-egy adagot friss zöldségekre és gyümölcsökre a hosszabb életért.

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

Szabó Eszter
Szabó Eszter
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Világom

Egy lélek sem lakik a menekülő keresztények szigetén: ma már csak egy magányos templom őrzi Nozaki titkát

Több mint 250 éven át titokban őrizték hitüket azok a japán keresztények, akik a hatóságok elől az ország legtávolabbi szigeteire menekültek. Nozaki az egyike volt azoknak az elszigetelt menedékhelyeknek, ahol a kereszténység követői a vallási tilalom ellenére is fenn tudták tartani közösségeiket. Noha a Nagaszaki prefektúrához tartozó apró sziget ma már lakatlan, különös múltja miatt mégis sokan kíváncsiak rá.

Világom

Betiltották a középkorban a gombot: nők nem viselhették

A pazarlás visszaszorítása érdekében egészen szélsőségesnek tűnő rendelkezések korlátozták a középkori olasz városok lakóinak kinézetét. Többek között gombot sem hordhatott mindenki, de a hajviseletet és az otthoni öltözködést is szabályok közé szorították.

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.