10 egészséges alapkaja, ami jó, ha mindig van otthon

Kinyitod a kamrát, és csak egy doboz penne, két kiló liszt, esetleg egy babkonzerv árválkodik a polcokon?

Az utóbbi hetekben a korábbinál jóval körülményesebbnek bizonyultak a bevásárlások, mintha mindenki a világvégére készült volna. Emiatt könnyen belefuthattunk készlethiányba, nem mindig az került a kosarunkba, amit szerettünk volna – így pedig nem is olyan meglepő, ha időnként csak a kamra üres polcai néznek vissza ránk.

A legfontosabbak

Romlandó ételekből nem nagyon éri meg betárazni, ezért érdemes körülnézni a fagyasztott élelmiszerek között is. Lehetőleg kerüld a fogyasztásra készen árult fogásokat, hiszen ezekben általában elég sok só, zsír és tartósítószer található, magas a hozzáadott cukor- és a kalóriatartalmuk is. Ehelyett törekedjünk a változatosságra, vásároljunk minél többféle alapanyagot, így egészséges ételeket készíthetünk – javasolja Emily Gelsomin, a Harvard dietetikusa.

#1 Zöldség

Ha megspórolnánk magunknak a piacra járást, nyugodtan nézzünk szét a fagyasztott zöldségek között. Itt is rengeteg étel közül választhatunk: brokkoli, spenót, zöldbab, kukorica, karfiol – bármi jöhet.

#2 Gyümölcs

Rengeteg olyan gyümölcs van, amit fagyasztott formában is megvásárolhatunk, de kiolvadás után is megőrzi eredeti textúráját. Keressünk bogyós gyümölcsöket, cseresznyét, epret a fagyasztó polcain. A szárított gyümölcsök, például a sárgabarack, áfonya, füge, mazsola és szilva jó választás lehet, ha nassolni támad kedvünk.

#3 Hüvelyesek

A bab és a lencse fontos fehérje-, rost- és szénhidrátforrás, emellett számos étel alapanyagaként szolgálnak. Legalább pár konzerv bab, lencse és borsó legyen otthon mindig, hogy olyankor is tudjunk mihez nyúlni, amikor üres a hűtő.

Nem mindegy, hogy mi kerül a kosarunkba
Nem mindegy, hogy mi kerül a kosarunkbaFotó: Gannamartysheva / Getty Images Hungary

#4 Hús

Oké, pár szelet csirkemell szinte mindenkinek lapul a fagyasztójában, de nem ez a legjobb módja a hús tartós tárolásának. Ehelyett érdemes szétnézni a tonhalkonzervek és lazacok között, biztosan te is találsz a kedvedre valót.

#5 Gabona

Gelsomin azt javasolja, hogy amennyire csak lehet, igyekezzünk teljes kiőrlésű gabonát fogyasztani. Erre kiváló alternatívákat biztosít például a zabliszt, a különböző teljes kiőrlésű kekszek, kenyerek, száraztészták, a barna rizs vagy a quinoa.

#6 Olajos magvak

Kiváló fehérje- és rostforrásként szolgálnak, de nasinak sem utolsók. Éppen ezért érdemes betárazni egy-két zacskó mogyorót, tökmagot, napraforgómagot vagy mandulát.

#7 Tej

A tehéntej olcsó fehérjeforrás. Nyugodtan vegyünk egyszerre egy kartonnyit, ha viszont a növényi tej mellett tesszük le a voksunkat, figyeljünk arra, hogy ne tartalmazzon hozzáadott cukrot. És bár a növényi alternatívák kevesebb fehérjét tartalmaznak, mint a tehéntej, általában más tápanyagokkal, például kalciummal dúsítottak.

#8 Telítetlen zsírok

Dobjuk fel olívabogyóval a salátánkat, sütéshez-főzéshez használjunk olíva- vagy repceolajat, így jóval többet teszünk az egészségünk megőrzéséért, mint a hagyományos alapanyagok fogyasztásával.

#9 Leves

Csak egyszer kell nekiveselkedni, és ha elegendő alaplevet készítesz, hónapokig lesz mihez nyúlni a fagyasztóban. Így szinte bármiből pillanatok alatt finom levest vagy pörköltet készíthetsz.

#10 Fűszerek

Ami mindig legyen otthon: citromlé, rozmaring, fokhagyma, oregánó, csili, kömény, fahéj, de gyorsan kitapasztalhatod te is, hogy mi az, amit a leggyakrabban használsz.

Párosítás

Egy jól felszerelt élelmiszerkészlet lehetővé teszi, hogy a menü sokszínű és egészséges maradjon. De mit mivel érdemes fogyasztani?

Reggelire bármikor jöhet egy turmix gyümölcsből és tejből, magvakkal vagy akár zabbal. Ebédre jól variálhatók a különböző szendvicsek, hüvelyesek, csirkesaláta vagy tonhal, de a fagyasztott alapléből egy levest is könnyedén összedobhatunk. Emlékszel még a kamrában árválkodó tésztára és babra? Egy kis spenóttal és paradicsommal kombinálva szuper vacsora válik belőle.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.