Legyen bármilyen képzett, senki sem immunis egy rossz napra. Sokszor a pszichológusok, pszichiáterek, terapeuták is bal lábbal kelnek fel, maximum nagyobb eséllyel nem maradnak úgy. Most a nagyközönséggel is megosztották, nekik melyik hangulatjavító stratégia vált be a legjobban.

Kilenc amerikai segítő szakembert kérdezett meg a Medium arról, hogy az ő személyes életükben mi bizonyult a leghatékonyabb módszernek: hogyan tudnak enyhíteni a zaklatottságon, a levertségen, a szomorúságon, ami időnként bizony őket is utoléri. 

Egyetlen tuti recept sajnos a negatív hangulataink kezelésére sem létezik. Nincs olyan megküzdési stratégia, ami minden helyzetben, vagy minden egyes embernél egyformán működik. Éppen ezért érdemes folyamatosan szélesíteni az eszköztárunkat, hogy minél felkészültebben tudjuk kezelni az érzelmi állapotainkat. Te melyik stratégiát próbálnád ki az alábbiak közül, ha eddig még nem tetted?

#1 Hozz létre érzelmi távolságot!

Ha rossz napom van, elkezdek gondolkodni azon, hogy miért érzem magam így. Volt valami, ami kifejezetten felzaklatott? Milyen kísérleteket tettem a problémák megoldására? Ha mindent megtettem, amit lehetett, akkor képes vagyok belátni, hogy a további aggodalom sehova sem vezet? Megpróbáltam elengedni a dolgot és tudatosítani magamban, hogy az élet megy tovább? Érdemes elfogadni, hogy az élet néha nehéz és a szorongás nem változtatja meg a dolgokat, csak a saját szenvedéseinket súlyosbítja. Nekem ez szokott segíteni. – dr. Gail Saltz pszichiáter, New York 

Sokat segít, ha időnként van lehetőséged rátekinteni az életedre
Sokat segít, ha időnként van lehetőséged rátekinteni az életedreFotó: Jacobs Stock Photography Ltd / Getty Images Hungary

#2 Gondoskodj valakiről vagy valamiről!

Munka után hazafelé veszem az irányt, és kimegyek a kertbe. Kitépkedem a gazt, megöntözöm a növényeket, mindenre odafigyelek, aminek szüksége van rá. Ezzel a módszerrel komplikációmentes szeretetet adok és kapok. Szeretem a növényeket, és ők ezt azzal viszonozzák, hogy szépen növekednek, fotoszintetizálgatnak, termést hoznak. Az élet megannyi őrülete, bonyodalma után ezek az egyszerű ténykedések számomra jelentésteliek és gyógyító erejűek. – dr. J. Andrew Huchingson pszichiáter, Charleston, Dél-Karolina

#3 Tedd azt, ami jólesik!

Különböző napok és különböző körülmények különböző megküzdési stratégiák után kiáltanak. Vannak napok, amikor hazaérek és csak el akarom zsibbasztani az agyamat. Lefektetem a gyerekeket, majd rögtön utána elkezdem nézni a Netflixet, mert szünetre van szükségem, teljes kikapcsolódásra. Más napokon lüktet bennem az adrenalin, ezért tennem kell valamit, hogy ellazuljak. Ilyenkor elmegyek futni, sétálni, biciklizni a gyerkőcökkel, vagy elcsípek valahol egy jógaórát. A mozgás igazán segít, hogy perspektívát és hangulatot váltsak. – Amy Cirbus képzett tanácsadó, Whitestone, New York

A növények meghálálják a gondoskodást
A növények meghálálják a gondoskodástFotó: Uwe Krejci / Getty Images Hungary

#4 Hagyj időt arra, hogy megéld az érzéseidet!

Amikor megbántott valaki, elárasztottak az ingerek vagy stresszes vagyok, az első, amit teszek, hogy elismerem: az érzések mindig okkal jönnek létre. Ez azt jelenti, hogy teremtek magamnak időt arra, hogy megvizsgáljam a belső állapotomat és megnyugtassam magam. Néha emlékeztetem magam arra, hogy minden tőlem telhetőt megtettem, vagy hogy a dolgok kiszámíthatatlanok lehetnek. Az önmagammal való együttérzés gyakorlását követően az érzéseimet olyan cselekvésekre fordítom át, amiket képes vagyok megtenni. – Sharon Asher pszichológus, Brooklyn, New York

#5 Gondold meg, kinek a támogatására van épp szükséged!

Amikor érzelmi kihívást jelentő pillanatokat élek meg, szeretek hazamenni. Többnyire a férjemhez fordulok támogatásért, de néha a barátaimat keresem fel. Általában persze a lányomnak vannak a legjobb meglátásai. – Sherry Benton terapeuta St. Petersburg, Florida 

Egy baráti beszélgetés csodákra képes
Egy baráti beszélgetés csodákra képesFotó: Thomas Barwick / Getty Images Hungary

#6 Fel a fejjel! (szó szerint)

Nézz fel a fák tetejére és a felhőkre! Járasd körbe a tekinteted, élvezd az újdonságát annak, amit látsz! Most próbáld ki, hogy lefelé nézel a cipődre, miközben azt mondod: remekül vagyok. Majd nézz fel a mennyezetre vagy az égre, így mondd ugyanezt! Észre fogod venni, hogy az egyik kijelentés lapos, a másikban viszont több az energia. Ez egy elég menő felfedezés. – Wayne Pernell klinikai szakpszichológus, San Francisco, Kalifornia

#7 Készíts képeket!

Az egyik dolog, ami nekem leginkább segít, amikor stresszes vagyok vagy töltődésre van szükségem, az a pillanatban való jelenlétet igénylő fényképezés (mindful photography). Ez a gyakorlat a fényképezést a meditáció eszközeként használja, és azt igényli tőlem, hogy lelassuljak, miközben befogadom a dolgokat. Egyben a kreatív energiáim levezetésére is szolgál, rávesz arra, hogy a természetben legyek, ami nagyon fontos, mert kitisztítja a fejemet és növeli az energiámat. – dr. Robin May-Davis pszichiáter, Austin, Texas 

Az általad készített képekből később is tudsz töltekezni
Az általad készített képekből később is tudsz töltekezniFotó: hsyncoban / Getty Images Hungary

#8 Helyettesítsd a rossz szokásaidat!

Imádom, hogy az okostelefonok újabban kiírják a képernyőidőnket, de önmagában a tudat, hogy túl sokat nyomkodom a mobilomat, még nem vitt rá arra, hogy változtassak ezen. Éppen ezért kihívás elé állítottam magam: egy rossz szokásomat egy örömteli jó szokással váltottam fel, hogy máshogy éljem meg a kapcsolódás iránti vágyamat. Most ahelyett, hogy a nap végén 20 percet pörgetném a közösségimédia-tartalmakat, mindig felhívom az egyik barátomat. Ez egy olyan helyettesítő, ami kielégíti a kíváncsiságomat és a valahová tartozás érzését adja. – Miles Adcox coach, Nashville, Tennessee

#9 Figyelj oda a belső hangodra!

Elkezdtem odafigyelni arra, hogy miket mondok önmagamnak. Egy olyan világban, ami számos feladat egyidejű menedzselését várja el tőlünk, minden nap gondolatok milliói suhannak át az agyunkon. Igyekszem azonosítani, hogy mik a bennem lejátszódó gondolatok, és próbálom eldönteni, hogy vajon bántalmazom-e magam velük. Ha igen, akkor a rendelkezésre álló bizonyítékok megvizsgálásával megkérdőjelezem ezeket a gondolatokat. Ez segít nekem, hogy a vélekedéseimet össze tudjam vetni a valósággal. A nagyobb célom mindig az, hogy kiegyensúlyozottabb képet alkothassak önmagamról és az engem érintő szituációkról. – Molly Sherb pszichológus, New York

Mustra