Tudja, mit nem tud a gluténmentes étkezésről?

A gluténmentes étkezés az egyik legnépszerűbb diéta, és nem csupán a lisztérzékenyeknek, hiszen a fogyást is remekül elősegíti. Bár igencsak széles körben elterjedt módszerről van szó, mégis sok tévhit él vele kapcsolatban a köztudatban.

Érdemes tudni az alapokat

Sokan vannak, akik csupán egyfajta divathóbortból térnek át a gluténmentes étkezésre. Ők gyakran azért kezdik el ezt a diétát, mert úgy tudják, a glutén a rossz, ezért iktatják ki, de nem nagyon vannak tisztában azzal, hogy ez miért is szükséges.

A glutén egy fehérje, ami a búzában és az egyéb gabonafélékben található (pl. árpa, rozs). Azoknál, akik lisztérzékenységben szenvednek, már kis mennyiség is kellemetlen tüneteket vált ki, mint pl. hasfájás, vagy puffadás. Ez azért történik, mert a tápanyagok felszívásában és véráramba jutásában szerepet játszó bélbolyhokat az anyag hatására az immunrendszer megtámadja az arra érzékenyeknél. Amennyiben a tápanyag visszaszívás folyamata megsérül, akkor az krónikus alultápláltsághoz, fáradékonysághoz, depresszióhoz, valamint különböző bőrproblémákhoz vezethet.  Tehát a lisztérzékenyek mindezt csak úgy kerülhetik el, ha nem fogyasztanak több glutént. Azonban nem csak ők szembesülhetnek kellemetlen tünetekkel, hanem azok is, akik „csupán” érzékenyek a gluténra: ők leggyakrabban influenzaszerű tüneteket, puffadást, kimerültséget és gyomorbántalmakat tapasztalnak.

Sajnos a glutén érzékenységre egyelőre nincs konkrét vizsgálat, így nem igazán lehet eldönteni, vajon mi is okozzaaz említett tüneteket, hiszen mindezt akár a stressz is produkálhatja.

Ne keverje a gluténmentes étkezést a búzamentes, illetve a finomított gabonát engedélyező étkezéssel

Érdemes megjegyezni, hogy a glutén nem csupán a búzában található, így ne lepődjön meg, hogy attól, ha lecseréli a fehér kenyeret teljes kiőrlésűre, tönkölyre, vagy rozsra, továbbra is rosszul lesz az étkezések után. Amennyiben önt nem kínozza a cöliákia, vagy glutén intolerancia, akkor ezektől persze jobban fogja magát érezni, sőt, még pár kilótól is megszabadulhat, mivel hamar jóllakottság érzetet kelt, ám ha érzékeny rá, akkor bizony ezeket is el kell hagynia.

Ne higgye, hogy a gluténmentes étkezés egyet jelent a fogyással

Az igaz, hogy a legtöbb esetben a gluténmentes étkezés testsúlycsökkenést von maga után, hiszen emiatt az illető felhagy a finomított szénhidrátok - mint pl. péksütemények, ropi, egészségtelen édességek - fogyasztásával, és előtérbe helyezi a gluténmentes élelmiszereket, gyümölcsöket és zöldségeket. Bár ez a gyakoribb, azonban előfordulhat az is, hogy nem fogyni, hanem hízni fog tőle.

Ezen kívül érdemes azt is megemlíteni, hogy mivel a gluténmentes táplálkozás egyre szélesebb körben kezd elterjedni, így nem is csoda, hogy már egyre több mindent készítenek így, többek között süteményeket, pékárukat, pereceket, tésztákat. Ettől azonban a fogyás még nem garantált, ugyanis előfordulhat, hogy több kalória van bennük, mint a hagyományos készítményekben!

Ne hagyja figyelmen kívül diétájának többi részét

Amennyiben fogyni szeretne, érdemes a minőséget és a mennyiséget is figyelembe vennie. Tehát lehet, hogy egészséges táplálékokat fogyaszt, ha azonban két ember adagját tömi magába, akkor ne várja, hogy pár hét múlva eléri az álomalakot. Az örök szabály ugyanis itt is érvényesül, vagyis ha több kalóriát eszik, mint amennyit aznap eléget, akkor bizony az elraktározódik zsír formájában.

Blogmustra