Szenvedsz a melegtől? Így hűtsd le magad hatékonyan

Itt a jó idő, a sokak által várt harminc fok feletti hőmérséklet, szikrázóan süt a nap, rövid szoknyákat lebbent a langyos szél, lehet napozni, strandolni, mindenki jókedvű. Ám van egy nem elhanyagolható csoportnyi ember, akinek ugyanez a „jó idő” az önkéntes karanténnal ér fel.

Mindenki másképp tűri a hideget és a meleget is. Ez függ az adott személy alkatától, testsúlyától, korától, esetleges betegségeitől, a vérnyomásától, vérkeringésétől, a szedett gyógyszerektől, az edzettségétől, alvásproblémáktól, az öröklött tényezőktől is. Az emberi test persze fokozatosan hozzászoktatható mindkét szélsőséghez, de akadnak, akiknek ez a fajta alkalmazkodási képességük meglehetősen véges. Ők azok, akik az első hőhullámban elájulnak, aztán a másodikban is, és alapvetően fekve, lehúzott redőnyök mögött, hideg vizes borogatással próbálják meg átvészelni a szeptemberig hátralévő időt. Te is közéjük tartozol? Vagy csak zavar, hogy erőtlennek érzed magad meleg idején? Adunk néhány tippet, hogyan hűtsd le magad hatékonyan.

Miért készít ki a meleg?

Kánikulában a legtöbb ember lassúnak, fáradtnak és erőtlennek érzi magát. Szinte az összes képességünk lecsökken. Rosszabbul teljesítünk edzésen, a munkában, este pedig csak pihenni vágyunk. Ennek egészen egyszerűen az az oka, hogy a meleg megterhelést jelent a szervezetnek, aminek komoly munkájába kerül, hogy állandóan tartsa a belső hőmérsékletet. Ez a munka pedig fáradtságot okoz. A test ilyenkor kitágítja az ereket, hogy minél több vér áramoljon és hűljön le a bőr felszínének közelében. Ezért vörösödünk ki a nyári napokon. Az erek tágítása mellett szervezetünk jókora adag izzadságot termel, ami elpárologva hűti a bőrt, illetve folyamatosan gyógyítja a károkat, amelyeket a napsütés okoz a bőrünkön. E többletmunka véghez viteléhez meg kell növelni a pulzust, és több energiát kell elégetni. Ha mindezen folyamatok közben ráadásul nem fogyasztunk elég folyadékot, extrém fáradtnak érezhetjük magunkat akkor is, ha egyébként bírjuk a meleget.

A legyező és a borogatás is segít
A legyező és a borogatás is segítFotó: AntonioGuillem / Getty Images Hungary

A krónikus betegek aranyszabálya

A szívbetegek, vérnyomásbetegek, pajzsmirigybetegek, cukorbetegek, krónikus kórral, fertőzésekkel küzdők, vagy azok, akik a melegfronttól az átlagosnál is rosszabbul érzik magukat, mindenképpen keressék fel az orvosukat. Szükség lehet a gyógyszerek adagolásának változtatására – a melegben kitáguló erek miatt alacsonyabb a vérnyomás –, az állapotunk újbóli kivizsgálására, és a legjobb tanácsokat is az az orvos adja, aki jól ismer minket. A következő bekezdéseket mind kezeljük úgy, hogy „amennyiben az orvos másképpen nem rendeli…”

Inni, inni, inni

Térjünk vissza egy kicsit a melegben kitáguló erekhez. Ez a folyamat csökkenti a vérnyomást, így azok, akik eleve télen is csak alulról súrolják az ideálisnak tartott 120/80-as értéket, még rosszabbul érzik magukat. Minél alacsonyabb az állandó vérnyomás (erre vékony testalkatú fiatal nők a leghajlamosabbak), annál jobban szenvedünk a meleg hatásaitól. Ám ezen is lehet egy keveset segíteni: igyunk legalább 3-4 liter vizet naponta. Minél több folyadékot fogyasztunk, vérnyomásunkat annál nagyobb sikerrel tornázzuk fel, ráadásul így pótoljuk az izzadással elvesztett értékes cseppeket is. Érdemes szénsavmentes ásványvízzel, hűtött teákkal, gyümölcslevekkel, a sópótlást is garantáló sportitalokkal kísérletezni (a só is emeli a vérnyomást), míg a dehidratáló hatású alkohol erősen kerülendő. A vérnyomásunkat befolyásolhatjuk az étrendünkkel is: a test vas-, folsav- és B-vitamin-szintje is szerepet játszik abban, milyen magas értékeket kapunk. Együnk tápláló ételeket, de inkább sokszor keveset: a kiadós étkezések ugyanis az emésztés első óráiban még lejjebb vihetik a vérnyomást.

Kánikulában a legnehezebb dolgozni
Kánikulában a legnehezebb dolgozniFotó: RyanJLane / Getty Images Hungary

Gyógynövények, amik segíthetnek

A tartósan alacsony vérnyomásra egyébiránt egészséges felnőtteknél nem szokás gyógyszert írni. Ők sokan inkább a napi adag kávéjukkal garantálják, hogy élénkek maradjanak, mivel az – azoknál, akik nincsenek hozzászokva – drasztikus vérnyomás-emelkedést okoz. A kávétól tartózkodóknak maradnak a teák, amik közül a fekete tea segíthet egy kicsit feléledni, illetve a rozmaring és az édesgyökér az, amelyek tartósan fogyasztva emelhetik a vérnyomást. A vérkeringést a Gingko biloba és a ginzeng élénkítheti.   

Ventilátorok és jégakkuk minden mennyiségben

A melegben elszenvedett rosszullétek nem csupán a vérnyomástól függnek: a test túlmelegszik, ha nem tudja megfelelően hűteni magát. Épp ezért érdemes külső támogatást biztosítanunk számára. A nyakba akasztható vagy táskában vihető akkumulátoros ventilátorok segíthetnek hűsen tartani magunkat kültéren és beltéren egyaránt. Az esti elalvást is megkönnyíti, ha legalább minimálisan mozog a levegő, és el tud párologni az izzadságunk. Emellett a hőség ellen jéggel küzdhetünk a legkönnyebben. Érdemes beszerezni jégakkukat akár zselés, akár szilárd műanyag vázas formában, és egy könnyű hűtőtáskában magunkkal vinni. Amikor közeleg a rosszullét, testünk különböző pontjait hűthetjük velük. A jégakku abban is segít, hogy a magunkkal vitt víz hűs maradjon: ezt a vizet óvatosan magunkra locsolva szintén erős hűsítő hatást tapasztalunk. 

A ruházat szerepe

A fej védelme a legfontosabb nyári teendőnk. Nem véletlenül adnak sapkát a kisgyerekekre hőség idején: segít megelőzni a napszúrást. Keressünk olyan nyári baseballsapkákat vagy szalmakalapokat, amelyekben jól érezzük magunkat, és viseljük őket rendszeresen! A legyezők és napernyők is széles választékban kínálják magukat. Már kaphatunk olyan sapkákat is, amelyeket speciális víztartó réteggel béleltek ki, így órákig hűsíthetik a fejünket. Ugyanezen az elven működő kendők, törülközők és mellények is kaphatók széles választékban: otthon beáztatjuk őket hideg vízbe, amitől megdagadnak, ezután betesszük a hűtőbe, hogy valóban hidegek legyenek, és ezt viselve megyünk a szabadtéri programunkra. Azok, akik ezt is kevésnek érzik, akkumulátoros elven működő mellényeket is vásárolhatnak, amelyek víz nélkül biztosítják az alacsony hőmérsékletet. Ezeket általában a szabadban dolgozó fizikai munkásoknak szánják, de ha nem zavar a borsos áruk, mi is beszerezhetünk egyet. S ha már kinyitottuk a pénztárcánkat, körülnézhetünk a hűtő hatású okoskarkötők és az okospólók piacán is.

A nyári öltözködés alapszabályai a következők: viseljünk világos színű, természetes anyagból (például lenből) készült lenge, szellős, kényelmes darabokat, és kerüljük a szoros, sötét, testre tapadó, nehéz anyagú viseleteket. Szabadon maradt testrészeink napvédelméről folyamatosan gondoskodnunk kell, hacsak nem viselünk beépített UV-védelemmel ellátott ruhát. Az esti pihenést a könnyű pizsamák, illetve a matrac- és párnahűtők könnyítik meg. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Mondd meg te, melyik az ország legjobb fejlesztő kezdeményezése!

 

Mától mindenki számára elérhető az Edison100: az a 100 innovatív és jövőbarát
kezdeményezés, amelyek óvodások és iskolások jövőben kritikus tudását és készségeit
fejlesztik iskolai kereteken túl 2020-ban. Idén szülők jelölték a gyerekeket fejlesztő szervezeteket, és a 440 jelölés feldolgozása és szűrése után végül szakmai zsűri választotta ki azt a százat, akiket most bemutatnak a szülőknek. Az Edisonplatform kiemelt célja, hogy hiteles iránytűként segítsen a szülőknek, akik keresik a lehetőségeket a gyerekeik
fejlesztéséhez, és szeretnének tudatosan készülni a jövőre. 

A lista szereplői közül saját kategóriájában legkiemelkedőbbeket augusztus 26-án díjazzák, emellett augusztus 6-tól közönségszavazás is indul, hogy kiderüljön, a szülők és pedagógusok véleménye szerint, melyik kezdeményezés érdemes a közönségdíjra. Szavazz te is a szerinted legkiemelkedőbb kezdeményezésre!

Tovább a szavazásra!

Promóció

Ha kell, kérjünk segítséget!

Sokan szégyellik, hogy nem bírják a hőséget és nem szólnak, hiszen a legtöbben pont nyárra tervezik a szabadtéri programokat, kirándulásokat – ki akarna kimaradni belőlük? Ám mit sem ér a részvételünk, ha a következő órában már az ájulás kerülget. Fontos, hogy tisztában legyünk saját hőtűrő képességünkkel, folyamatosan figyeljük önmagunkat, és a legmelegebb órákban maradjunk a hűs falak között. A kültéri programokon keressük az árnyékos részeket, ne végezzünk megerőltető testmozgást, és biztosítsunk elég pihenőidőt a szervezetünknek. Nem árt, ha legalább egyvalakinek szólunk arról, hogy nehezen tűrjük a hőséget, így nem lesz furcsa, ha időnként eltűnünk egy légkondicionált épületben, vagy fél órára lefekszünk egy alkalmas helyre, hogy elkerüljük az eszméletvesztést. Ha egyedül indulunk neki a természetnek melegben, szóljunk előzetesen valakinek arról, mikor és hova kéne megérkeznünk, és vigyük magunkkal a fent részletezett hűsítő felszerelést. 

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.